Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از یک پیمان بین‌المللی که هدفش پیشگیری از وقوع جنگ تصادفی است، به نگرانی‌ها درباره سرنوشت یک پیمان کنترل تسلیحاتی جداگانه با روسیه دامن زده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل،‌ دولت ترامپ می‌گوید مذاکرات رسمی با مسکو برای تمدید توافق استارت جدید که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای مستقر را محدود می‌کرد، به زودی آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از اطلاع‌رسانی روز پنجشنبه ترامپ مبنی بر خروج از پیمان آسمان‌های باز، حامیان کنترل تسلیحات درباره آینده استارت جدید که فوریه منقضی می‌شود، ابراز تردید کردند.

ترامپ نگاه مرددی به توافق‌های بین‌المللی دارد، خصوصا مواردی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تحت مذاکره قرار گرفت، اما این دولت تاکید می‌کند که روی کنترل تسلیحات دست برنداشته است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز درباره اینکه آیا احتمال خروج کاخ سفید از استارت جدید وجود دارد، گفت: گمان نکنم.

او تاکید کرد: قصد داریم با حسن نیت وارد گفت‌وگو با روس‌ها درباهر کنترل تسلیحات هسته‌ای شویم. فکر می‌کنیم که این مهم است. رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که این اهمیت بسیاری دارد. شاید مهمترین مساله‌ای که یک رئیس‌جمهوری با آن مواجه می‌شود، حفاظت از مردم آمریکا و ایمن نگاه داشتن آن‌ها از اشاعه هسته‌ای و تهدید یک حمله هسته‌ای است.

اما شخصی که ترامپ برای تمدید یا جایگزینی این پیمان منصوب کرده است، هیچ تضمینی نداده و به تازگی در یک اندیشکده گفت «در همین ابتدای امر، در رابطه با اینکه این پیمان تمدید خواهد شد یا خیر گمانه‌زنی نمی‌کنم» و استدلال کرد که اگر ضرورت داشته باشد، ایالات متحده ممکن است در یک رقابت تسلیحاتی پیروز شود.

مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه ریاست جمهوری در کنترل تسلیحات در کنفرانس مجازی موسسه «هادسون» گفت: می‌دانیم چطور در این رقابت‌ها پیروز شویم و می‌دانیم که چطور عمل کنیم. اگر مجبور شویم، این کار را می‌کنیم اما مطمئنا ترجیح می‌دهیم از آن اجتناب کنیم.

تردیدها درباره رژیم کنترل تسلیحات که چندین دهه قدمت دارد، در شرایطی دیده می‌شود که توجه اکثر جهان روی پاندمی ویروس کرونا متمرکز است و دموکرات‌ها، ترامپ را به استفاده از آن برای پوشش خروج از پیمان آسمان‌های باز متهم می‌کنند.  

چهارشنبه ۲۱ ماه مه، ایالات متحده اعلام کرد از معاهده آسمان‌های ‌ باز خارج می‌شود و دلیل خروج خود را تخلف روسیه از این معاهده اعلام کرد. روسیه این اتهام را رد کرد و گفت به معاهده پایبند است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تصمیم آمریکا ابراز تاسف کردند، و در عین حال از روسیه هم به دلیل ندادن مجوز پرواز بر فراز مناطقی از گرجستان و مرکز روسیه، انتقاد کردند.

معاهده آسمان‌های باز که در مارس سال ۱۹۹۲ امضا شد، به کشورهای عضو اجازه می‌دهد با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیرمسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند.

هواپیماهای شناسایی که در چنین ماموریت‌هایی به کار می‌روند باید مجهز به حسگرهایی باشند که بتوانند تجهیزات مهم نظامی از قبیل توپخانه، هواپیماهای جنگی و خودروهای زره‌پوش را تشخیص دهند. البته ماهواره‌ها هم می‌توانند چنین اطلاعاتی را به دست بیاورند. ولی همه ۳۴ کشور عضو معاهده، امکانات رصد ماهواره‌ای ندارند. هدف از این معاهده، اعتمادسازی میان کشورهای عضو است.

برای اولین بار، دوایت آیزنهاور، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۵۵ پیشنهاد کرد که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، به طرف مقابل بر فراز خاک یکدیگر اجازه پروازهای شناسایی بدهند.

شوروی با این استدلال که چنین معاهده‌ای برای جاسوسی گسترده به کار خواهد رفت، پیشنهاد آیزنهاور را رد کرد. در سال ۱۹۸۹، جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا، این پیشنهاد را دوباره مطرح کرد، و مذاکره میان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همتای شرقی‌اش پیمان ورشو در فوریه ۱۹۹۰ آغاز شد، و در ۲۴ مارس همان سال در هلسینکی پایتخت فنلاند به امضا رسید.

معاهده آسمان‌های باز از روز اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد. ۳۴ کشور عضو معاهده بودند. تنها قرقیزستان که معاهده را امضا کرده بود، آن را به اجرا نگذشت. از زمان اجرایی شدن معاهده، کشورهای بوسنی و هرزگوین، کرواسی، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی، اسلوونی و سوئد هم به آن پیوسته‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه آمريكا معاهده استارت جدید پیمان آسمان های باز کنترل تسلیحات آسمان های باز رئیس جمهوری هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, محمد نزال در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربی، درباره جزئیات آخرین مذاکرات غیرمستقیم برای رسیدن به توافق آتش بس در نوار غزه با بیان اینکه جنبش حماس به همه طرح‌هایی که از سوی اشغالگران یا دیگران ارائه می‌شود، به صورت مکتوب پاسخ می‌دهد, افزود: از نظر اصولی، پیشنهاد جدید به جنبش حماس، در حدی نیست که رسیدن به توافق درباره آن امکان پذیر باشد زیرا اشغالگران همچنان به وقت کشی و فریبکاری ادامه می‌دهند و از ارائه هر نوع تعهدی فرار می‌کنند.

وی ادامه داد: اشغالگران با آتش بس دائم و عقب نشینی از نوار غزه و بازگشت کامل آوارگان از جنوب به مرکز و شمال نوار غزه، موافقت نکرده اند و در موضوع اسیران هم خواسته‌های مقاومت را رد کردند.

نزال افزود: به همین علت, شرایط خوب نیست و فکر نمی‌کنم با توجه به اصرار اشغالگران بر موضع گیری‌شان، توافقی به دست آید که امضای آن امکان پذیر باشد.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: در درجه نخست, اشغالگران صهیونیست و پس از آن، دولت آمریکا را مسئول این شرایط می‌دانیم. دولت آمریکا از هر نوع اعمال فشار بر اشغالگران خودداری می‌کند در حالی که در جامعه جهانی درباره لزوم آتش بس دائم توافق نظر وجود دارد.

نزال افزود، پیشنهادی را از دو میانجی دریافت کردیم که بیانگر دیدگاه اشغالگران است و چیز جدیدی در آن وجود ندارد که بتواند موجب پیشرفت در مذاکرات شود.

وی ادامه داد: اشغالگران خبر‌هایی را درباره مذاکرات درز می‌دهند تا در برابر جامعه این رژیم اینطور جلوه دهند که مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است. اشغالگران می‌خواهند به این صورت، خشم جامعه رژیم صهیونیستی را مهار کنند. اما واقعیت آن است که مذاکرات، پیشرفت ملموسی نداشته است.

نزال اضافه کرد: سران جنبش حماس در زمان مناسب درباره توقف مذاکرات تصمیم گیری خواهند کرد اما هنوز مذاکرات غیرمستقیم ادامه دارد و ما برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنیم.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه تماس‌های ما با دو میانجی با هدف دستیابی به آتش بس در سریعترین زمان ممکن، ادامه دارد, گفت: پیشنهاد‌های خود را پیش از این به دو میانجی ارائه کرده‌ایم و پیشنهاد جدیدی از طرف ما مطرح نشده است.

وی افزود: اکنون توپ در زمین اشغالگران است و نتانیاهو و در پشت سر او دولت آمریکا، مسئولیت کامل این شرایط را برعهده دارند.

نزال در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در موضع دولت آمریکا با توجه به انتقادات روز‌های اخیر از اسرائیل مشاهده کرده‌اید؟ گفت: سخنان مقامات دولت آمریکا فقط شامل تغییرات لفظی است، اما تغییر عملی ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: نیازی به تغییری لفظی نداریم، بلکه باید حرف‌ها به عمل تبدیل شود.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت که این شورا آن را رد کرد، بیانگر واقعیت موضع دولت آمریکاست که نشان می‌دهد ملاحظات قدرت‌های منطقه و بین المللی را در نظر نمی‌گیرد.

نزال افزود: دولت آمریکا با ارائه این قطعنامه که می‌دانست وتو خواهد شد، می‌خواست به افکار عمومی این کشور نشان دهد که در حال تلاش برای آتش بس در غزه است. به ویژه که بایدن در رقابت‌های انتخاباتی با بحران روبروست و ممکن است به علت موضع‌گیری ظالمانه‌اش در برابر نسل کشی در نوار غزه، در انتخابات شکست بخورد.

دیگر خبرها

  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری شرکت‌هایی که از روسیه خارج شدند
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • ناتو در حال بررسی ساقط کردن موشک‌های روسیه در آسمان اوکراین
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟