Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:01:21 GMT

سفیر ایران درگذشت هنرمند سرشناس تاجیک را تسلیت گفت

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۱۲۹۱

سفیر ایران درگذشت هنرمند سرشناس تاجیک را تسلیت گفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، «محمدتقی صابری» سفیر ایران در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت استاد «جوره بیک‌نذری» آورده است: در طی چند هفته گذشته، تنی چند از هنرمندان و شخصیت‌های برجسته علمی و ادبی تاجیک به دیار باقی رخت بربستند و جامعه فرهنگی تاجیک را داغدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فقدان شخصیت‌های فرهیخته‌ای از جمله: محمدعلی عجمی، بحرالدین کمال‌الدین‌اف، سعیدشاه اکرم‌اف، خیری نظرآوا، ثورالنساء سبزه‌علی آوا، منیره حکیم آوا، ابوبکر زبیدی، خورشید علی‌داد، عبدالفتاح حاتم‌اف، صنوبر علی آواف، عبدالقهار رجب‌اف، عبدالله طاهراف، اعلی عمرزاد، شمس‌الدین جلال‌اف و عرفان‌الدین شمس‌الدین برای فرهنگ و جامعه تاجیکستان و نیز علاقه‌مندان میراث گرانبهای پارسی، ضایعه‌ای جانکاه و دردناک است.

سفیر ایران افزود: هنوز در غم از دست دادن این عزیزان بودیم که خبردار شدم استاد ارجمند و هنرمند سرشناس مردمی و رییس سابق شعبه آثار خطی پژوهشگاه شرق‌شناسی وابسته به آکادمی ملی علوم تاجیکستان جوره بیک‌نذری نیز دعوت حق را لبیک گفتند.

صابری  اضافه کرد: این هنرمند و پژوهشگر نام آشنای تاجیک، دوران عمر پرخیر و برکتش را در جهت اعتلای هنر و زبان و ادب مشترک پارسی سپری کرد. آثار و یادگارهای ارزشمند او در حوزه ادبیات و سندپژوهی نه تنها در تاجیکستان، بلکه در ایران و افغانستان نیز بسیار شناخته شده و شخصیت او مورد احترام تمامی اهالی فرهنگ است.

وی گفت: ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، ملت و کشور دوست، هم‌فرهنگ و هم‌زبان تاجیکستان، از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم و سایر عزیزان از دست رفته آرامش ابدی و جنت مکانی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.

سفیر ایران در تاجیکستان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و مردم شریف تاجیکستان بوده و باور دارم با تلاش کادر شریف پزشکی و با هم‌گامی، همبستگی و ایمان، این ویروس منحوس کرونا را شکست داده و بر آن پیروز خواهند شد.                                

جوره ‌بیک‌نذری (متولد ۲۳ ژوئن سال ۱۹۴۶ میلادی شهر درواز ولایت خودمختار بدخشان)، نویسنده و هنرمند مشهور اهل تاجیکستان، عضو اتحادیه نویسندگان تاجیکستان و مدیر اداره میراث خطی فرهنگستان ملی علوم تاجیکستان به مدت ۴۵ سال مدیر اداره میراث خطی فرهنگستان مذکور بود. او از رساله دکتری خود در موضوع «مکتبی شیرازی و داستان لیلی و مجنون»، در سال ۱۹۷۴ میلادی دفاع کرد.

برخی از آثار او، از جمله «نامه‌نگاری در شاهنامۀ فردوسی» و «لیلی و مجنون مکتبی شیرازی» در کشورمان منتشر شده است. جوره ‌بیک نذری در سن ۷۴ سالگی در شهر دوشنبه درگذشت.

برچسب‌ها تاجیکستان ادبیات فارسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاجیکستان ادبیات فارسی تاجیکستان ادبیات فارسی سفیر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت درگذشت استاد برجسته جودو

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) با صدور پیامی درگذشت استاد علی اصغر دهقان، را به جامعه ورزش استان و مردم شریف مشهد بویژه خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.   سردار سرتیپ پاسدار سید هاشم غیاثی در این پیام آورده است: درگذشت استاد علی اصغر دهقان یکی از بنیانگذاران و اساتید جودو در خراسان رضوی، ضایعه‌ ای سنگین و غیر قابل جبران برای جامعه ورزش این استان است، بدون تردید خدمات ارزنده و نام نیک ایشان مانند نگینی درخشان بر تارک ورزش خراسان رضوی خواهد درخشید.   در ادامه پیام سردار غیاثی آمده است: در مقاطعی همکاری‌ ها و تلاش‌ های این استاد توانمند با معاونت تربیت بدنی سپاه استان خراسان رضوی به منظور ارتقاء سطح آمادگی‌ های دفاعی پاسداران موثر بوده است و می‌ توان اذعان کرد رشته جودو در خراسان رضوی با تمام افتخاراتش مدیون زحمات این استاد عالیقدر است.   سردار غیاثی افزوده است: «اینجانب وظیفه خود می‌دانم این مصیبت را به جامعه بزرگ ورزش استان و جودو کشور و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض کنم و برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال آمرزش و غفران الهی و برای همه بازماندگان و علاقه‌ مندان به راه و منش آن مرحوم صبر مسئلت نمایم».

دیگر خبرها

  • افغانستان 1 تاجیکستان 2، تاریخ‌سازی تاجیک‌ها
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت درگذشت استاد برجسته جودو
  • پدر جدوی خراسان رضوی درگذشت/ پیام تسلیت فرمانده سپاه
  • فرمانده سپاه امام رضا (ع) درگذشت استاد جودوی خراسان رضوی را تسلیت گفت