Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر قیمت خرید گل‌محمدی در روستای فرخد مشهد کاهش یافته و همین مسئله مشکلاتی را برای باغداران ایجاد کرده است. ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گل محمدی از گذشته‌های دور به دلیل ویژگی‌های خوراکی و درمانی نزد ایرانیان شناخته شده بوده و طبق اسناد بین المللی مبدا تولید گلاب، ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در این زمینه گفت: به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی و مقاومت به خشکی و کم آبی و شرایط سخت محیطی دیگر،کشت و توسعه آن در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

امید طهماسبی‌زاده گفت: تکثیر و کشت گل محمدی عمدتا از طریق قلمه و پاجوش انجام می‌گردد.

وی بیان کرد: شهرستان مشهد و به ویژه روستای فرخد در سال‌های گذشته بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان را داشته است.
در سال 98 سطح زیر کشت این محصول در شهرستان 195 هکتار و میزان تولید آن 630 تن بوده که حدود 90 درصد از کشت و تولید به روستای فرخد اختصاص داشته و این روستا از گذشته به عنوان «قمصر خراسان» شهرت داشته است.

طهماسبی‌زاده گفت: بیشتر محصول تولیدی به صورت گل تر و خام عرضه و به فروش می‌رسد و تنها بخش بسیار کمی با استفاده از دستگاه‌های گلابگیری سنتی فراوری و یا خشک می‌گردد. از هر 3 تن گل تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن 500 لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر  گلاب درجه دو به دست می‌آید.هر هکتار گلستان گل محمدی برای 3 نفر شغل دائم و حدود 150 نفر شغل موقت ایجاد می‌کند.

گزارش ویدئویی تسنیم| طمع دلالان کمر باغداران مینابی را شکست/ افزایش افسار گسیخته قیمت آب‌‌بهای مصرفیدغدغه منتخبین مردم استان گلستان در مجلس یازدهم توسعه باغداری و تقویت صنایع تبدیلی منطقه استاعتراض کشاورزان و باغداران آذربایجان‌غربی به عدم تامین نهاده‌های کشاورزی توسط دولت

وی بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به توسعه سطح زیر کشت در استان و افزایش تولید،و علی رغم وجود حدود بیست کارخانه و کارگاه فراوری گیاهان دارویی در مشهد، قیمت خرید محصول علی رغم تورم و افزایش هزینه‌های تولید نه تنها افزایش نداشته که گاه شاهد کاهش قیمت محصول به ویژه در سال گذشته و سال‌جاری بوده‌ایم و به همین دلیل بسیاری از باغداران در روستای فرخد،اقدام به حذف باغات خود کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده صادرات محصول به صورت اسانس است و قیمت هر کیلو اسانس در بازارهای جهانی بین 60 تا یکصد میلیون تومان است،راه‌اندازی واحدهای تولید اسانس،یکی از راه‌هایی است که می‌توان به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی پیشنهاد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌های این محصول و همچنین اشتغالزایی بالا، امید می‌رود با حمایت ویژه جهت خرید محصول تولیدی باغداران و افزایش واحدهای فرآوری،ضمن جلوگیری از روند حذف باغات شاهد توسعه کشت و شکوفایی این محصول بینظیر باشیم.

انتهای پیام/281/ ع

R41347/P1494/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستای فرخد گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تأثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

مدیر جهاد کشاورزی طارم ادامه داد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و گفت: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

هم اکنون ۵۵۰ بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

دیگر خبرها

  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • اعلام تعهد اشتغال زایی امسال در استان سمنان
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • چرا وام سرباز ماهر و ازدواج پرداخت نمی شود؟
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان