Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@13:48:40 GMT

ثبت روستای تاریخی کنگ خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۱۶۸۸

به گزارش ایلنا از مشهد، مرجان اکبری در این باره گفت: در نشستی که با هدف بررسی پرونده پیشنهادی ثبت روستای کنگ به شورای ثبت ارسال شده بود، با ثبت این روستا در فهرست آثار ملی موافقت شد.

وی ادامه داد: تهیه و تکمیل برخی اطلاعات فنی برای تکمیل پرونده ثبت این روستای تاریخی مورد تقاضا قرار گرفت که از آن جمله مستندات تاریخی مربوط به قدمت این روستا در قبل از دوره اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه این روستا به عنوان روستایی متعلق به دوره تیموی (دوران اسلامی) با قدمت ۸۰۰ سال مورد موافقت برای ثبت ملی قرار گرفت گفت: با تکمیل اطلاعات فنی و ارائه مستندات تاریخی از سوی کارشناسان استان، قدمت این روستا در سند ثبت ملی به سه هزار سال افزایش می‌یابد.

وی افزود: تکمیل مستدات یاد شده و رفع نقایص فنی مورد تقاضای سازمان مرکزی برای افزایش قدمت تاریخی روستای کنگ، حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد اما نکته مهم ثبت ملی این روستاست.

اکبری ادامه داد: پرونده ثبت ملی مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و ثبت ملی این روستا می‌تواند افق روشنی برای حفاظت از آن فراهم کند.

روستای پلکانی کنگ در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در دره رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده آسفالت به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خراسان رضوی گردشگری و صنایع دستی مشهد اسلام طرقبه ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، دیشب مسیر روستای نوده زیرکوه در اثر شکسته شدن بند خاکی روستا، به زیر سیلاب رفت و تمام مسیر‌های ارتباطی این روستا بسته شده است.


دیشب روستای نوده از جمعیت خالی شد تا مخاطرات شکسته شدن بند خاکی، جان کسی را تهدید نکند، اما دانش آموزان این روستا به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی از وضعیت بارش ها، به مکانی نزدیک به محل کنکورشان منتقل نشدند و صبح امروز هم به دلیل خرابی مسیر‌ها و ادامه سیلاب، از رفتن به جلسه کنکور بازماندند.

                                                              کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


تعدادی هم موفق به عبور از سیلاب شدند، اما مسئولان برگزاری کنکور به دلیل دیر رسیدن به محل کنکور، آنها را در سالن امتحانات جا ندادند.


اتفاقاتی که سبب شد مادرانشان امروز با چشمان گریان به فرزندان شان که یکسال است بی امان برای کنکور می‌خوانند، بنگرند.

                                                            کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مادران می‌گویند اگر دیشب اطلاع رسانی درستی به ما می‌شد فرزندان مان را به منزل اقوام مان در شهر حاجی آباد می‌بردیم تا امروز صبح بدون دغدغه به محل کنکور بروند.

                                                              کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


هواشناسی خراسان جنوبی هم با استناد به نقشه‌های هواشناسی جهانی، برای دو روز گذشته هشدار نارنجی صادر کرده بود.


اما دیشب در خراسان جنوبی و در شهرستان زیرکوه، به دلیل حج بارش‌ها هشدار از قرمز هم گذشت.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار