Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@11:10:54 GMT

نتایج جدیدترین نظرسنجی درباره کرونا منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۲۱۱۲

نتایج جدیدترین نظرسنجی درباره کرونا منتشر شد

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی درباره کرونا در تهران مشخص شد46 درصد از مردم نگرانی زیادی از ابتلای خود و خانواده شان به این بیماری دارند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، موج پنجم نظرسنجی کرونا توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی و جمع‌آوری اطلاعات آن توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از ١٦ تا ٢٠ اردیبهشت انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نظر سنجی حجم نمونه ١٠٤٦ نفر و نظرسنجی به صورت تلفنی و در سطح شهر تهران صورت گرفته است.

موج قبلی نظرسنجی که در ابتدای اردیبهشت (دوم تا چهارم) انجام شد و در آن مقطع همزمان با تصمیم دولت برای بازگشایی کسب و کارها، میزان نارضایتی و نگرانی عمومی افزایش یافته بود.

در این موج از شدت نگرانی به ابتلا کاسته شده و میزان نارضایتی از دولت نیز کاهش یافته است.

این در حالی است که اغلب مردم کماکان مخالف بازگشایی مکانهای عمومی مانند اماکن مذهبی و سینماها هستند. 

 چشم انداز شیوع کرونا در هفته های آتی

اگر چه ٥٩ درصد از مردم معتقدند کرونا در هفته های آتی افزایش خواهد یافت اما در مقایسه با موج چهارم یعنی در ابتدای اردیبهشت بخش بیشتری از جمعیت کرونا را مسئله ای مدیریت شده میدانند.

 

نگرانی از ابتلا به کرونا

٤٦ درصد از مردم نگرانی خود از ابتلای خود و خانواده شان به کرونا را «زیاد» و ٣٠ درصد «کم» اعلام کرده اند. از مقایسه نتایج با موجهای قبلی میتوان نتیجه گرفت میزان نگرانی از ابتلا به کرونا در جامعه رو به کاهش است.

همچون موج های قبل سطح نگرانی در زنان بالاتر از مردان است.

میزان موافقت با تصمیم دولت برای شروع فعالیت کسب و کارها

مطابق نمودار ها موافقان و مخالفان تصمیم دولت برای شروع کسب و کارها تقریباً برابرند.

در مقایسه با دو هفته پیش، تعداد بیشتری از مردم با تصمیم دولت برای شروع کسب و کارها موافق اند.

 

رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی

در پاسخ به پرسش از میزان توجه به دستورالعمل های بهداشتی و پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی، ٨٠ درصد از پاسخگویان گفته اند این موارد را «زیاد» رعایت می‌کنند. این نسبت در میان افراد شاغل ٧٧ درصد است. 

پیامدهای اقتصادی کرونا بر خانوار

اثرات اقتصادی کرونا بر خانوار ٣٥ درصد از خانوارهای تهرانی گفته اند در خانواده‌شان کسی هست که به خاطر شیوع کرونا شغلش را از دست داده و بیکار شده باشد.

به علاوه هزینه خانوار در ٤٣ درصد از پاسخگویان به واسطه کرونا افزایش یافته و برای بقیه یا کاهش داشته یا تغییری نکرده است.

باز شدن سینماها از عید فطر

تنها ١٢ درصد از مردم تهران موافق باز شدن سینماها از عید فطر به بعد هستند.

افراد زیر ٣٠ سال بیش از دیگران با باز شدن سینما موافق اند (١٧ درصد)

طرح ترافیک و کرونا

نیمی از شهروندان موافق تصمیم ستاد کرونا برای اجرا نشدن طرح ترافیک و کمتر از یک سوم مخالف آن هستند.

٣٧ درصد از پاسخگویان گفته اند در سال جدید حداقل یک بار در ساعت اداری به محدوده ترافیک رفته اند.

در بین کسانی که تجربه رفتن به محدوده داشته اند، میزان موافقت با اجرا نشدن طرح ترافیک  ٦٤ درصد است در حالی که برای کسانی که به این محدوده نرفته اند میزان موافقت ٤٤ درصد است.

در یک سؤال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافق اند طرح ترافیک به کلی برداشته شود که ٤٤ درصد مخالف و ٣٠ درصد موافق اند.

اعتماد به آمار رسمی

٥١ درصد از شهروندان میزان اعتمادشان به آمار رسمی فوت و مبتلایان به کرونا که از سوی دولت اعلام میشود «کم» است.

٢٨ درصد «تا حدی» اعتماد دارند و ٢١ درصد هم اعتمادشان «زیاد» است.

مقایسه با موج‌ های قبلی نشان می دهد روند کاهشی بی اعتمادی که در ابتدای اردیبهشت صعودی شده بود بازهم رو به کاهش گذاشته است.

 

رضایت از دولت

٤٢ درصد از شهروندان تهرانی میزان رضایت خود از عملکرد دولت و سایر نهادهای عمومی در مقابله با کرونا را «کم»، ٣٣ درصد «متوسط» و ٢٥ درصد «زیاد» اعلام کرده اند.

میزان نارضایتی از دولت و نهادهای عمومی به کمترین حد خود از میانه اسفند تاکنون رسیده است.

رضایت از شهرداری

٢٣ درصد از شهروندان رضایت خود را از اقدامات شهرداری در مقابله با کرونا «زیاد» و ٤٥ درصد «کم» اعلام کرده اند.

میزان رضایت از عملکرد شهرداری در میان ساکنان پهنه شمال و جنوب تهران تفاوتی ندارد.

مقایسه تغییرات رضایت از دولت و شهرداری

همانطور که در آمارهای به دست آمده دیده می شود تغییرات نارضایتی از دولت و شهرداری تابع یک روند مشابه است.

در واقع مردم عملکرد شهرداری را از دولت جدا نمی بینند و نارضایتی از شرایط کلان کشور بر تصور عمومی از عملکرد شهرداری نیز اثر گذار است. 

رضایت از نظافت شهر و جمع آوری زباله در ایام کرونا

تقریباً نیمی از شهروندان از نظافت و جمع آوری زباله در ایام کرونا در تهران رضایت بالایی دارند.

٢٩ درصد رضایتشان متوسط و تنها ٢٤ درصد رضایتشان پایین است.

میزان رضایت در پهنه شمال و جنوب شهر تفاوتی ندارد.  

مقایسه عملکرد شهرداری نسبت به قبل از کرونا

وقتی از مردم خواسته شده عملکرد شهرداری را قبل و بعد از کرونا مقایسه کنند، تنها ٨ درصد معتقدند عملکرد شهرداری بدتر شده است.

در مقابل ٣٤ درصد بر این باورند که شهرداری بهتر از قبل عمل کرده است و البته بیش از 50 درصد هم معتقدند هیچ فرقی نکرده است.

  جدیدترین نتایج نظرسنجی کرونا در تهران منتشر شد  

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرداری تهران نظرسنجی زنان شهر تهران تصمیم دولت عملکرد شهرداری درصد از مردم کسب و کارها طرح ترافیک موافق اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بارش هفته اول (سوم تا نهم اردیبهشت) در شمال غرب، البرز غربی، امتداد کوه‌های زاگرس و نوار شمال شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن است، بارش انباشته با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد در نیمه شرقی سواحل خزر، البرز میانی، استان کرمان و استان‌ها در شرق زاگرس میانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش بینی شده است.

بارش هفته دوم در شمال شرق و استان‌های دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است، بارش انباشته در امتداد زاگرس و شمال غرب با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر خواهد بود.

بارش هفته سوم کشور بیش از نرمال است و با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار انباشته برای بخش‌هایی از زاگرس میانی، البرز میانی و مناطق مرکزی استان کرمان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش هفته‌های چهارم تا ششم در محدوده نرمال باشد، در هفته ششم با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بارش انباشته در مناطقی از شمال غرب و بخش‌هایی از شرق زاگرس جنوبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (سوم تا نهم اردیبهشت) در سواحل خزر، غرب البرز، شمال غرب و زاگرس میانی یک تا پنج درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (سه تا پنج درجه) برای شمال غرب پیش بینی شده است.

دمای هوا در سایر مناطق کشور از یک تا هشت درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش (سه تا هشت درجه) در مرکز و جنوب شرق کشور رخ می‌دهد، دمای هوای هفته دوم در شمال غرب، دو سوی البرز و نوار شمال شرق یک تا سه درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق یک تا پنج درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بیشترین کاهش (سه تا پنج درجه) در جنوب شرق کشور رخ می‌دهد.

در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در شمال غرب و سواحل خزر بین یک تا سه درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود، دمای هوا در هفته پنجم در مناطق کوهپایه‌ای داخلی، مرکز و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین یک تا سه درجه بیش از نرمال خواهد بود و دمای هوای کشور در هفته ششم یک تا دو درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: کشور از ابتدای بهار تا دوم اردیبهشت به‌طور متوسط ۴۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد و با توجه به اینکه میانگین بلندمدت بارش طی این بازه زمانی ۳۷ میلیمتر است، بارندگی در سال جاری نسبت به وضعیت نرمال بیشتر بوده و ۱۶ درصد فراتر از میانگین بلندمدت ثبت شده است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا دوم اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶۷ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شده که مقدار نرمال به طور میانگین ۱۹۸ میلیمتر است، بنابراین حدود ۱۶ درصد بارندگی کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌ها گفت: استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند، بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده است.

وظیفه ادامه داد: مرکز تا جنوب و جنوب شرق کشور نیز کم‌بارشی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، فارس ۳۰ درصد، هرمزگان با ۲۸ درصد و کرمان ۲۵ درصد بارش کمتر از نرمال داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت دمای کشور طی یک هفته گذشته اظهار کرد: از نظر دما شرایط مناسبی داشته‌ایم، البته در روزهای اخیر شمال غرب کشور سردتر از وضعیت نرمال و نیمه شرقی و جنوبی دما زیر نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: میانگین کشوری دما ۱.۵ تا دو درجه خنک‌تر از شرایط نرمال بوده است، البته استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل بین چهار تا پنج درجه سلسیوس دما بیش از حد نرمال، اما هوا در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد حدود چهار تا هفت درجه سلسیوس سردتر از میانگین بلندمدت و میانگین کشوری ۱.۸- درجه ثبت شده است.

وظیفه اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا دوم اردیبهشت عرض‌های شمالی کشور با بی‌هنجاری (آنومالی) دمایی ۰.۵ تا ۲.۵ درجه سلسیوس مواجه بودند، شرایط دمایی در استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب و شمال غرب نرمال و بیش از نرمال بوده است و در عرض‌های جنوبی شرایط نرمال دمایی را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: به‌طور کلی طی اردیبهشت میزان بارندگی به‌طور نسبی نسبت به فروردین حدود ۵۰ درصد در بازه بلندمدت کمتر است و توقع داریم میزان بارش در اردیبهشت نرمال با گرایش به بیش از نرمال باشد، اما در استان‌هایی مانند قزوین و تهران بارش‌ها به گونه‌ای نیست که کمبود بارش سال آبی جاری (هفت ماه اخیر) را جبران کند، بنابراین استان‌هایی مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی با تابستانی مواجه می‌شوند که هوا یک تا دو درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: از سوی دیگر به‌طور نسبی با کم‌آبی شدیدی مواجه می‌شویم، چراکه این استان‌ها در حال گذراندن چهارمین سال پی در پی خشکسالی هستند، وقتی آورده آب‌های سطحی کاهش می‌یابد، فشار بر منابع آب زیرزمینی به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی برای تأمین آب شرب افزایش می‌یابد، در این شرایط همکاری مردم برای مدیریت مصرف آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر 747192

دیگر خبرها

  • نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ دقیقا کی منتشر می‌شود؟
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • کنکور ۱۴۰۳ شروع شد | نتایج اولیه در این تاریخ منتشر می‌شود
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • تجارت الکترونیکی یکی از راهبردهای دولت سیزدهم است
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش
  • رضایت شهروندان از خدمات شهرداری تهرانی در روز عید فطر