Web Analytics Made Easy - Statcounter

درگذشت صدیقه کیانفر بار دیگر ضرورت اصلاح یک وضعیت نامطلوب در تولیدات سینمایی و تلویزیونی را یادآوری کرد.

به‌گزارش خبرنگار حوزه حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «صدیقه کیانفر» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون  صبح روز گذشته (دوشنبه پنجم  خرداد) جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد.

این بازیگر پیشکسوت که در88 سالگی درگذشت، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۶ در رادیو شروع کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنده‌یاد کیانفر در عمر هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «هامون»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «مأموریت آقای شادی»، «همسر» و «من زمین را دوست دارم» ایفای نقش کرده بود. «بچه های کوچه دوستی» هنگامه مفید، «همه بچه‌های من» مرضیه برومند، «بی گناهان» احمد امینی، «میوه ممنوعه» حسن فتحی و «رسم عاشقی» سعید سلطانی نیز از جمله مجموعه های تلویزیونی هستند که صدیقه کیانفر در آن ها به ایفای نقش پرداخته بود.

این هنرمند فقید حدود دو سال پیش با انتشار ویدئویی در حالی که روی تخت بیمارستان بود از بی‌توجهی جامعه هنری به خود گلایه کرد. او در این ویدئوی کوتاه با اشاره به این که  هنوز هم می‌تواند کار کند و ذهنش همچنان آماده است افزود: من که همچنان می‌توانم دیالوگ‌ها را حفظ کنم چرا بیکارم؟ از شما دوستان کارگردان می‌پرسم که چرا من بیکارم؟ شما که همیشه من را برای کار دعوت می‌کردید. از من راضی بودید و به پول هم هیچ وقت فکر نکردم، حالا چرا مرا کنار گذاشتید و باعث شدید غصه بخورم. من شماها را دوست دارم و بگذارید تا زنده هستم کار کنم تا برای مردمی که دوستمان دارند یادگاری داشته باشیم.

صدیقه کیانفر نه اولین بازیگر پیشکسوتی است که در سال‌های پیری زیر غبار فراموشی مدیران فرهنگی و فیلمسازان قرار گرفت و نه آخرین آنها خواهد بود.

پیش از این هم بازیگران و هنرمندان فراوانی در عرصه سینما و تئاتر بودند که پس از یک دوره پرکاری و شهرت با وجود حفظ توانایی‌های هنری و جسمانی به حاشیه رفتند و کمتر از آنها نامی شنیده شد. برخی از این چهره‌ها در همین گوشه عزلت باقی ماندند تا پیمانه عمرشان پرشود؛ برخی دیگر نیز حداقل این شانس را داشتند که پیش از فوت در یک یا دو اثر دیگر بازی کنند.

 تردید نسبت که به استثنای چند سوپراستار و بازیگر شناخته‌شده معمولاً ستاره اقبال یک بازیگر عمر چندانی ندارد. به عبارت دیگر این توقع که یک بازیگر برای چند دهه و یا از ابتدای فعالیت هنری تا روزهای پایاین عمر حضور مداوم و پررنگ در عرصه هنرهای نمایشی داشته باشد منطقی نیست. اما فراتر از این حضور مداوم یا در نقش اول و درجه یک، عدم حضور این چهره‌ها در نقش‌های فرعی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی جای پرسش دارد.

در سال‌های اخیر هم بسیاری از بازیگران توانمند سینما و تلویزیون در سنین پیری و حتی میان‌سالی و باوجود توانایی جسمی و ذهنی بیکار ماندند این بیکاری حتی منجر به تشدید ضعف جسمی و روحی و بروز بیماری‌هایی شد که روز‌به‌روز آنها را از حوزه اصلی سینما و تئاتر دور کرد.

نام‌هایی همچون حسین کسبیان، نعمت‌الله گرجی، باقر صحرارودی، مهین شهابی، ملکه رنجبر، ثریا حکمت، کاظم افرندنیا، حسین شهاب، خسرو شجاع‌زاده، محسن یوسف‌بیگ، جعفر والی، منصور والامقام از جمله این چهره‌ها هستند. بازیگرانی که گاهی برای چند نسل تماشاگران سینما و بینندگان تلویزیون خاطره سازی کرده‌اند.

تقریباً همه اینها چهره‎ها تا ماه‌های آخر حیاتشان توانایی حضور در جلوی دوربین را داشتند اما آنقدر پشت خط ماندند تا این که چهره در نقاب خاک کشیدند.

این نکته‌ای است که بازیگران باتجربه سینما و تلویزیون بارها به آن اشاره کرده‌اند. از جمله مجید مشیری پیش از این در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری آنا  با اشاره به اهمیت حضور بازیگران میانسال در سطح اول سینما و تلویزیون گفت: من چند سال پیش از پرکارترین بازیگران نقش مکمل سینما بودم. راستش نمی‌خواهم خیلی روی موضوع باند‌بازی تأکید کنم، اما واقعاً باندبازی هست! الان در سینما فیلم‌هایی که در سه چهار سال اخیر دیده‌ام معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ بازیگر می‌چرخد. حالا یکی‌ نقش یک و یکی‌ هم نقش دو را بازی می‌کند. فقط ۱۰ تا ۱۵ بازیگر آقا و ۱۵ بازیگر خانم هستند که در همه فیلم‌ها نقش می‌گیرند!

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: اصلاً سینما و تلویزیون ما استانداردهای لازم بازیگری را ندارد. یعنی برای بسیاری از کارگردان‌ها استایل، عیار و توانمندی بازیگر مهم نیست. حتی اگر الگوی ما سینمای هالیوود آمریکا باشد باید در این روند تجدیدنظر کنیم. بازیگری مثل «مل گیبسون» نزدیک به ۷۰ سال سن دارد، اما از نظر بدنی کاملاً آماده است. متأسفانه اینجا تنها چیزی که مهم نیست همین آمادگی بدنی بازیگر است.

وی افزود: من به جوانگرایی در سینما و تلویزیون اعتقاد دارم، اما در همان هالیوود که اشاره کردم مگر همه فیلم‌ها «تین‌ایجری» است؟ مسلماً نه؛ فقط اینجاست که در اغلب فیلم‌ها و سریال‌های ما فقط شاهد حضور دختران و پسران جوان به عنوان شخصیت‌های اصلی هستیم.

درگذشت صدیقه کیانفر باردیگر این موضوع مهم را یادآوری کرد که شاید لازم باشد فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان در تولیدات خود جایی هم برای شخصیت‌ها و بازیگران مُسن  و میان سال در نظر بگیرند و کاملاً روی  بازیگران و شحصیت‌های جوان و خوش‌‌چهره متمرکز نشوند.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سریال های تلویزیونی صدیقه کیانفر بازیگران سینما سینما و تلویزیون صدیقه کیانفر فیلم ها چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تصویر حسن شکوهی، بازیگر قدیمی، روی تخت بیمارستان/تغییر چهره عجیب همبازی مهران مدیری

حسن شکوهی که او را بیشتر با بازی در آثار مهران مدیری می‌شناسیم، چندروزی است به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده است. 

حسن شکوهی بستری شد

دیگر خبرها

  • عکس| تصویر حسن شکوهی، بازیگر قدیمی، روی تخت بیمارستان/تغییر چهره عجیب همبازی مهران مدیری
  • «س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
  • واکنش دیدنی آقای بازیگر وقتی اسم همسرش را می‌شنود |‌ ویدئو
  • 10 استادیومی که از آنها یک نام و هزار خاطره مانده!
  • هنرمندان مازندرانی به عیادت مش فتاح رفتند
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه‌ سریال ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود؟
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • بازیگر سینما و تلویزیون: دولت به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند