Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پنج سال قبل طرح مطالعه و اجرای تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال استان گلستان به مناقصه گذاشته شد و پس از کش و قوس‌های فراوان اجرای این طرح موافقت‌های لازم را گرفت، اما با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اما و اگرها در خصوص اجرای این پروژه دوباره قوت گرفته است.

وقتی ایده اجرای تله کابین در ذهن برخی از مسئولان شهرستان شکل گرفته بود نه خبری از سد کبودوال (نگارستان) و ظرفیت گردشگری آن بود و نه مدیریت پارک جنگلی کبودوال به شهرداری واگذار شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروردین ماه سال ۱۳۹۵ بود که پس از سه مرحله تجدید مناقصه توسط شهرداری علی‌آبادکتول، در نهایت برنده مناقصه پروژه طراحی، احداث و راه‌اندازی مجموعه تله‌کابین و امکانات رفاهی در پارک جنگلی کبودوال مشخص شد اما با گذشت حدود پنج سال سرانجام این پروژه همچنان نامعلوم است.

موافقان و مخالفان

مخالفان اجرای تله‌کابین کبودوال معتقدند با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو، اجرای پروژه گردشگری در کبودوال امکان ندارد؛ یا باید مسیر تله‌کابین تغییر کند یا پارک جنگلی کبودوال از فهرست جهانی حذف شود، اما مشاور طرح تله‌کابین علی‌آباد کتول اعتقاد دارد این پروژه اسیر بی‌توجهی شده است.

رمضان جعفری اظهار کرد: گویا اراده استانی برای اجرای تله‌کابین کبودوال وجود ندارد. این طرح تمام مجوزهای لازم را پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی دریافت کرده و حالا پس از گذشت حدود یک سال از ثبت جهانی، اجرای این پروژه گردشگری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح تله‌کابین کبودوال در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در کمیسیون تخصصی و زیربنایی استان، در خردادماه ۱۳۹۷ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و در بهمن ماه ۹۷ در شورای عالی جنگل به تصویب نهایی رسید.

جعفری ادامه داد: حتی تصویب اجرای تله کابین کبودوال در شورای عالی شهرسازی و معماری هم به پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی باز می‌گردد. اجرای این پروژه در شورای عالی شهرسازی و معماری در آذرماه ۱۳۹۷ تصویب شد، اما جنگل‌های هیرکانی تیرماه سال ۹۸ در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

مشاور طرح تله‌کابین علی‌آباد کتول گفت: اجرای این پروژه به عزم و اراده استانی و ملی نیاز دارد. پیگیری‌های پنج ساله برای اجرای تله‌کابین در پارکی که بیش از ۵۴ سال قدمت دارد و با اجرای سد کبودوال به جاذبه منحصربه‌فردی در صنعت گردشگری استان و شمال کشور تبدیل شده، به دلیل بی‌دقتی صورت گرفته بی‌ثمر مانده است.

کوتاهی میراث فرهنگی و منابع طبیعی

فرماندار علی‌آباد کتول، میراث فرهنگی و منابع طبیعی را مسبب وقفه در اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال می‌داند. حسن هدایتی کتولی اظهار کرد: محرومیت پنج ساله مردم علی‌آباد کتول از تله‌کابین در حالی اتفاق افتاده که اجرای این پروژه شرایط خوبی دارد.

وی افزود: بنده میراث فرهنگی و منابع طبیعی را مقصر طولانی شدن اجرای پروژه تله کابین می‌دانم، زیرا ماه‌ها اختلاف داشتند که کدام یک نامه بزنند موافق اجرای تله‌کابین در علی‌آباد هستند.

هدایتی ادامه داد: در نهایت نامه‌نگاری‌ها برای حل مشکل تله‌کابین انجام شد، اما اجرای این پروژه همچنان در هاله ابهام است، چراکه پس از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، چند پایه تله‌کابین در داخل زون فرعی قرار دارد و شورای عالی شهرسازی و معماری باید در این خصوص اعلام نظر کند.

فرماندار علی‌آباد کتول از پیگیری و مکاتبات انجام شده با استاندار گلستان برای رفع مشکل تله‌کابین کبودوال خبر داد و اضافه کرد: گفته می‌شود اختلاف نظرهای شهرستانی مانع اجرای پروژه تله کابین کبودوال است اما بنده معتقدم این موضوع بهانه‌ای است برای کسانی که نگران اجرای تله‌کابین گرگان هستند.

وی گفت: به‌زودی جلسه‌ای با حضور نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با موضوع تله‌کابین برگزار می‌کنیم تا موانع موجود در اجرای این پروژه گردشگری بررسی و حل شود.

حفظ جنگل‌های هیرکانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص پروژه تله‌کابین علی‌آبادکتول اظهار کرد: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال را متوقف کرده و منتظر رأی نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص هستیم.

ابوطالب قزلسفلو افزود: پروژه تله کابین کبودوال تمام مجوزهای لازم را پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اخذ کرده بود و در مرحله مزایده برای اجرای پروژه قرار داشت. اصلاً محدوده پارک جنگلی کبودوال در برنامه ثبت جهانی قرار نداشت.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی گلستان هم بدون اشاره به روند طی شده برای اجرای تله‌کابین علی‌آباد گفت: این پروژه در گام آخر قرار دارد و منتظر نظر و تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی است.

ابراهیم کریمی ادامه داد: تصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی چه تأیید یا رد باشد، ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. اصل و اساس برای استان حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ هر طرح و پروژه‌ای که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی لطمه بزند، اجرا نمی‌شود.

معاون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: اگر طرحی مثل تله‌کابین کبودوال که قبل از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مصوب شده بود بخواهد جنبه اجرایی پیدا کند با موافقت همه دستگاه‌های اجرایی و بدون اینکه به اصالت ثبت جنگل‌ها صدمه بزند، انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اعلام نظر دستگاه‌های اجرایی با لحاظ حفظ اصالت جنگل‌های هیرکانی باید انجام شود، چراکه اولویت ما ثبت جهانی است نه اجرای پروژه تله‌کابین.

تیرماه سال ۹۸ استاندار گلستان در حاشیه برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی شهرستان علی‌آبادکتول گفته بود که ظرفیت ایجاد تله‌کابین در کبودوال وجود دارد و رفع مشکل آن، بخشی از گره‌های عدم توسعه شهرستان را باز می‌کند.

هادی حق شناس وعده داد: پیگیر هستیم بتوانیم همه گره‌های تله‌کابین را در استان، شهرستان و سطح ملی رفع کنیم.

کد خبر 514976 برچسب‌ها منابع طبیعی استان گلستان سفر - گردشگری محیط زیست جنگل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی استان گلستان سفر گردشگری محیط زیست جنگل ثبت جهانی جنگل های هیرکانی پروژه تله کابین کبودوال اجرای پروژه تله کابین پارک جنگلی کبودوال شورای عالی شهرسازی تله کابین علی آباد اجرای تله کابین اجرای این پروژه طرح تله کابین علی آباد کتول میراث فرهنگی علی آبادکتول منابع طبیعی برای اجرای پنج سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۲۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی

براساس اعلام آموزش و پرورش، شرط ۲ عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرنهایی برای استفاده از تک‌ماده حذف شد و دانش آموزان می‌توانند تا ۴ درس را بدون درنظر گرفتن نهایی و یا غیرن‌هایی تک ماده کنند.

به گزارش ایرنا، در این راستا، محمود امانی طهرانی امروز درباره امکان تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشتر گفته شده بود که ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند، اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن همه امتحانات دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحان نهایی میسر شد.

وی افزود: بسیاری از مصوبات اخیر در باب ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ضوابط در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی تبدیل به نهایی شده است و در واقع این یک مصوبه ویژه به حساب نمی‌آید.

دیگر خبرها

  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان
  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره
  • (تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره
  • دفاع نواب نصیرشلال از تصمیم برای دهدار/ انتخاب وزنه ها عالی بود
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران
  • کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید