Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، معضل بی آبی در بخش غیزانیه اهواز این روزها به اوج خود رسیده و سبب نارضایتی ساکنان این بخش شده است.

تجمع روز چهارم خرداد و بسته شدن جاده اهواز – امیدیه برای ساعاتی سبب شد که دوباره نگاه‌ها به سمت غیزانیه خیره شود؛ مردمی که به دلیل نبود آب در خانه‌شان مجبور شدند، مسیر اهواز – امیدیه را ببندند تا به نوعی صدای اعتراضشان را به مسئولان برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستور رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به مشکلات آب

حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت‌وگوهای جداگانه با رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، با اشاره به برخی از مشکلاتی که اخیرا برای مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز بوجود آمده، دستور داد تا هرچه سریعتر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش های ذیربط انجام شود.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: باید استاندار، مسئولان استانی و تمام دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم.

آبی به شیرینی عسل

یکی از ساکنان روستای طویل می‌گوید: در گذشته آبی به شیرینی عسل در غیزانیه می‌خوردیم اما از ۱۰ – ۱۲ سال گذشته شرکت تفت مانع از آبرسانی به روستاها از طریق لوله‌های آب تأسیسات این شرکت شد و در نتیجه کم کم مشکلات مردم نمایان شد.

آقای مقدم می‌افزاید: در ابتدا اوضاع خوب بود و حتی لوله کشی آب را انجام دادیم اما ۸ سالی است که آبی از این لوله‌ها بیرون نیامده و ما هنوز یا آب را می‌خریم یا با حواله چشم به راه آن هستیم.

وی بیان می‌کند: در گذشته با حفر چاه‌های یک متری هم می‌توانستیم آب مورد نیازمان را تأمین کنیم اما وقتی شرکت نفت زمین‌هایمان را خرید و کاربری کشاورزی آنها از دست رفت، بخش زیادی از زمین‌ها به ماسه زار تبدیل شد.

این روستایی ساکن در روستای غیزانیه ادامه می‌دهد: همین مسئله هم سبب پدید آمدن ریزگردها شد و برای حل مشکل به جای بازگرداندن کاربری اصلی‌شان، آنها را مالچ پاشی و جنگل کاری کردند و با توجه به تغذیه این درختان از سفره آبهای زیرزمینی، منایع آبی زیرزمینی‌مان هم از بین رفت.

ما تا چند روز دیگر می‌میریم

یکی دیگر از اهالی غیزانیه بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی به جمع معترضان کنار تأسیسات آبرسانی آمده است؛ فعالان اجتماعی از او می‌پرسند که چرا بی توجه به کرونا رفتار می‌کند؛ در پاسخ می‌گوید: شوخی می‌کنید با من که می‌خواهید از کرونا بترسم؟ آدمی که آب برای خوردن ندارد، باید از کرونا بترسد؟ مشکل امروز من و دام‌هایم از هزار کرونا هم ترسناک‌تر است.

عبدالجبار می‌افزاید: کرونا اگر قرار است بکشد، در دو هفته جان آدم را می‌گیرد اما سه روز است که ما برای خرید آب به التماس افتاده‌ایم و یک لیتر آب وارد خانه من نشده است.

تأمین آب انسان و دام از یک منبع

فاضل فرغون به دست در بین همسایه‌ها می‌چرخید و سعی می‌کرد از حوضچه‌های ذخیره آب موجود در کنار هر خانه برای تهیه آب استفاده کند؛ او می‌گوید: تا چند سال پیش آب به‌صورت لوله کشی به خانه شان می‌امد اما سه سالی است که برای یک قطره آب جان می‌کنند و به این ور و آن ور می‌روند.

وی می‌افزاید: وقتی در زمستان باران می‌بارد، سطح آب تا یک متر بالا می‌رود و زندگی‌مان را دچار مشکل می‌کند اما همین وضعیت در تابستان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و ما روزهای زیادی را بدون آب سر می‌کنیم.

فاضل بیان می‌کند: ما آب تصفیه نداریم و هرچند روز یک بار با دبه و فروغون آب مورد نیاز را تأمین می‌کنم و معلوم نیست این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد.

یک ماه مشکل آب

علی عموری، عضو شورای بخش غیزانیه بیان می‌کند: مشکلات آب سبب مهاجرت مردم از غیزانیه شده است. مشکلات آب در روزهای اخیر که متقارن با شیوع کرونا و ماه مبارک رمضان بود، زندگی مردم را سخت کرده است.

وی با اشاره به همکاری آبفار و شرکت نفت برای تأمین آب روستاها می‌افزاید: متأسفانه سرویس دهی‌ها زیاد نیست و به همین علت اعتراض مردم را در پی داشت.

عضو شورای بخش غیزانیه تاکید می‌کند: قائم مقام شرکت آبفا خوزستان وعده حل مشکل تا سه هفته دیگر را داد. تا سه هفته دیگر فاز نخست پروژه آبرسانی به غیزانیه به بهره برداری می‌رسد اما متأسفانه مشکل اصلی از تأسیسات صفیره تا تأسیسات غیزانیه است که اکثر لوله‌های موجود در مسیر فرسوده هستند.

وی عنوان می‌کند: انتظار داریم که حداقل به صورت موقت با استقرار تانکرهای آبرسان مشکل حل شود چرا که با افتتاح فاز نخست مشکل آب ۳۰ روستا حل می‌شود و با تکمیل فاز دوم نیز مشکل ۱۵ روستای دیگر به صورت کامل حل خواهد شد.

انحراف اعتبارات

یکی از مسئولان محلی بخش غیزانیه نیز می‌گوید: شرکت نفت ۴ سال پیش بخشی از لوله‌های طرح انتقال آب به غیزانیه را تأمین کرد اما پس از مدتی به درخواست آبفار، اعتبارات نقدی مورد نیاز برای اجرای طرح را به این شرکت واگذار کرد و پس از آن مسؤولیت انتقال آب و تکمیل فرآیند آن بر عهده آبفار بود.

وی می‌افزاید: هم اکنون بخشی از این لوله‌ها در محل تأسیسات آبرسانی نزهه وجود دارد اما متأسفانه آبفار اعتبارات طرح آبرسانی به غیزانیه را صرف پرداخت حقوق معوقه کارکنان خود کرد.

امیدوار به پیشرفت کار نیستیم

یکی از ساکنان روستاهای غیزانیه نیز می‌گوید: ۴ سال است که به ما می‌گویند دو ماه دیگر طرح آبرسانی غیزانیه به بهره برداری می‌رسد اما تاکنون این دو ماه فرا نرسیده است.

وی می‌افزاید: الان هم به دلیل اعتراضات پیش آمده توجه به غیزانیه جلب شده ولی ما امیدوار به پیشرفت کار نیستیم چرا که این نگاه در مردم غیزانیه به وجود آمده که باید از این منطقه مهاجرت کنند تا بتوان پروژه‌های نفتی را به سادگی اجرایی کرد.

مشکل ۱۵ ساله آب غیزانیه

استاندار خوزستان نیز می‌گوید: مشکل آب غیزانیه یک مشکل پانزده ساله است و خط آبرسانی آن سال ۶۱ احداث شد و بعد از آن گسترش پیدا نکرد. این خط بازسازی یا نوسازی نشده و خط فرسوده‌ای است که از سال ۹۶ پروژه‌اش را آغاز کردیم.

غلامرضا شریعتی اظهار می‌کند: دی ماه سال ۹۵ اولین بازدید من از غیزانیه بوده و در آنجا واقعا بابت مشکلات موجود در روستایی در نزدیکی‌های اهواز متاسف شدم و سه قول دادم، که یکی از آنها بحث آب بود.

وی عنوان می‌کند: روستایی ظرف یک هفته آینده و شش کیلومتر ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و آب پایدار مستمری برای غیزانیه حل خواهد شد و راه روستایی که کندتر پیش رفته است را نیز پیگیری و زیرساخت‌ها را به سمت توسعه و پیشرفت خواهیم داشت.

پیگیری آبرسانی به غیزانیه از سال ۹۶

استاندار خوزستان می‌گوید: برای حل مشکلات آب غیزانیه از سال ۹۶ به صورت جدی پیگیر قضیه بودیم چرا که پروژه بزرگی بوده که انجام شده است.

شریعتی ادامه می‌دهد: پروژه غیزانیه بزرگ بوده و کار رو به اتمام است و حدود ۴۵ ‌میلیارد تومان تا به الآن هزینه شده است و ان‌شاءالله مشکل آب بخش غربی، مشرحات و همچنین بخش غیزانیه بزرگ حل خواهد شد.

وی می‌افزاید: دوازدهم اردیبهشت آخرین بازدید من از پروژه بوده است و همانجا قول ۴۵ روزه به مردم دادم و خدا را شاکرم که کار طبق همان برنامه‌ریزی پیش رفته است و ظرف دو هفته آینده آب به مشرحات و بخش غیزانیه بزرگ وصل خواهد شد.

استاندار خوزستان بیان می‌کند: البته شش کیلومتر از صفیره به نزهه، خط لوله فرسوده است که اعتبار آن نیز تامین شده است و ظرف بازه زمانی یک الی یک و نیم ماه دیگر تکمیل خواهد شد و کار آبرسانی پایدار شده و کل روستاها آبرسانی خواهند شد.

کد خبر 514980 برچسب‌ها آب استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان خوزستان استاندار خوزستان بخش غیزانیه مشکلات آب خواهد شد لوله ها مشکل آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی برای پرداخت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی مجتمع ستارخان اهر از محل مسئولیت‌های اجتماعی مجتمع مس سونگون دستوری صادر کرد.

در این بازدید اعلام شد که مجتمع ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکنون ۱۴۴ میلیارد تومان برای ساخت این مجتمع هزینه شده است، با بهره برداری از این مجتمع آب شرب شهر ورزقان و ۸۸ روستای شهرستان پایدار می‌شود.

کد خبر 6082346

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از جنایت در برج ۲۰ طبقه کوهک | قتل مرد ثروتمند با ۳۷ ضربه چاقو
  • مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی
  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر
  • اجرای ۱۲ پروژه آبرسانی در رامسر
  • آیا همه موجرها ثروتمند هستند؟
  • مدارک رد مشکل اسدی با مورایس (عکس)
  • ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است
  • فوری: محرومیت یک جلسه‌ای کاپیتان استقلال
  • برخورداری ۱۲۱ روستای آذربایجان شرقی از آب پایدار در خردادماه
  • پشت هر کشتی ایرانی در آب‌های فرا سرزمینی ارتشی مقتدر ایستاده است