Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:49:12 GMT

ثبت روستای کنگ در در فهرست آثار ملی کشور

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۳۰۶۳

ثبت روستای کنگ در در فهرست آثار ملی کشور

مرجان اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر، از ثبت روستای تاریخی کنگ در در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: در جلسه اخیر ثبت آٍثار ملی کشور در وزارت، روستای کنگ به لحاظ ارزش‌های ثبتی مورد تأیید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ اقدامات و مطالعات لازم برای ثبت این روستا انجام شده است، اظهار کرد: حسینیه این روستا نیز در گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: هنوز ابلاغی در خصوص ثبت این روستا اعلام نشده ولی فرایند اعلام بعد از برگزاری جلسه، تقریباً یکی، دو ماهی زمان نیاز دارد. البته یکی دو مورد موارد فنی را در خصوص این روستا از ما خواستند که برایشان ارسال شده است.

وی اظهار کرد: وقتی اثری ثبت ملی می‌شود، برای مردم، دستگاه‌های دولتی و ساکنان آنجا، وظایفی تعریف می‌شود که سخت نیست ولی هدفدار و جهت دار هست؛ مثلاً اگر قرار هست که کف سازی انجام شود، اهداف بلندنظرانه تری مد نظر قرار می‌گیرد.

اکبری، ثبت بافت یک روستا در فهرست آثار ملی را بستری برای حفظ جمعیت آن دانست و گفت: برخی از روستاها خالی از سکنه شده که امیدواریم با ثبت آثار ملی بتواند جمعیت خود را حفظ کند و روستای فعال و پویایی شود.

وی اظهار کرد: روستای عمرانی گناباد که تک بناهای زیادی از آن در فهرست آثار ملی ثبت شده اما خالی از سکنه است و در صورتی که بافت آن ثبت شود، وضعیت روستا کاملاً متفاوت خواهد بود؛ هر چند که در حال حاضر روستا ارزش موزه‌ای خود را دارد ولی به دلیل خالی بودن، مردم در آن نقشی ندارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه وقتی بافت روستایی ثبت می‌شود، ارزش آن به این است که برای مردم آورده داشته باشد، گفت: با ثبت روستای کنگ، برنامه‌هایی داریم تا مردم بدانند چگونه می‌توانند تعمیراتشان را در قالب مرمت انجام دهند نه تخریب و نوسازی. همچنین مردم بدانند چگونه این امکان برایشان مهیا شود اما هزینه‌هایشان مضاعف نشود و چگونه بتوانند از آنجه که دارند بهره اقتصادی بیشتری ببرند.

وی نقش اهالی روستا را در روستای کنگ تأثیرگذار دانست و افزود: گاهی ساکنان و اهالی یک روستا دید پایین دست تری دارند و افق دو سه ساله‌ای را می‌بینند که این نگاه برای روستاهایی که ارزش ملی دارد، ضرر است ممکن است در درازمدت به ارزش‌های واقعی و ملی آن روستا خدشه وارد شود.

اکبری به اجرای پروژه‌های مشارکتی در روستای کنگ اشاره کرد و گفت: اگر از این فرصت پیش آمده استفاده نکنیم، داشته‌هایمان را از دست داده ایم.

کد خبر 4934292

منبع: مهر

کلیدواژه: فهرست میراث ملی خراسان رضوی میراث فرهنگی خراسان رضوی ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا روز جهانی قدس قزوین نماز عید سعید فطر روابط عمومی راهپیمایی روز قدس مشهد فهرست آثار ملی میراث فرهنگی روستای کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه سه روستای جنوب کرمان!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از صدور دستور تخلیه سه روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب طی امروز (سه شنبه) خبر داد.

به گزارش ایرنا، حمید سالخورده افزود: دستور تخلیه روستا‌های پورشعبان و حسین آباد در شهرستان منوجان و روستای کروچان در شهرستان جازموریان به دلیل احتمال جاری شدن سیلاب صادر شده است.

محجد جهانگیری فرماندار جازموریان نیز گفت: روستای کروچان جمعیتی افزون بر ۲۰ خانوار دارد و از جمله مناطق بحران‌زا و در معرض خطر سیل به شمار می‌رود.

رییس ستادبحران شهرستان جازموریان با اشاره به صدور هشدار قرمز هواشناسی اظهار کرد:مردم با دهیار همکاری داشته باشند و روستا در وقت مناسب تخلیه تا اسکان اضطراری آنان در مدارس سطح شهر زهکلوت (مرکز شهرستان) انجام شود.

به علت بارش‌های شدید باران هشدار سطح قرمز برای مناطق جنوب کرمان صادر شده و همه سازمان‌ها در آماده باش هستند؛ استاندار کرمان از روز گذشته در جنوب کرمان حضور دارد و به صورت میدانی بر اقدامات پیشگیرانه و مدیریت اقدامات در برابر سیل نظارت دارد.

تاکنون راه ۱۰ روستا در جازموریان مسدود و برق ۲ روستای دیگر این شهرستان نیز قطع شده است.

ارتباط جاده‌ای زهکلوت مرکز شهرستان جازموریان با دلگان سیستان و بلوچستان نیز قطع و مسیر جایگزین بم- ریگان- ایرانشهر معرفی شده، اما از شهروندان خواسته شده به طور جدی از سفر‌های غیرضرور در این شرایط جوی بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • تخلیه سه روستای جنوب کرمان!
  • دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد