Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@23:19:12 GMT

ابتلای ۴۰ گیلانی به بیماری فاسیولا

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۳۰۹۹

ابتلای ۴۰ گیلانی به بیماری فاسیولا

گیلان- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه فاسیولا بیماری کشنده ای نیست، یادآور شد: این بیماری با درمان داروی کرم انگل به طور کلی از بین خواهد رفت.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی گیلان دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه تاکنون تست فاسیولا حدود ۴۰ نفر در گیلان مثبت شده است گفت: آمار مبتلایان به فاسیولا در گیلان روبه افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فاسیولا انگل انتقالی انسان به انسان نیست، افزود: این بیماری انگلی و غیر واگیر است و برای پیشگیری از آن مردم حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه فاسیولا در ابتدا با علائم خفیف بروز می کند و ممکن است دو تا سه ماه در بدن افراد بی علامت باشد، افزود: درد شکم، درد پهلو راست، خارش، تهوع و استفراغ نمایان می شود.

حیدرزاده با این عفونت با بررسی نمونه‌های مدفوع و خون تشخیص داده می‌شود ادامه داد: تشخیص این بیماری از طریق تصویربرداری از کبد نیز می‌تواند انجام شود در این بیماری تعداد گلبول‌های سفید خون، آنزیم‌های کبدی، سرعت رسوب گلبول‌های قرمز و آنتی‌بادی‌های ضد فاسیولا افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بیماران برای انجام آزمایشات به مراکز بهداشتی درمانی معین شهرستان خود مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری پس از مثبت شدن آزمایشات فاسیولا داروی موردنیاز را از مرکز بهداشت استان تهیه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه عموما بزرگسالان بیشترین قشر مبتلا به فاسیولا هستند، گفت: افراد ۲۰ تا ۵۰ سال بیشترین گروه سنی مبتلا به فاسیولا را تشکیل می دهند.

حیدرزاده با بیان اینکه انگل فاسیولا در کودکان معمولا از شیوع پایین تری برخوردار است خاطرنشان کرد: ابتلا خانوادگی به انگل فاسیولا نیز به دلیل استفاده از سبزی آلوده دیده شده است.

وی بر لزوم جدی گرفتن پیشگیری از ابتلا به بیماری فاسیولیازیس تأکید کرد و افزود: افرادی که مشکلات درد مبهم شکمی طولانی‌مدت به همراه هایپر ائوزینوفیلی و سابقه مصرف سبزی‌های محلی به‌صورت خام دارند بهتر است به مراکز جامع خدمات سلامت نزدیک محل زندگی‌شان جهت بررسی مراجعه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه فاسیولا بیماری کشنده ای نیست، یادآور شد: این بیماری با درمان داروی کرم انگل به طور کلی از بین خواهد رفت.

حیدرزاده با بیان اینکه این بیماری از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهر تا آبان شیوع می‌یابد گفت: این بیماری از بیماری های شایع فصلی است و در سال گذشته ۵۰ نفر در گیلان به آن مبتلا شدند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علوم پزشکی گیلان فاسیولا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی رشت تا پایان امسال تجهیز می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان از تعطیلی دو بیمارستان خصوصی متخلف بر اساس تصمیم قرارگاه سلامت استانی خبر داد و گفت: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی سایت لاکان رشت نیز تا پایان امسال تجهیز و افتتاح خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمد تقی آشوبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه مراکز درمانی و سلامت اظهار داشت: مراکز جامع سلامت و بسیاری از ساختارهای درمانی استان هنوز فرسوده است و بهبود این ساختار مستلزم جذب بودجه و اعتبارات ملی ویژه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به مزیت گردشگرپذیری گیلان گفت: با توجه به حجم‌ مسافرانی که در فصول مختلف به گیلان سفر می‌کنند و شاید به 12 میلیون نفر برسند بایستی میزان بودجه‌ بیشتری‌ جهت رفع عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد تا شرایط بهتری برای ارائه خدمات درمانی‌ به مسافرین و مردم استان فراهم شود.

آشوبی با اشاره به انتخاب شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به حل همه مشکلات نیست بلکه نیاز به همراهی و مشارکت مردم دارد از طرفی در بعضی عرصه‌ها برای مردمی‌سازی باید اعتماد مردم جلب شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای شاخص‌های سلامت افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با جذب، نوسازی و بهسازی فضای درمانی، تجهیزاتی نظیر انواع CT اسکن‌ها، آنژیوگرافی‌ها، پت اسکن، MRI ها، سونوگرافی‌ها و دیگر ملزومات سرمایه‌ای سطح سلامت مردم را ارتقا دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه رویکرد دانشگاه، ارائه خدمت بی‌منت و بدون اطلاع‌رسانی‌های گسترده است، گفت: بسیاری از خدمات ارائه‌شده نظیر فعال‌سازی CT اسکن مرکز آموزشی درمانی 17 شهریور، مرکز جامع خدمات سلامت رشتیان و دیگر بخش‌ها راه‌اندازی شده و به مردم خدمت می‌کنند اما هنوز افتتاح رسمی نشده‌اند.

آشوبی از اجرای طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای 20 هزار خانوار در سال جاری خبر داد و گفت: در این طرح همه مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و نیروهای موردنیاز بهداشتی و درمانی به مردم خدمت خواهند کرد.

وی یکی از دستاوردهای نظام سلامت را توسعه شبکه بهداشت در گیلان دانست و گفت: شبکه بهداشت در گیلان یکی از مزیت‌های نسبی استان گیلان در کشور است که در بحران کرونا به سبب داشتن همین شبکه منسجم توانست در طرح شهید سلیمانی موفق شود و پیش از سایر استان‌ها این بیماری منحوس را کنترل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: امروزه برای نظام سلامت صرفاً افزایش تخت‌های درمانی ملاک نیست بلکه باید تلاش شود تا بیمار کمتری به مرکز درمانی مراجعه کند.

آشوبی از تعطیلی دو بیمارستان خصوصی متخلف بر اساس تصمیم قرارگاه سلامت استانی خبر داد و گفت: سلامت مردم خط قرمز علوم پزشکی گیلان است و در این حوزه با هیچ احدی تعارف نداریم.

وی نظام سلامت گیلان را یکی از استان‌های پیشرو در مردمی‌سازی سلامت دانست و گفت: این استان با تقویت اعتماد و جذب مشارکت‌های مردمی و خیران توانسته حدود یک هزار میلیارد تومان سرمایه از خیرین جذب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه گیلان قطب پیوند شمال کشور است، گفت: مرکز پیوند مجهز با مشارکت خیرین سلامت در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت در حال احداث بوده و در آینده راه‌اندازی می‌شود.

آشوبی بر لزوم مساعدت همگانی در ارتقای سطح سلامت استان تأکید کرد و گفت: برخی از پروژه‌های عمرانی نظیر بیمارستان 350 تختخوابی پورسینا و یا بیمارستان 421 تخت خوابی رشت نیازمند پیگیری و مساعدت همه‌جانبه است.

وی از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی بیمارستان 400 تختخوابی سایت لاکان رشت خبر داد و افزود: در تلاشیم تا پایان امسال این‌ بیمارستان را به افتتاح برسانیم؛ این بیمارستان از جمله بیمارستان‌هایی است که سال 1403 تجهیز خواهند شد و بودجه آن نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/612/.

 

دیگر خبرها

  • حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی
  • کنترل و مهار پشه آئدس در گیلان
  • طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجرا می‌شود
  • بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی رشت تا پایان امسال تجهیز می‌شود
  • همیاری کشاورزان گیلانی با رسم ایلجار
  • کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خیرین در حوزه سلامت گیلان
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت