Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@05:58:51 GMT

کرونا از حیوان به انسان منتقل می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۳۳۸۵

ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش در گفت‌وگو با فارس، درباره نگرانی مردم از انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان به‌ویژه حیوانات خانگی، افزود: طبق تما ‌گزارش‌هایی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان دامپزشکی جهانی اعلام کرده‌اند حیوانات تنها می‌توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشند.

وی ادامه داد: یعنی همانطور که ویروس روی سطوح و لوازم می‌تواند زنده بماند روی بدن حیوانات هم می‌تواند زنده بماند؛ با این حال گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات می‌توانند خودشان آلوده یا بیمار شوند یا مهمتر از آن بیماری را انتقال دهند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماریان با بیان اینکه ترس از انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان کاملا بی مورد است، تصریح کرد: از آن طرف هم اگر قرار باشد کرونا ویروس به حیوان منتقل شود اول صاحب حیوان باید مبتلا به بیماری شود و بعد ویروس را به حیوان منتقل کند که طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، این بیماری به حیوانات منتقل نمی‌شود.

این دامپزشک حیات وحش گفت: اگر صاحب حیوانی آلوده به ویروس کرونا باشد ممکن است حیوان خانگی وی به صورت ناقل مکانیکی، ویروس را حمل و انتقال دهد.

وی ادامه داد: اصلا نیازی برای واکسیناسیون حیوانات به ویژه حیوانات خانگی برای جلوگیری از انتقال کروناویروس وجود ندارد به دلیل اینکه تاکید می‌کنم نمی‌توانند ناقل باشند، اگر در شرایط حاضر کسانی که حیوان خانگی دارند نگران انتقال مکانیکی ویروس هستند، بهتر است از خانه خارج نشوند.

معماریان با بیان اینکه ممکن است حیوانات هم علائمی‌ از بیماری مانند عطسه و سرفه یا خس خس هنگام نفس کشیدن را داشته باشند، اضافه کرد: در بین حیوانات هم ویروس‌هایی از خانواده کروناویروس وجود دارد که ممکن است با آن درگیرشوند و دامپزشک باید آن را درمان کند و این ارتباطی به بیماری انسان ندارد.

این دامپزشک حیات وحش گفت: مهم‌ترین نکته این است نباید منبع اطلاع رسانی، اخبار غیرمعتبر درباره کروناویروس باشد بلکه باید از منابع معتبری چون سازمان بهداشت جهانی بهره بگیریم و در مورد حیوانات هم سازمان دامپزشکی جهانی معتبرترین منبع برای اطلاع از آخرین اخبار درباره این بیماری است.

منبع: الف

کلیدواژه: حیوانات هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی ان ان، این هشداری است که توسط دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، دکتر «جرمی فارار» صادر شد.

فارار گفت: «ما باید مراقب باشیم که اگر مورد H۵N۱ به انسان با سرایت انسان به انسان را مشاهده کردیم فوراً با دسترسی به واکسن‌ها، درمان‌ها و تشخیص‌ها پاسخ دهیم.»

در موارد نادر، H۵N۱ می‌تواند انسانی را آلوده کند که به طور مداوم در تماس نزدیک با حیوانات آلوده بوده است، همانطور که در اوایل این ماه در یک گاودار تگزاسی اتفاق افتاد، اما تاکنون انتقال انسان به انسان به ندرت مشاهده شده است.

با این حال، این ویروس عمدتاً در پستاندارانی ظاهر می‌شود که نسبت به پرندگان بسیار نزدیک به انسان هستند.

فارار گفت: «البته نگرانی بزرگ این است که این ویروس اکنون تکامل یافته و توانایی آلوده کردن انسان‌ها را داراست.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد تلفات ممکن است فاجعه بار باشد: از سال ۲۰۰۳، تنها ۸۸۹ مورد ابتلاء به آنفلوانزا مرغی انسانی در سراسر جهان شناخته شده است، اما در ۴۶۳ (۵۲٪) از این موارد، فرد مبتلا فوت کرده است.

ویروس دخیل در یک مورد انسانی گزارش شده در این ماه در تگزاس توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است و گفته شده که به نظر می‌رسد نسبت به داروهای ضد ویروسی موجود آسیب پذیر است.

شیوع فعلی H۵N۱ در میان گله‌های گاو ایالات متحده در هشت ایالت تگزاس، نیومکزیکو، کانزاس، داکوتای جنوبی، آیداهو، میشیگان، اوهایو و کارولینای شمالی گزارش شده است.

کد خبر 6086946

دیگر خبرها

  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند؟!
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور