Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ایام قرنطینه و خانه نشینی که نماز و مراسم عبادی مساجد تعطیل شده بودند،‌ فعالان کانون های فرهنگی هنری خراسان جنوبی بیکار ننشسته و به معنای واقعی از دل تهدید، زیباترین فرصت‌ها را ایجاد کردند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: رسالت مسجد و کارکردهای این اماکن امن الهی بسیار فراتر از آن چیزی است که در طول‌ این سال‌ها در صحنه عمل مشاهده شده است؛ برگزاری نماز، مجالس ترحیم و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تنها گوشه کوچکی از رسالت یک مسجد طراز اسلامی است اما با شیوع کروناویروس ظرفیت بی نظیر در بدنه مساجد به نمایش عمومی گذاشته شد تا کارکردهای مساجد بهتر از هر زمانی در صحنه عمل محقق شود.

 

در ایام قرنطینه و خانه نشینی که نماز و مراسم عبادی مساجد تعطیل شده بودند،‌ فعالان مسجدی بیکار نماندند و به معنای واقعی از دل تهدید، زیباترین فرصت‌ها را ایجاد کردند. نیازهای مجاوران و همسایگان مسجد و جامعه پیرامون مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد که رفع آن به صورت محله‌ای، منطقه‌ای و حتی در گستره بزرگتر در دستور کار قرار گیرد.

 

از سویی دیگر، تمام ارکان مساجد با تبلیغ گسترده «در خانه بمانیم» به یاری مدافعان سلامت پرداختند و یا با با راه‌اندازی پویش‌های «ختم دعای هفتم صحیفه سجادیه و دیگر ادعیه» جامعه را به ‌آرامش دعوت کردند و بعد از آن در صحنه عمل به تامین نیازهای ضروری مردم در حوزه سلامت پرداختند.

 

فعالیت موثر مساجد در دوران شیوع کروناویروس بهانه‌ای‌ شد تا فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی هنری را در دل مساجد در این ایام در گفتگو با حجت الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی واکاوی کنیم.

 

۱- مهمترین محور فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی در ایام شیوع کرونا چه بوده است؟ چاپ و توزیع یک‌هزار دعای صحیفه سجادیه در نقاط مختلف استان، نصب بنر نکات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در اماکن عمومی و مساجد، چاپ و انتشار یک‌هزار پوستر «بایدها و نبایدهای کرونا» و توزیع در نقاط مرزی و حاشیه‌ای مرکز استان از جمله اقداماتی بود که در اولین هفته‌های نخست شیوع کرونا در سطح کانون‌های فرهنگی هنری استان انجام شد.

 

با گذشت زمان و احصای نیاز مردم، فعالیت‌ها به سمت و سوی توزیع بسته‌های بهداشتی سوق یافت که بیش از ۵۰۰ بسته بهداشتی (ماسک، محلول ضدعفونی، مایع دستشویی و ...) در حاشیه‌ شهر بیرجند توزیع شد. ضدعفونی کردن بیش از ۵۰ مسجد در اسفندماه با همکاری پایگاه‌های مقاومت بسیج و فعالان مسجد به صورت مرتب در دستور کار قرار گرفت. تویع ۵۰۰ ماسک بین کادر درمان بیمارستان امام رضا علیه السلام بیرجند و بیمارستان شهر سربیشه از دیگر اقدامات خودجوش فعالان کانون‌های فرهنگی هنری بوده است.

 

یکی دیگر از اقدامات ستاد کانون‌های فرهنگی هنری استان که با مشارکت کانون ها انجام شد، شناسایی نیازمندان اطراف مساجد و تامین برخی از بسته‌های معیشتی در قالب طرح مواسات بود. در این راستا حدود ۶۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز با حمایت ستاد استان و کانون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیرجند بین نیازمندان مهرشهر توزیع شد. همچنین بیش از ۵۶ دام با نیت دفع این ویروس و سلامتی امام زمان (عج) در سطح مساجد ذبح و گوشت آن بین نیازمندان توزیع شد.

 

۲- تا چه اندازه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی در کاهش تنش‌های اجتماعی ناشی از کرونا موفق عمل کردند؟ تولید ماسک بر اساس ظرفیت ایجاد شده در کانون‌ها و مساجد با مشارکت فعالان‌ کانون‌های فرهنگی هنری در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که در این کارگاه‌ها از ۱۰۰ تا چهار هزار ماسک به طور روزانه تولید شد که همچنان تا رفع نیاز ادامه دارد. ضدعفونی مساجد و معابر اطراف مساجد نیز به صورت مداوم و شبانه برای تامین سلامت مردم در دستور کار قرار گرفت.

 

ارسال بیش از ۳۰ هزار پیامک حاوی نکات آموزنده و تذکرات مورد نیاز جامعه هدف، راه اندازی کارناوال‌های شادی در روز میلاد امام عصر (عج)، تکریم نیازمندان، برگزاری مسابقه کتابخوانی با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی، راه اندازی کمپین بخشش اجاره‌ها، توزیع افطاری‌های ساده و غذای گرم در ماه مبارک رمضان، تقدیر از مدافعان سلامت، راه اندازی پویش هر خانه یک مسجد و مشارکت فعال در برگزاری مراسم لیالی قدر از دیگر این اقدامات بوده است.

 

می‌توان گفت در این ایام، بچه‌های مسجد، ظرفیت‌های خود را شناختند و دوباره جامعه به مساجد اعتمادی زیبا کرد و باز هم،‌ خانه های خدا و پاک‌ترین مکان‌های روی زمین برای رشد و تعالی جامعه در سخت‌ترین روزها پیشقدم شدند.

 

۳- نقش کانون‌های مساجد خراسان جنوبی را در جمع‌آوری کمک‌های مردمی در این ایام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پویش‌هایی که بچه‌های مسجد از جمله امام جماعت، فعالان کانون‌های فرهنگی هنری، اعضای پایگاه‌های مقاومت بسیج، هیات امنا و ... در طول دوران شیوع کروناویروس و هم اکنون راه انداخته‌ا ند مورد توجه و اقبال مردم قرار گرفت. وقتی جامعه تلاش و حضور موثر یک قشر را در کنار خود احساس کند، به آنها اعتماد می‌کند و این همراهی مردم در جمع‌‌آوری کمک‌های مردم، بازخورد اعتماد مردم به مساجد و فعالان این حوزه  است.

 

زیبایی کار یک مسجد در همگرایی و همسو کردن تمام ارکان مسجد در این میدان مبارزه بود؛ آنجایی که هیچ کدام از آنها به تنهایی قادر به انجام کار تاثیرگذار نبوده و نیستند اما همراهی و همدل شدن آنها در روزهای سخت، صحنه‌های زیبا را در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن بین نیازمندان در راستای اطاعت از امر رهبر معظم انقلاب به یادگار گذاشت.

 

۴- اجرای طرح ملی راهکار در بستر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تا چه اندازه در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری موثر است؟ طرح ملی راهکار با هدف ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان،‌ همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت‌های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت امام جماعت و همراهی هیات امنا و سایر تشکل‌های محله با رویکرد اعتماد‌سازی، شبکه سازی و جریان سازی آغاز شد.

 

طرح ملی راهکار مخفف «رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان» ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که در ۱۴ برنامه عملیاتی و در قالب ۲ بسته برنامه ای و چهار محور تدوین شده است، اجرا می‌شود.

 

دو نهاد «خانواده» و «مسجد» در این طرح هدف اصلی هستند. در بخش خانواده چهارمحور «ایمان (خانه های نورانی، با کتاب در خانه، مثل مسجد)، همدلی (به توان مهربانی، به وقت لبخند)، کار (خانه ات آباد) و ایثار (کمک مومنانه)» به عنوان برنامه های عملیاتی مشخص شده اند.

 

همچنین در بخش مسجد، چهار محور «ایمان (مسجدمجازی و فضاسازی)، همدلی (ارتباط مجاری و تکریم)، ایثار (مواسات) و کار (آموزش مجازی و بازارچه)» به عنوان برنامه های عملیاتی به مدیران کانون‌ های فرهنگی فرهنگی مساجد پیشنهاد شده است.

 

۵- مهمترین اقدامات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در طرح ملی راهکار چیست؟ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت‌های صورت گرفته در قالب طرح ملی راهکار و بارگذاری آن در صفحه اختصاصی کانون در سایت بچه‌های مسجد و همچنین انتشار در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها با عنوان پویش مردمی #بچه_ها_مسجد مشارکت کنند در این راستا حدود ۴۰۰ عنوان برنامه در این سامانه بارگذاری شده است.

 

امروز فضای مجازی را می‌توان به یک شمشیر دو بله تشبیه کرد که دشمن با بهره‌گیری از این فضا،‌ به دنبال ایجاد مشکل در اعتقادات و بنیه فکری جوانان است که در این راستا، فعالان کانون‌های فرهنگی هنری باید با حضور موثر در فضای مجازی و انعکاس خدمات و فعالیت‌های انجام شده در بستر مساجد، به خنثی سازی این توطئه‌ها اقدام کنند.

 

در همین راستا، پخش اذان و تفسیرهای کوتاه آیات قرآن کریم با استفاده از فضای مجازی توسط فعالان مسجدی در بستر فضای مجازی در روزهای اوج کروناویروس و ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار گفت. مبنرهای مجازی، پاسخگویی ‌آنلاین به سوالات شرعی، برگزاری جشن های نیمه شعبان و نیمه ماه مبارک رمضان از طریق فضای مجازی از دیگر اقداماتی بود که دراین مدت انجام شد.

 

جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تامین مایجتاج ضروری مردمی که از کروناویروس آسیب دیده بودند با بهره‌گیری موثر از فضای مجازی انجام شد. در این راستا کانون فرهنگی هنری موعود فردوس موفق به جلب رضایت ۵۰ مالک برای بخشش اجازه املاک شان شد. برگزاری محافل تلاوت قرآن در منازل در ماه مبارک رمضان، اجرای طرح با کتاب در خانه، معرفی کتب از طریق فضای مجازی و خلاصه نویسی و توصیه دیگران به مطالعه آن و زیارت از راه دور با کمک فضای مجازی از دیگر این برنامه‌ها بوده است.

 

در مجموع طرح راهکار با توجه همزمان به دو نهاد «خانواده» و «مسجد»، یک طرح موفق و همه جانبه است که در واقع ادامه دهنده رزمایش مواسات است.

 

۶- تداوم برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری را در ایام پساکرونا چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به سیاست‌های جدید ستاد کانون‌های فرهنگی هنری که ورود جدی و فعال و موثر کانون‌‌ها به فضای مجازی یکی از ۷ برنامه محوری کانون‌ها مساجد است و از دیگر سو، تامین برخی از زیرساخت‌ها از جمله سایت بچه‌ های مسجد و فهما موجب شده است که اقبال کانون‌ها به فعالیت در این عرصه بیش از گذشته شود.

 

هنگامی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر من رهبر جامعه نبود،‌ مسئولیت فضای مجازی را برعهده می‌گرفتم؛ حساسیت و ورود جدی هر یک از فعالان فرهنگی به این حوزه را دو چندان می کند.

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

کلیدواژه: دبیرخانه مساجد خراسان جنوبی بیرجند فعالان کانون های فرهنگی هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد مساجد خراسان جنوبی دستور کار قرار آوری کمک های مردم ماه مبارک رمضان طرح ملی راهکار فضای مجازی شیوع کرونا راه اندازی قرار گرفت برنامه ها انجام شد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی، مسئولان کانون‌ها، مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی با رئیس و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت دیدار کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش و نقش‌آفرینی دانشجویان در تحول کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی به تبیین ضرورت‌های گسترش فعالیت کانون‌ها و نشریات دانشجویی پرداخت.

سیروس فارسی عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای مشارکت دانشجویی، دارای نقش غیرقابل انکاری در تحقق امر توسعه فرهنگی بوده و بستر مناسبی برای به فضیلت درآمدن خلّاقیت‌ها، بروز و ظهور استعدادها و بالندگی فرهنگی را فراهم می‌کند، از این رو همواره مرکز توجه قشر فرهیخته دانشجو است.

وی افزود: دانشجویان رسالت بزرگی را در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری در میان دانشجویان و نقش مهمی در  ایجاد نشاط و پویایی در فضای فرهنگی دانشگاه با بهره‌گیری از استعدادهای بالقوه و بالفعل تمامی دانشجویان بر عهده دارند، بنابراین از این فرصت به‌وجود آمده نهایت بهره‌مندی درراستای رشد و شکوفایی خود و سایر دانشجویان دانشگاه را ببرند.

به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت دارای ۱۵ کانون فعال فرهنگی و ۶ نشریه فعال دانشجویی است.

در پایان از دانشجویان فعال فرهنگی، کانون‌ها و نشریات دانشجویی (مدیر مسئول، سردبیر، هیئت تحریریه و طراح نشریات دانشجویی) و همچنین دبیر کانون ستاد شاهد و ایثارگر و مدیر مسئول، سردبیر نشریه ایثار به صاحب امتیازی کانون شاهد و ایثارگر با لوح تقدیر و تخفیف شهریه و کارت هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه