به بهانه نمایشگاه آنلاین «کرونایسم» آلودن آثار هنری فاخر جهان به تلخترین نماد این روزگار
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۳۴۶۶
اولین بار که یک اثر هنری بهانهای برای دستکاری شد و در تاریخ هنر به جا ماند، ابتدای سده بیستم و با دادئیستها رخ داد؛ گروهی که در واکنش به کشتار وسیعی که طی جنگ جهانی اول رخ میداد، سبکی را در تاریخ هنر جهان و در میان سبکهای متعدد دوران مدرن ابداع کردند که با هر گونه نظم و قاعده مخالف بود.
سرآمد این هنرمندان، مارسل دوشان فرانسوی بود که یکی از آثار او، مونالیزایی (1919) است که ریش و سبیل دارد، اثری که در نشریه «391» توسط فرانسوآ پیکابیا منتشر شد و البته ریشش فراموش شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قطعا این اولین و آخرین تغییر در یک اثر هنری مهم نبوده و نیست و ما ایرانیها خیلی خوب جنس چنین کارهایی را میشناسیم، خصوصا حافظه ما پر از مونالیزاهای محجب، آرایش شده، بیآرایش، چاق و لاغر و ...است. به عبارتی در بسیاری از موارد، بخشی از واکنشهای اجتماعی ما با دستکاری این اثر معروف بروز بیرونی پیدا کرده است. شاید به دلیل روحیه طناز ایرانیان یا به دلیل پرهیز از مستقیمگویی یا به دلیل سانسور که هر دو دلیل قبل را با هم دارد. ایرانیان به دلیل سانسور زبان طنز پیش میگیرند تا هم حرفشان را بزنند و هم در معرض خطر قرار نگیرند.
اخیرا نمایشگاهی از آثار هنرمند معروف و معاصر، ابراهیم حقیقی در گالری گلستان را به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته که مشخصه بارزش عناصر این روزهاست: ماسک و ژل ضدعفونی کننده. ابراهیم حقیقی در نمایشگاه «کرونایسم» آثار مهمی از بزرگان هنر جهان مثل ادوراد مونک، رنه مگریت، اندی وارهول، ونسان ونگوگ، ادوراد مانه و ...را با افزودن نشانه و نمادهای بیماری کرونا در فتوشاپ بازسازی کرده و در معرض دید قرار داده است. کاری که البته پیش از این و در ابتدای شیوع ویروس در غرب رخ داد و خیلی زود هم منتشر شد و افسوس هنردوستان را به دنبال داشت.
تردید نداشتیم که کرونا مثل هر اتفاق دیگری در آثار ادبی و هنری خود را نشان دهد؛ که ویروس کوییدو 19 به دلیل جهانی بودن و ارتباطات گسترده و راههای تازهای که در خلق اثر هنری ایجاد شده است، سریعتر از بقیه اتفاقها خود را در آثار ادبی و هنری نشان دهد؛ که آیندگان از طریق مطالعه همین آثار به واکنش مردم جهان با این ویروس منحوس پی خواهند برد.
فارغ از این که این آثار چه دستاورد جدیدی برای هنرمندان خصوصا هنرمندان صاحب سبک و تاثیرگذار هنر معاصر ایران دارد، فارغ از اینکه چه دلیلی برای برگزاری این نمایشگاه دارد و تاثیر آن، پیام آن و ... برای هنرمندان جوان در پرده ابهام است، جز اینکه آنها را به سمت دستکاری آثار و تمرین با فتوشاپ سوق دهد، نکته مهم دیگری وجود دارد: دستکاری و آلودن آثار هنری تاریخ جهان که در گوشه امنی از حافظه جمعی هنردوستان جا دارد، و با دیدن و یادآوری آن آثار احساس لذت میکنیم چه معنی میدهد؛ آن هم با نمادها و نشانههایی که یادگار سختترین روزهای زندگی انسان معاصر است؟ آن هم موضوعی که نه تنها دلیلی برای سانسور ندارد، بلکه باید به صریحترین شکل ممکن و با انواع و اقسام هنرها بیان شود و باعث خلق آثاری شود که بازتاب زندگی امروز انسان باشد. آیا نباید امروز آثاری خلق شود که واکنش متفاوت مردم جهان را در هر کشوری در مقابله با این ویروس نشان دهد؟ این دشمن پنهان که زندگی انسان را به سادهترین شکل ممکن تحت تاثیر قرار داده است، قطعا در دید یک هنرمند و از زاویه نگاه هنری، وجوه پنهان بسیاری دارد که باید با هویت خودش به یادگار بماند، نه برای اینکه با آن آثار احساس لذت کنیم، که نمیکنیم، برای اینکه نشان دهد انسان چقدر در مواجه با آن ناتوان بود، فارغ از ملیت، فارغ از موقعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه هنری «طوفانالأحرار» در دانشگاه آزاد بجنورد
جواد عبدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: نمایشگاه هنری «طوفانالاحرار» مجموعه آثار خوشنویسی در خطهای مختلف و نقاشی است که به همت کانون هنر این واحد دانشگاهی برگزار شده است.
وی اضافه کرد: حمایت از مردم مظلوم غزه وظیفه انسانی هر مسلمانی است و هر یک از ما با هر شیوه و سبکی میتوانیم صدای مظلومیت مردم ستمدیده غزه باشیم که دانشجویان کانون هنر دانشگاه آزاد بجنورد، زبان هنر را برای نشان دادن حمایت خود از طوفانالأقصی انتخاب کردند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: آثار خوشنویسی که با شرکت مریم ریحانی، شادی ریحانی، امین فیروزبخت، رامین فیروزبخت و زهرا معماریانی در نمایشگاه قرار دارند در سبکهای نستعلیق ثلث و نقاشی هستند.
عبدی افزود: نمایشگاه طوفانالأحرار در محل خانه فرهنگ و هنر این دانشگاه به مدت یک هفته برای بازدید عموم فعال است.
انتهای پیام/