Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه حلاج‌نیا روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از این میزان مبارزه با آفت ملخ بومی که هر سال مشاهده می‌شود، بیشترین سطح مبارزه در شهرستان جغتای با حدود ۵۵۰ هکتار بوده است.

وی افزود: مبارزه با آفت ملخ بومی تاکنون در شهرستان‌های گناباد، فریمان، سبزوار، رشتخوار، خوشاب، تایباد و خواف انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: پایش مستمر در شهرستان‌های جوین، بجستان و تربت‌جام در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مبارزه با ملخ صحرایی هم اکنون در استان خراسان جنوبی در حال انجام است و مرزهای مشترک خراسان رضوی با این استان بطور مداوم رصد و پایش می‌شود.

حلاج‌نیا افزود: برای کمک به استان خراسان جنوبی سه دستگاه سمپاش ارسال کرده‌ایم و در صورت نیاز آمادگی افزایش کمک‌ها را داریم.

وی ادامه داد: هوشیاری کشاورزان و کارشناسان و رصد وضعیت در این زمینه بسیار مفید است و به محض ورود احتمالی این آفت به استان خراسان رضوی با آن مبارزه خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ‌های بومی هر سال در این استان مشاهده شده و مبارزه با آن صورت می‌گیرد و به محض مشاهده کانون ملخ با مبارزه فوری اجازه گسترش به آن داده نمی‌شود.

وی افزود: مشکلی در زمینه مبارزه با این آفت نداریم و سم مورد نیاز و دستگاه‌های سم‌پاش به مقدار و تعداد مورد نیاز تامین شده است.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.

در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدید جدی برای زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد وزارت جهاد کشاورزی مشهد جهاد کشاورزی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت

قاسم قدمی بیان کرد: حدود ۸۰ گروه شبکه مراقبت در استان مرکزی فعال هستند و اقدامات لازم برای مبارزه با آفات از این طریق در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت کشیک‌ها در روزهای تعطیل ادامه داد: ۴۵ هزار هکتار مزارع گندم آبی، ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیم، ۵۰ هزار هکتار جو آبی و ۱۰ هزار هکتار جو دیم که در مجموع ۳۰۰ هزار هکتار است باید از نظر آفات و علف‌های هرز تحت نظارت قرار بگیرد و در صورت نیاز، سم‌پاشی انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: مهم‌ترین آفت استان مربوط به سن گندم است و تاکنون ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی سم‌پاشی و در ۱۵ هزار هکتار از مزارع جمع‌آوری علف هرز انجام شد و این اقدامات ادامه دارد.

قدمی با تاکید بر لزوم سم‌پاشی در صورت نیاز برای حفظ کیفیت محصول، خاطر نشان کرد: کشاورزان باید از مزارع خود به صورت مستمر بازدید و با کارشناسان منطقه در ارتباط باشند که اقدام به موقع و موثر انجام شود.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار
  • آغاز مبارزه با سن غلات در حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت