Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:44:00 GMT

۹۸درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۴۴۰۱

۹۸درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

اکبر خدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر را ۳۷۲میلیمتر ذکر کرد.

خدری ابراز داشت: در مدت مشابه پارسال ۵۷۲ میلیمتر آب در سد کوثر ذخیره شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۴.۷ متر است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

خدری با اشاره به آتش سوزی جنگل های گچساران در چند روز اخیر و برنامه ریزی برای استفاده از بالگرد آبپاش گفت: یک مکان مناسب در نزدیکی سد برای آبگیری بالگرد اختصاص یافته است.

وی تاکیدکرد:کار برداشت آب از سد کوثر برای اطفای حریق در ارتفاعات گچساران از عصر روز گذشته تاکنون در حال انجام است.

خدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره پایداری سد کوثر پس از زلزله ۵.۲ ریشتری چند روز اخیر گفت: سه تیم متخصص متشکل از ۱۲ نفر ارزیابی این سد پس از زلزله را انجام دادند.

وی بیان کرد:این تیم پایداری سد کوثر از نظر ابراز دقیق،تعمیر و نگهداری و تاسیسات آبی و برقی را بررسی کردند و براساس نظر این کارشناسان  سد پس از زلزله هیچ مشکلی ندارد.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

برچسب‌ها کهگیلویه وبویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد گچساران کهگیلویه وبویراحمد گچساران سد کوثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۴۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدها برای آبگیری سد‌های قشلاق و کبوترلانه

محسن حسین آبادی مجری پروژه سد‌های «قشلاق» و «کبوترلانه» کرمانشاه با اشاره به دو سد مهم در دست احداث در استان کرمانشاه که در مراحل نهایی کار قرار دارند، گفت : سد کبوترلانه کنگاور تقریبا آماده آبگیری است و امیدواریم نیمه اول امسال شاهد آبگیری این سد باشیم.

وی پیشرفت کنونی سد کبوترلانه را ۹۲.۳ درصد اعلام کرد و افزود: بخش عمده سازه سد احداث شده و کار‌های مختصری که باقی مانده مانع از آبگیری این سد نمی‌باشد.

به گفته مجری سد کبوترلانه، اواخر سال گذشته کمیته آبگیری سد‌های وزارت نیرو نیز بازدیدی از این سد داشتند و کار‌های نهایی آن نیز انجام شده و مانعی برای آبگیری آن وجود ندارد.

حسین آبادی مجموع اعتباری که تاکنون برای سد کبوترلانه هزینه شده را نزدیک به ۴۷۹ میلیارد تومان اعلام کرد که حدود ۱۹۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته و عنوان کرد: جهت تکمیل کار‌های باقی مانده سد، پرداخت مطالبات پیمانکاران و همچنین پرداخت مطالبات کشاورزان - که اراضی شان به ساخت این پروژه اختصاص یافته- حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی با بیان اینکه حجم مخزنی سد کبوترلانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب است، تامین آب بخش کشاورزی، شرب و صنعت را از اهداف احداث این سد برشمرد.

حسین آبادی به آخرین وضعیت سد در دست احداث قشلاق صحنه نیز اشاره کرد و گفت: این سد نیز در حال حاضر ۹۱ درصد پیشرفت دارد و کار‌های سازه سد تقریبا به اتمام رسیده و آماده آبگیری می‌باشد.

مجری سد قشلاق صحنه اظهار کرد: تنها کار باقی مانده تملک اراضی برای آبگیری سد است که نیازمند تامین مالی می‌باشد و در صورت حل این مشکلات، امکان آبگیری سد وجود دارد.

وی مجموع اعتباری که برای تملک اراضی و تکمیل کار‌های باقی مانده سد قشلاق مورد نیاز است را حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون حدود ۴۶۲ میلیارد تومان نیز برای احداث این سد هزینه شده است.

حسین آبادی با اشاره به حجم مخزن ۵۰ میلیون مترمکعبی این سد، خاطرنشان کرد: تامین آب بلندمدت شهر صحنه، تامین آب شهرک صنعتی آب باریک و تامین آب برای اراضی کشاورزی پایین دست از اهداف احداث این سد است

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گچساران میزبان اجلاسیه شهدای ارتش استان کهگیلویه و بویراحمدیاسوج
  • کشف برنج و آرد خارج از شبکه در نهاوند 
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان با یک کشته و 3 مصدوم
  • امیدها برای آبگیری سد‌های قشلاق و کبوترلانه
  • ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گچساران برای برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد
  • آخرین وضعیت طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت ، سوق ، لنده و چرام از سد کوثر
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان