Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم بر توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان تاکید می‌کند. او ضمن اعلام همکاری با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس یازدهم از کاندیداتوری ریاست فراکسیون ائتلاف نیروهای انقلاب، خبر می‌دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ متن گفتگوی تفصیلی «سیدمحسن دهنوی»، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

پیش از نمایندگی مجلس چه فعالیت‌های سیاسی انجام دادید؟

در دوران دانشجویی، همزمان با فعالیت‌های درسی و تخصصی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را هم پیگیری می‌کردم، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه و همچنین عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به لحاظ کاری و اجرایی هم دو سال اخیر را معاون تولید و تجاری‌سازی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودم و حدود دو سال روی بحث بیوتکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز بودم که در همین حوزه، بحث‌ها و سیاست‌هایی را برای مجلس آماده کردیم.

قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اصلاح می‌کنیم

با توجه به اینکه در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت داشتید، در زمینه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلاتی نظیر نقدینگی در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، زمان‌بر بودن اخذ مجوز و پروانه و مشکلات ناشی از تحریم مطرح است، برای حل این مشکلات چه برنامه‌ای در مجلس دارید؟

در این ارتباط فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان تأسیس کردیم و تا امروز هم حدود ۸۰ نفر از منتخبین به فراکسیون پیوستند. در قالب این فراکسیون برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کلان کشور، برنامه‌ریزی می‌کنیم. در همین راستا برنامه‌ها و نشست‌هایی برگزار کردیم و مفصلا به تشریح برنامه‌ها و طرح‌ها پرداختیم. سال ۸۷ لایحه‌ای تحت عنوان قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد، با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال از زمان تصویب این قانون گذشته و از طرفی، این حوزه جدید و پویا است و دائم تغییر و تحولات با سرعت بالا در آن رخ می‌دهد، آن قانون نیاز به بروزرسانی و تغییرات دارد، لذا یک اصلاحیه را آماده کردیم که در قالب اصلاح قانون قبلی به مجلس ارائه می شود.

به دنبال ایجاد فست ترک هستیم

یکی از نکات مهمی که در اصلاحیه قانون مذکور در نظر گرفته شده، بحث تسهیل اعطای برخی مجوزها برای شرکت‌های دانش بنیان است. به عنوان مثال امروز بعضی از حوزه‌های تولیدی برای اینکه بخواهند یک کار تولید نوآورانه انجام دهند ممکن است به بیش از ۳۰ نوع مجوز نیاز داشته باشند که اخذ مجوز، مربوط به آن حدود ۳ سال طول می‌کشد. در سراسر دنیا برای مباحث مربوط به نوآوری، خط جداگانه‌ای به نام فست ترک ایجاد می‌کنند که در آن سیستم‌ها روند اعطای مجوز به مباحث ابداعی و نوآورانه را تسهیل می‌کنند. لذا به دنبال شکل‌گیری سیستم‌های فست ترک یا پیگیری سریع هستیم که اگر کسی بخواهد یک کار نوآورانه، تولیدی و اقتصادی انجام دهد بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند. 

فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان تاکنون جلساتی را برگزار کرده است؟

تا امروز ۲ جلسه داشتیم که در یکی از جلسات نزدیک به ۸۰ نفر از منتخبین از جمله قالیباف و از دولت هم، ستاری شرکت کرد. این جلسه که حدود ۳ ساعت طول کشید در زمینه راهکارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، همفکری و مشورت شد و به طراحی‌های خیلی خوب رسیدیم که چگونه بتوانیم، سهم اقتصاد دانش‌بنیان را در تولید ناخالص داخلی که در حال حاضر کمتر از ۱ درصد است، به ۵ درصد افزایش دهیم. 

اقتصاد سنتی پاسخگوی نیازهای مردم نیست

پس این فراکسیون قبل از ورود به مجلس، همکاری‌اش را با دولت شروع کرده و قصد همکاری دارد؟

حتما همینطور است چراکه مقوله اقتصاد دانش‌بنیان بحث بین دستگاهی است و به این صورت نیست که یک قوه و مجلس به تنهایی، بتواند محقق کند. نه تنها دولت بلکه باید قوه قضاییه هم باشد، لذا بنا داریم در مجلس، طرحی آماده کنیم و با کمک دو قوه دیگر بسترها و زیرساخت‌‌های قانونی آن را ایجاد کنیم. در واقع این طرح، پیرو بحثی است که در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری به صورت جدی بیشترین تأکید را بعد از بحث عدالت و مبارزه با فساد، به بحث دانش‌بنیان و علم و فناوری داشتند. در حال حاضر کمتر کشوری در منطقه غرب آسیا و کشورهای اروپایی وجود دارد که تا این اندازه تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوان به نسبت کل جمعیت آن کشور داشته باشد. در آینده نزدیک، تعداد فارغ‌التحصیلان کشورمان به عدد بالغ بر ۱۰ میلیون نفر می‌رسد که می‌تواند برای اقتصاد، یک پتانسیل و موتور متحرک باشد. مزید بر اینکه اقتصاد سنتی پاسخگوی نیازهای مردم نیست و نمی‌تواند جوابگوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی باشد.

نمایندگان براساس امتیاز عضو کمیسیون‌ها می‌شوند

پیش از ورود به مجلس گفته بودید با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات در رابطه با عضویت در کمیسیون‌ها صحبت می‌کنم، امروز که نتایج مشخص شده است و به مجلس راه یافتید تمایل به عضویت در کدام یک از کمیسیون‌ها را دارید؟ در حال حاضر یک‌سری جلسات مربوط به بحث کمیسیون‌های مجلس در حال برگزاری است، در این جلسات شرکت کردید؟  

پس از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم در ۷ خرداد، یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود مربوط به تعیین و تکلیف در مورد کمیسیون‌ها است، تا امروز توان و توجه خود را به بحث اقتصاد دانش‌بنیان و فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان معطوف کردم که در این زمینه جلسات کارشناسی برگزار کردیم. اما به هر حال هر نماینده حداقل باید یک کمیسیون را انتخاب کند که بنده هم کمیسیونی که از لحاظ تخصصی به فضای کاری ما نزدیک‌تر است، یعنی کمیسیون صنایع و معادن را انتخاب می‌کنم. البته این صرفا خواسته ما نیست. طبق آیین‌نامه داخلی جدید مجلس، جدولی طراحی شده است، امتیازبندی صورت می‌گیرد و نمایندگان برای عضویت داوطلب می‌شوند، البته در این کمیسیون‌ها، محدودیت ظرفیت وجود دارد.

تاکید شما بیشتر روی بحث فراکسیون‌ها است، در صورتی که کمیسیون وجهه قانونی دارد و به مراتب انتظار می‌رود، قدرت بیشتری داشته باشد؟

قدرت کمیسیون‌‌ها بیشتر است، کمیسیون جایگاه حقوقی، قانونی و رسمی دارد. اما نکته اینجاست که اگر شما بخواهید یک کار جمعی در مجلس پیش ببرید و کاری را جا بیاندازید و ادبیات و اقدام را به رویه تبدیل کنید، فراکسیون بیشتر کمک می‌کند.

شفاف شدن فرآیندها، تصمیمات و آراء نمایندگان در مجلس را پیگیری می‌کنیم

به نظر شما آئین‌نامه داخلی مجلس نیاز به تغییر و اصلاح دارد؟

به همراه جوانانی که وارد مجلس شدند فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون گام دوم را راه‌اندازی کردیم. در فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان نقش موسس داشتم اما اینجا عضو هستم. در قالب این فراکسیون یک سری اصلاحات در آیین‌نامه داخلی و روال‌های مجلس را پیگیری می‌کنیم که مهم‌ترین آن بحث شفافیت است. همچنین  برای این موضوع در حال تهیه بسته کاملی هستیم که تا قبل از شروع مجلس از آن رونمایی می‌کنیم. در بسته مذکور ۸ مورد اصلی و مواردی که باید در مجلس شفاف شود را مد نظر قرار دادیم که شفافیت آراء نمایندگان، پایین‌ترین سطح از شفافیت است. در مجموع مهم‌ترین اصلاحی که باید در مجلس انجام شود، شفاف‌شدن فرآیندها، روال‌ها، تصمیمات، مذاکرات و نهایتا شفاف‌شدن آرا است. 

شفافیت به معنی قرار دادن همه اطلاعات نمایندگان در ویترین نیست

برخی از منتخبین با این شفافیت مخالفت می‌کنند نظر شما چیست؟ 

اتفاقا به صلاح کشور و حاکمیت است که همه چیز شفاف شود اما شفافیت به این معنا نیست که همه اطلاعات نمایندگان را در ویترین و سایت برای اطلاع عموم، قرار دهیم. به عنوان مثال قرار نیست روی سایت بگذاریم هر نماینده چه خورد، چه هدایایی گرفت، به کجا نامه زد، چقدر حقوق گرفت و غیره چرا که در هیچ جای دنیا این کار را نمی‌کنند. در این زمینه سایر کشورها به راه حل‌های بسیار مناسب و عاقلانه‌ای رسیده و شفافیت را سطح‌بندی می‌کنند. در بعضی از سطوح مانند مباحث مالی خوب است که شفافیت برای عموم باشد، به عبارت دیگر اینکه، بحث‌های مالی نمایندگان به اطلاع عموم جامعه برسد، مفید است اما در بعضی از مذاکرات که سطح محرمانه دارد، آنجا شفافیت سطح‌بندی می‌شود، به این معنی که باید برای حاکمیت همه چیز شفاف باشد، جایی لازم است فقط برای اهل فن و متخصصین همه چیز شفاف باشد، اما در برخی از بحث‌ها از جمله بحث‌های مالی، معتقدیم باید برای عموم مردم همه چیز شفاف باشد. 

بخش مالی مربوط به مجلس باید شفاف شود

به دنبال انتشار فیش حقوقی نمایندگان مجلس این سوال پیش می‌آید چرا مجلس به سامانه‌ای که برای شفافیت میزان حقوق دریافتی کارمندان از جمله نماینده‌های مجلس طراحی شده نپیوسته است، مجلس یازدهم برنامهای برای پیوستن به این سامانه را دارد؟

پیگیری می‌کنیم این اتفاق بیفتد چرا که یکی از مهم‌ترین مباحث این است. آن بخشی از مسئله که خوب است برای مردم شفاف شود، بخش مالی است. قسمتی که باید در مورد انتشار عمومی آن ملاحظه شود، مذاکرات کمیسیون‌ها و صحن است چرا که گاهی اوقات مسائل مربوط به امنیت ملی کشور در کمیسیون‌ها بحث می‌شود. در رابطه با شفافیت فیش حقوقی، با توجه به اینکه هنوز وارد مجلس نشدم جزئیات را هم نمی‎دانم، تا امروز هم فیش حقوقی نگرفتم که ببینم چقدر است اما آنچه از بیرون می‌بینم این است که در کنار رقمی به عنوان حقوق نماینده، عددی هم به عنوان هزینه دفاتر و سایر هزینه‌ها اعلام کردند که به نظر می‌رسد، این هم قابلیت اصلاح دارد. به عنوان مثال پرداختی این هزینه‌ها توسط نماینده صورت نگیرد و خود مجلس به صورت مستقیم پرداخت کند. از این طریق رقم مندرج در فیش حقوقی پایین‌تر می‌آید. با توجه به اینکه در کشوری هستیم که بسیاری از اقشار جامعه ما با حقوق ۱ و نیم میلیون تومانی زندگی می‌کنند، شما خودتان را جای این افراد بگذارید، از بیرون می‌شنوید یک نماینده دارد حقوق ۳۰ میلیونی می‌گیرد، نه خیلی فرصت دارید و نه اهل این هستید که بروید ببینید این ۳۰ میلیون تومان چگونه خرج می‌شود و به این نتیجه برسید که فقط ۸ میلیون از این عدد به شخص نماینده می‌رسد، در نتیجه اصل این موضوع که نماینده من بیست برابر من حقوق می‌گیرد، بازخورد بدی در جامعه دارد، کما اینکه بالا بودن عدد مندرج در فیش حقوقی نمایندگان، برای وجهه مجلس خوب نیست.

جنس مجلس جنس مذاکراه است

منتخبین مجلس یازدهم جلساتی تحت عناوین مختلف و گاها بر علیه یکدیگر، برای تعیین رئیس مجلس تشکیل می‌دهند، برگزاری این قبیل جلسات تا چه اندازه می‌تواند آینده مجلس یازدهم و عملکرد آن را تحت شعاع قرار دهد؟

طبیعت کار پارلمانی، رایزنی و مذاکرات است. همانطور که طبیعت دستگاه اجرایی، پیگیری و اجرا است؛ جنس مجلس، جنس مذاکره است. لذا باید جلساتی تشکیل شود و افراد با ترکیب مختلف در مورد موضوعاتی نظیر کمیسیون‌ها و تقسیم کار صحبت کنند که این‌ها ایرادی ندارد، اما اینکه جمع بسیار محدود آن هم به صورت کاملا سلیقه‌ای بخش کوچکی از مجلس را جدا کند و بگوید ما با هم می‌نشینیم و برای کل مجلس تصمیم می‌گیریم و در ازای آن همه سلایق را در آن نبیند و حتی آن جمع، جمعی نباشد که بتواند کل مجلس را نمایندگی کند، حتما کار غلطی است. بهتر است همه تصمیمات مجلس در صحن و با مشارکت همه نمایندگان گرفته شود چرا که همه باید در تصمیمات مشارکت کنند و نیازی نیست که طی جلسات چند نفره، آن هم با نادیده گرفتن یک بخش بزرگی از جریانات فعال مجلس، بخواهند به این شکل تصمیم بگیرند. مجلس، فرآیند دارد و صحن مجلس می‌تواند با مشارکت بالای ۲۵۰ نفر نماینده تشکیل شود که آن‌جا راجع به همه این موضوعات، تصمیم‌گیری شود. 

وحدت و انسجام لازمه عبور بحران ناشی از کرونا است

قبل از راه یافتن به مجلس، عضو ائتلاف بزرگ تشکل‌های فنی مهندسی بودید، که در این ائتلاف از همه طیف‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در آن حضور داشتند، آیا در مجلس هم این رویه را ادامه خواهید داد و فارغ از نگاه جناحی با افراد همکاری خواهید کرد؟

زمان انتخابات، ائتلاف‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در این دوره، ائتلاف اصلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود که بنده هم عضو آن بودم و برای ما اصالت داشت. در حال حاضر با وقوع پاندومی کرونا، کشور در شرایط خاصی قرار دارد و اقتصاد ایران مانند اقتصاد همه کشورها، دچار تکان‌های اقتصادی شده است که لازمه عبور از این بحران‌ها، وحدت و انسجام همه جانبه است. در واقع بعضی از مسائل کشور این گونه است که نه تنها همه جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب بلکه همه جریانات سیاسی کشور باید دست به دست هم دهند که بتوانند، مسئله بزرگ را حل کنند، هم‌اکنون هم وقت این است که بر روی حل مشکلات اقتصادی کشور تمرکز کنیم و این تفکیک‌های سیاسی را کنار بگذاریم. به همین دلیل از روز اولی که بحث انتخابات آغاز شد بر روی اقتصاد دانش‌بنیان تاکید و سعی کردم، کمتر به دسته‌بندی‌های سیاسی بپردازم که بعضا به جز دامن‌زدن به اختلافات و بیشتر کردن فاصله‌ها، فایده دیگری برای کشور ندارد.

در مجلس با اصلاح‌طلبان حاضر همکاری می‌کنم

یکی از نماینده‌های اصلاح‌طلب طرحی می‌دهد که می‌تواند مفید باشد اما برخی بر اساس اصلاح‌طلب‌بودن پیشنهاد دهنده، با آن مخالفت می‌کنند نظر شما در این باره چیست؟

 مهم نیست یک طرح کارشناسی‌ شده اقتصادی از کدام طرف مطرح می‌شود، البته این مهم است، کسی که دارد آن را اداره می‌کند، نیت سویی نداشته باشد و قصد سوء استفاده به نفع جریان یا مواردی از این قبیل، نداشته باشد. به عنوان مثال به نام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، رانت ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد شد و طبقه جدید فئودال و پولدار در کشور ایجاد شد. گاهی طرحی می‌آید که قرار است پشت آن عده‌ای در کشور پولدار شوند، حتما جلوی این‌ها می‌ایستیم، اما زمانی است که کسی از سر دلسوزی طرحی می‌دهد که در این شرایط جناح سیاسی، اصلا مهم نیست و حتی اگر اصلاح‌طلب هم باشد که تعدادشان در مجلس یازدهم کم است، همکاری و کمک می‌کنیم؛ همانطور که در فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان، همه با هر گرایش سیاسی حضور دارند، چرا که حل مسئله کشور مسئله مردم است.

فراکسیون ائتلاف نیروی انقلاب برای ریاست مجلس سرلیست ندارد

با توجه به اینکه عضو فراکسیون ائتلاف نیروی انقلاب هستید، سرلیست این فراکسیون برای ریاست مجلس مشخص شده است؟

این‌ یک فراکسیون اصلی است که تشکیل می شود و در حال حاضر سرلیست ندارد. یک شورای مرکزی تشکیل شده که این‌ها مقدمات تشکیل فراکسیون را فراهم کنند. فراکسیون که تشکیل شود، قرار است در آن انتخابات برگزار شود و گزینه‌های مطرح ریاست مجلس در معرض انتخاب قرار گیرند، در نتیجه کسی که که بیشترین رأی را بیاورد، یه عنوان گزینه این فراکسیون برای ریاست مجلس در صحن، مطرح می‌شود.5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم فراکسیون اقتصاد دانش بنیان شرکت های دانش بنیان عنوان مثال همه چیز شفاف حال حاضر کمیسیون ها ریاست مجلس اصلاح طلب فیش حقوقی شفاف شود تا امروز بحث ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد وزارت نفت از ۱۵۰ به ۶۶۶ شرکت و مبلغ قراردادی آنها نیز به ۳۸۶ میلیون دلار(۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) رسید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت گفت: مبنای فعالیت بخش مهندسی شرکت نفت در دولت سیزدهم حمایت از تولید است، چنانچه شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد این وزارتخانه از 150 به 666 شرکت و مبلغ قراردادی آنها نیز به 386 میلیون دلار(7هزار و 200 میلیارد تومان) رسید.

غلامرضا خوانساری؛ مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات 250 کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه 30 حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

خوانساری خاطرنشان‌کرد: 85 درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و 15 درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسئول وزارت نفت ادامه داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از واردکننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز 2 پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار کرد: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • عملیات تنبیهی وعده صادق، مسرت و سرافرازی تمام آزادگان جهان را به دنبال داشت
  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • بهادری جهرمی: نظارت‌ مرثر بر بازار نیازمند تمرکز نظارت است
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است