Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-19@06:03:37 GMT

اکران «خانه پدری» این‌بار با داس

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۴۵۹۸

اکران «خانه پدری» این‌بار با داس

عصرایران؛ مصطفی داننده- می‌گفتند سینمایی «خانه پدری» خشونت عریان است. هرکاری کردند تا مردم این فیلم را نبینند. گفتند ساخته کیانوش عیاری که بعد از 9 سال اکران شده بود ترویج خشونت می‌کند،  با روحیه مردم بازی می‌کند و بخشی از تماشاگران با دیدن صحنه‌های ابتدایی فیلم، با ناراحتی سالن را ترک می‌کنند.

خانه پدری؛داستان یک قتل ناموسی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ملوک دختر جوانی است که به دلایل ناموسی، پدرش ( مهران رجبی ) خواهان مرگ او است و برای اینکار به پسر کوچکش محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا ملوک را کشته و در آنجا دفن کنند ...»

حالا بعد از پایین کشیدن خانه پدری از پرده‌های سینما، شاهد یک قتل ناموسی در شمال کشور هستیم. شاهد نشستن داس پدر بر گلوی دختر 14 ساله هستیم.

رومینای 14 ساله، عاشق شده بود. پدر مخالف ازدواج او بود. دختر با پسر فرار می‌کند. دختر بعد از چندی به خانه بر می‌گردد.پدر عصبانی است. آبروی خود را در خطر می‌بیند. فکری به سرش می‌زند و خون فرش خانه را سرخ می‌کند.

دخترک در خواب، قربانی خشم و تعصب پدر می‌شود. تعصبی که در تمام این سال‌ها سعی نکرده‌ایم آن را هدایت کنیم. قتل‌های ناموسی به خاطر عدم آموزش است. به خاطر اینکه هنوز برخی‌ها حتی در دل همین تهران، فکر می‌کنند اشتباه یک دختر مساوی است با پایان زندگی او. هنوز هستند خانواده‌هایی که درهای خروجی خانه را به روی دختران خود بسته‌اند و فکر می‌کنند دختران و زنان نباید در جامعه حضور داشته باشند.

باید خانواده‌ها بفهمند که پاسخ اشتباه از سوی دختر یا پسرشان، کشتن آنها نیست. پدران نباید تصور کنند مالک جان فرزندان هستند و می‌توانند هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام دهد.همانطور که در مواردی، قانون به قاضی اجازه داده در صورت مخالفت بی منطق پدران با ازدواج دختران، حکم صادر کند.

حساسیت پدر و مادرها به روی فرزندان قابل قبول است اما این حساسیت نباید تبدیل به جنون شود و کار به جایی برسد که گلوی بریده شود.

فیلم‌هایی مثل خانه پدری زمینه‌ساز روشنگری در جامعه می‌شوند هرچقدر هم تلخ باشد. این فیلم‌ها درست مثل قهوه است. تلخ است اما برای بدن فواید بسیاری دارد.

 جلوی خانه پدری را گرفتیم تا کسی نفهمد در سرزمین ما هنوز دخترکان قربانی تعصب‌های خانوادگی می‌شوند.

شاید اگر بیشتر می‌نوشتیم و بیشتر می‌ساختیم امروز رومینا زنده بود و قلب ما به خاطر شنیدن خبر قتلش به درد نمی‌آمد. تصور اینکه یک پدر به خاطر رفتار دخترش چنین رفتاری با او دارد و با داس به جانش می‌افتد دردناک است و غیرقابل قبول و باور.

خانه پدری و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند را از تلویزیون پخش کنید. به جای سریال‌های صد من یه غاز، که به هیچ دردی نمی‌خورند و حتی نمی‌توانند وقت آدم را پر کنند از دردهایی مثل تعصب حرف بزنید و فیلم بسازید. شاید پدر دختر با دیدن یکی از این فیلم‌ها دست از تعصب کورکورانه خود برداشته بود و چنین فاجعه‌ای را رقم نمی‌زند.

همه ما امروز دست‌مان به خون دخترک 14 ساله آغشته است. ما نگفتیم و ننوشتیم. ما به راحتی از کنار قتل‌های ناموسی گذشتیم و فکر کردیم که این قتل آخرین خونی است که ریخته می‌شود.

نه، این داستان تلخ ادامه دارد و باید به جنگ این تعصب نا‌به‌جا رفت. تعصبی که جان فرزندان این سرزمین را تهدید می‌کند. تعصبی که با افتخار بر روی اعلامیه دختر نشسته است. نام پدر، بزرگ بر روی اعلامیه خورده است گویی که او فاتح سرزمین‌های محال شده است.

_____________________________

بیشتر بخوانید:

دختر ۱۴ ساله ای که توسط پدر سر بریده شد جزئیاتی درباره قتل‌های ناموسی در ایران خانه پدری؛ راوی تعصب و قربانی تعصب لینک کوتاه: asriran.com/0033z0

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قتل ناموسی خانه پدری خانه پدری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی فیلم‌های اکران نوروزی

بنا به اعلام سازمان سینمایی، فیلم‌های «آسمان غرب»، «آپاراتچی»، «بی‌بدن»، «پرویزخان»، «نوروز» و «ایلیا جستجوی قهرمان»، شش فیلمی هستند که در کنار «تمساح خونی» ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳ را تکمیل خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، از چهارشنبه ۲۳ اسفندماه و با آغاز اکران «پرویزخان»، «نوروز»، «آپاراتچی» و «ایلیا جستجوی قهرمان» تعداد فیلم‌های نوروزی سینما‌ها به عدد ۵ رسیده و دو فیلم دیگر در روز‌های آینده به این ترکیب افزوده خواهند شد.

هم‌زمان با آغاز اکران تازه‌ترین فیلم‌های نوروزی سینماها، در این گزارش مروری بر ترکیب فیلم‌های اکران نوروز خواهیم داشت.

«پرویز خان»

«پرویزخان» اولین تجربه سینمایی علی ثقفی است، فیلمی که در زمان رونمایی‌اش در جشنواره فیلم فجر توانست بازخورد‌های مثبتی را از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کند، فیلمی که به مقطعی از زندگی پرویز دهداری مربی فوتبال ایران می‌پردازد که در مقطعی سخت‌گیری‌های او در رعایت اخلاق منجر به استعفای جمعی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران شد که در پی این موضوع نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها توسط او کشف شدند که توانستند تا سال‌ها فوتبال ایران را نمایندگی کنند.

آنچه، اما این فیلم را تماشایی می‌کند پرداختن به هیجانات مصاف ایران و کویت است، دیداری که بازسازی سینمایی آن، همه هیجان و استرس حاکم بر استادیوم محل برگزاری آن بازی تاریخی تیم ملی فوتبال را، به مخاطبان حاضر در تاریکی سالن سینما، منتقل می‌کند.

سعید پورصمیمی در این فیلم در قامت پرویز دهداری ظاهر می‌شود، بازیگری که شباهت ویژگی‌های اخلاقی‌اش به این مربی فوتبال باعث شده بود تا نزدیک‌ترین چهره از پرویز دهداری را به نمایش بگذارد تا جایی که خودش هم بگوید او شبیه به من بوده است.

در این فیلم سعید پورصمیمی، علی باقری، مهدی قربانی، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی، یاسین مسعودی، محمدصادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، علی فرحناک، اسکندر کوتی و مریم سعادت به ایفای نقش می‌پردازند که شباهت ظاهری سیدابوالفضل موسوی بازیگر نقش احمدرضا عابدزاده به این بازیکن بخشی از جذابیت‌های این فیلم است.

«آپاراتچی»

آنچه همواره در جشنواره فیلم فجر باعث شگفتی می‌شود حضور فیلمسازان اول است به‌طوری که بسیاری از در جدول اکران فیلم‌ها به دنبال تماشای آثار این کارگردانان هستند، در طول چند سال اخیر البته تجربه ثابت کرده است فیلم‌های فیلمسازان گمنامی که در فهرست نگاه نو هستند، علاوه بر آن‌که به نسبت فیلم‌های پیشکسوتان می‌توانند ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنند از لحاظ فنی هم دستاورد‌هایی برای سینمای ایران دارند.

فیلم سینمایی «آپاراتچی» هم محصول یک فیلمساز فیلم اولی است، علی طاهرفر که پیش از این در عرصه سینمای مستند فعال بود و تجربیات این نوع از فیلم‌ها را در مسیر فیلمسازی خود موثر می‌داند در اولین قدم ورودش به سینمای حرفه‌ای سراغ قصه‌ای از علاقه‌مندی یک نقاش ساختمانی به فیلمسازی رفته است. او البته دست به یک اقتباس از کتابی با همین عنوان زده است.

آپاراتچی روایتگر زندگی جلیل طائفی است، طاهرفر در معرفی او گفته است: «آقای طائفی از افراد عشق سینما در دهه ۶۰ بود که هرچند سواد نوشتن و خواندن نداشت، پیگیر هنر سینما شد و این مسیر را از عکاسی آغاز کرد و به خرید دوربین سوپرهشت رسید. بعد از آن با گردآمدن گروهی از دوستان همکارش در حرفه نقاشی ساختمان، چند فیلم کوتاه تولید کرد.»

در این فیلم تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، حسین عابدینی، وحید مبصری، ولی فروتن، امین گلستانه، پوریا میاندهی، شهرام خزرایی و با حضور بهنام تشکر، امید روحانی، علیرضا استادی و هومن برق‌نورد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این اثر سینمایی محصول مشترک سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی و مدرسه سینمایی ماه است.

«نوروز»

همین چند روز پیش مراسم بزرگداشتی برایش برگزار شد تا همخوانی یکی از آهنگ‌های قدیمی به همراه حرکات طرب‌انگیزش با عصا در فضای مجازی بار‌ها و بار‌ها بازنشر شود، هنرمندی که از نسل اول و طلایی بازیگران است و گذر زمان بر تجربیات و البته هنرش افزوده است، او علی نصیریان است که حالا در یک فیلم از ترکیب نوروزی حضور دارد، «نوروز» عنوان فیلم اوست. این فیلم را سهیل موفق کارگردانی کرده است، فیلمسازی که البته سابقه‌ای در ساخت فیلم‌های کودک داشته و ارایه محصولات تصویری برای کودکان از دغدغه‌های اوست.

نوروز بخشی از آیین‌های باستانی ایرانیان را به تصویر می‌کشد، موفق خودش درباره این موضوع گفته است: «همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان له بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی‌ام، درباره نوروز باشد.»

«ایلیا، جستجوی قهرمان»

انیمیشن‌ها حالا چند سالی می‌شود که بخت اول فروش هستند، مسیری که البته به‌سختی آغاز کردند، اما همراه با موفقیت بود، توفیق این آثار هم در گیشه و هم در جذب مخاطب شرکت‌های انیمیشن‌سازی را برآن داشت تا از ظرفیت این گونه سینمایی بهره‌مند شوند و حالا یک بنیاد به نامش راه‌اندازی شود.

روند گنجاندن فیلم‌های کودک به‌واسطه جذب مخاطب، چند سالی است که به یک سنت در ترکیب اکران نوروزی تبدیل شده و حالا «ایلیا، جستجوی قهرمان» هم به‌عنوان یک فیلم انیمیشن و هم به‌عنوان یک فیلم کودک در همین ترکیب حضور دارد. فیلمی که پیش‌تر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان پروانه زرین ویژه داوران کودک و بهترین دستاورد فنی یا هنری را از آن خود کرده بود.

«ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدعلی موسوی‌نژاد داستان آرش یکی از چهار گیمر برتر جهان است که وارد یک بازی آنلاین عجیب شده است. خانواده آرش تلاش می‌کنند او را از خطرات این بازی حفظ کنند، ولی توطئه بزرگ‌تری در پیش است...»

«آسمان غرب»

از جمله فیلم‌های پربحث جشنواره چهل و دوم بود، این فیلم را محمد عسگری کارگردانی کرده و بعد از بازخورد‌هایی که در رونمایی‌اش دریافت کردند سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند با تدوینی مجدد ۱۶ دقیقه از آن را کوتاه کنند، «آسمان غرب» بازگشتی به سینمای قهرمان‌محور است، فیلمی که مجاهدت‌های خلبانان نیروی هوایی را به تصویر می‌کشد.

«آسمان غرب» گوشه‌ای از ایستادگی و دلاورمردی‌های خلبان قهرمان شهید علی‌اکبر شیرودی و همچنین شهیدحسین همدانی و شهید حسین ادبیان را در کنار دیگر خلبانان هوانیروز ارتش و نیرو‌های مردمی که مانع از سقوط شهر سرپل ذهاب در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور شدند، روایت می‌کند.

در این فیلم میلاد کی‌مرام پس از گذشت بیش از یک دهه این بار در نقش خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته است. نقشی که پیش از این محمد جوزانی در مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» ایفا کرده بود. از سوی دیگر امیرحسین آرمان نقش شهید حسین ادبیان را برعهده دارد. یکی از فرماندهان جبهه ایران که پیکر او پس از ۳۸ سال در جریان تفحص‌ها به خانه بازگشت. امیرحسین آرمان نیز پیش از این تنها در فیلم «بیداری رویاها» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در فیلمی که مرتبط با سینمای جنگ و دفاع مقدس بود به ایفای نقش پرداخته بود.

دیگر بازیگر جوانی که در این فیلم ایفاگر نقش یکی از شهدا بوده، آرمین رحیمیان است، بازیگری که پیش‌تر با ایفای نقش عبدالمالک ریگی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» خوش درخشیده بود و حالا در فیلم «آسمان غرب» نقش شهید حسین همدانی را ایفا کرده است.

«بی بدن»

«بی بدن» را مرتضی علیزاده کارگردانی است، او هم از فیلمسازان اولی است که البته پیش از این آثارش در عرصه فیلم کوتاه نوید ظهور یک کارگردان خوش‌آتیه را می‌داد. او بی بدن را با همراهی کاظم دانشی به سرانجام رسانده است. دانشی که در «بی بدن» به‌عنوان فیلمنامه‌نویس حضور داشت، پیش از این خود فیلم سینمایی «علفزار» را با تمرکز بر پرونده جنجالی خمینی‌شهر و تجمیع آن با چند پرونده دیگر ساخته بود.

اگر در دهه نود پیگیر اخبار مرتبط با «غزاله و آرمان» بوده باشید، تماشای این فیلم برای شما تداعی‌کننده همان ماجرا خواهد بود گرچه سازندگان «بی بدن» بار‌ها و بار‌ها شباهت این فیلم به هر پرونده واقعی را رد کرده‌اند و «بی بدن» را حاصل گردآوری چندین مورد مشابه دانسته‌اند.

«بی‌بدن»، اما قصه‌ای طول و دراز دارد. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید احتمالا حواشی‌اش را در جشنواره فیلم فجر دنبال کرده‌اید همان جایی که کاظم دانشی از انتخاب‌شدنش در بخش سودای سیمرغ می‌گفت و عنوان می‌کرد برخی مناسبات غیرسینمایی مانع از حضورش در بخش مسابقه شده است، یا همان جایی که الناز شاکردوست که در این فیلم نقش یک مادر را ایفا می‌کند، از ذبح‌شدن «بی بدن» به همان دلایل غیرسینمایی می‌گفت. پاسخ برگزارکنندگان جشنواره و مدیران سینمایی همان یک جمله بود؛ اینکه فیلم به طور کامل به دبیرخانه نرسیده است. تا بار دیگر این پرسش از سوی صاحبان فیلم و البته منتقدان مطرح شود که در همان ایام فیلم‌های دیگری هم بودند که نسخه ناقصی را به دبیرخانه ارایه داده بوند و بعد‌ها هم با پرده سبز به نمایش درآمده بودند.

به گفته کارگردان «بی بدن»، این فیلم هم قرار است برای اکران ۱۵ دقیقه کوتاه شود.

با توجه به تصمیماتی که سازندگان دو فیلم سینمایی «بی بدن» و «آسمان غرب» برای کوتاه کردن فیلم‌های خود گرفته بودند، به نظر می‌رسد این دو فیلم با تاخیر به چرخه اکران اضافه شوند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خانه پدری جلال آل‌احمد؛ از «خانه باستان‌شناسان» تا «پاتوق معتادان» و...
  • تبعیض جنسیتی و نژادی در مناصب ارشد دانشگاه‌های استرالیا
  • ماجرای عجیب گم شدن نازگل/ درخواست خانواده دختر گمشده از رئیس قوه قضائیه
  • دختر آمریکایی زیر بولدوزر اسراییلی+ فیلم
  • فیلم| اکران المان‌های ویژه ماه رمضان در پایتخت
  • تعصب حسام نواب صفوی به خاک ایران و خلیج فارس (فیلم)
  • ببینید | تعصب حسام نواب صفوی به خاک ایران و خلیج فارس
  • نگاهی کوتاه به فیلم «تکه ای از تو» که اکران آنلاین شده است/ رنج یک تلخی بی پایان
  • بارسلونا نمی‌خواهد پائو کوبارسی به سرنوشت پدری دچار شود
  • اعلام اسامی فیلم‌های اکران نوروزی