Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس است که در حال بهسازی و بازسازی است. ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس است که در سال 1327 در ضلع جنوبی باغ موزه پارس احداث شده و  در ابتدا با نام کتابخانه ملی پارس شناخته می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت شهید دستغیب به نام این شهید مزین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساختمانی قدیمی و فرسوده در خیابان طالقانی شیراز که برای بسیاری یادآور روزهای سخت آمادگی برای کنکور است. روزهایی که از حیاط پشتی ساختمان می‌شد حوض بزرگ و عمارت کلاه فرنگی باغ موزه پارس را دید و از پشت میله‌هایی که ساختمان کتابخانه را از باغ جدا کرده تاریخ روزگار کریم خانی را تصور کرد. 

کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس است که در حال حاضر با قدمتی هفتاد ساله و بیش از 70 هزار جلد کتاب و گنجینه ارزشمند نشریات قدیمی به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌دهد.

این کتابخانه همچنین آرشیو ارزشمند و غنی از روزنامه‌های منتشر شده از سال‌های قبل از انقلاب تاکنون در خود جای داده است. وضعیت قدیمی و فرسوده بودن کتابخانه همواره مورد دغدغه اهالی فرهنگ بود تا اینکه شورای بازسازی این کتابخانه تشکیل شد و از سال 95 با حمایت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس کار خود را آغاز کرد. 

بازسازی این کتابخانه پس از 2 سال کار کارشناسی و مطالعات در مردادماه سال 98 به مرحله اجرا وارد شد. بازسازی این کتابخانه در بخش تأسیسات، ابنیه و به روزرسانی تجهیزات است که در این راستا بهسازی بخش داخلی ازجمله کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، بهبود سیستم برق کشی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم اعلام حریق، زیباسازی نمای بیرونی با درنظرگرفتن موقعیت کتابخانه بخشی از برنامه‌های بازسازی کتابخانه شهید دستغیب  است.

در گام نخست این پروژه، کف کتابخانه، بخش‌هایی از دیوارها و سقف کاذب کتابخانه تخریب، سیستم‌های برقی پیشین برچیده و نخاله‌ها و ضایعات جمع‌آوری شده است. اکنون پس از اتمام مرحله نخست که شامل تخریب بخشی از این کتابخانه بود فاز دوم این پروژه و انجام زیرساخت‌های تاسیساتی آغاز شد.

بازگشایی مردمی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی پایتختبازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس به مرحله اجرایی رسیدقدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس مرمت و بازسازی می‌شود

براساس اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس در فاز دوم عملیات که پس از عید سعید فطر آغاز شده است، زیرساخت‌های تاسیساتی کتابخانه انجام می‌شود. ارتقای سیستم برقی کتابخانه، سیستم‌های آتش نشانی و اطفای حریق، لوله‌کشی و جانمایی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از جمله عملیات در این مرحله است. 

در ادامه مراحل تکمیل و بهسازی کتابخانه، بخش‌های محوطه‌سازی، معماری داخلی، نصب تأسیسات نهایی و تکمیلی و تجهیز کتابخانه انجام می‌شود.

براساس گفته‌های روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارسکتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب در مدت بازسازی تعطیل نشده و با همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز، این کتابخانه در مدت بازسازی به ساختمان شورای شهر منتقل می‌شود.

به گفته منوچهری «جابه‌جایی  و استقرار کتابخانه در محل جدید در حدود یک ماه به طول انجامید و کتابخانه عمومی آیت‌الله شهید دستغیب با استقرار در محل جدید، بخشی از خدمات خود همچون عضویت و امانت کتاب را ارائه می‌دهد». 

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اعتبارات لازم برای بازسازی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه فارس تأمین می‌شود. 

با توجه به قدمت و ارزش تاریخی و میراثی این کتابخانه منوچهری اعلام کرده که در بحث بازسازی تأکید بر این است که این میراث ارزشمند، ابعاد کتابخانه‌ای خود را حفظ کرده و بتواند همچون گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین کتابخانه شهر شیراز نیازهای کتابخانه‌ای این شهر و کاربران را تأمین کند. 

به گفته وی این مجموعه در منطقه تاریخی و گردشگری شیراز واقع است و قدمت این اثر، همچنین همجواری آن با موزه پارس اهمیت آن را بیشتر کرده است. 

عملیات به‌سازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی استان پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، از ابتدای سال جاری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است. هزینه پروژه به‌سازی این کتابخانه بیش از سی میلیارد ریال برآورد شده است.

انتهای پیام/424/ ع

R7771/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قدیمی ترین کتابخانه عمومی استان فارس کتابخانه های عمومی آیت الله دستغیب شهید دستغیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

دریافت 17 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، مردم سراسر استان فارس در حمایت از ملت مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق» پس از اقامه نماز سیاسی عبادی جمعه راهپیمایی کردند.

راهپیمایی در شهر شیراز از شبستان امام خمینی حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) آغاز شد و نمازگزاران در مسیرهای بست شهید دستغیب، خیابان شهید دستغیب و چهار راه پیروزی با سر دادن شعارهای حمایت از اقدام مقتدرانه ایران راهپیمایی کردند.

راهپیمایان با شعار «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» انزجار خود را از جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند و همچنین با حمایت همه‌جانبه از اقدام غیرتمندانه سپاه پاسداران در مجازات رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، این حرکت را تحسین برانگیز دانستند.

کد خبر 6082753

دیگر خبرها

  • مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند
  • بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه 
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز
  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • راهپیمایی حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح، فردا در فارس
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر