Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@14:30:23 GMT

میانگین سنی منتخبین مجلس یازدهم چند سال است؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۵۳۸۹

به گزارش تسنیم، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فردا کار خود را با حضور 277 منتخب از 197 حوزه انتخابیه آغاز می‌کند. 

در این فرصت باقی‌مانده تا آغاز به کار مجلس یازدهم، به میانگین سنی وکلای ملت در ده دور گذشته و مجلس پیش‌رو می‌پردازیم و به اعضای هیئت رئیسه سنی این مجالس اشاره خواهیم کرد. 

** دوره‌ اول مجلس، سال 59-63

اولین دوره‌ مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7 خرداد 1359 آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میانگین سن نمایندگان در دوره اول 39.8 بوده و تنها پنج نفر از این نمایندگان 25 سال سن داشتند.

در این دوره یدالله سحابی نماینده تهران با 75 سال سن مسن‌ترین نماینده و مهدی بازرگان دیگر نماینده تهران با 73 سال دومین نماینده‌ مسن مجلس اول بودند.

سید محمدتقی آل سید غفور نماینده‌ی شوشتر، مجتبی استکی نماینده‌ شهرکرد، محمد علی خسروی نماینده‌ میاندوآب، غفور گرشاسبی نماینده‌ بندر لنگه و سید مجتبی عرفانی نمایندگانی بودند که در دور اول مجلس شورای اسلامی تنها 25 سال سن داشتند. در این دوره بیشترین فراوانی مربوط به سن 32 سالگی است.

** دوره‌ دوم مجلس، سال 63-67

مجلس دوم در سال 1363 آغاز به کار کرد. در این دوره باز هم فراوانی سنی اکثر نمایندگان مجلس 31 تا 35 سال و میانگین کلی آن 39.6 بود. در این دوره سعید امانی همدانی نماینده‌ همدان مسن‌ترین نماینده‌ مجلس بود که 69 سال سن داشت. عبدالمجید شرع پسند نماینده‌ کرج نیز جوانترین نماینده‌ مجلس در دور دوم بود که 25 سال سن داشت. در این دوره نیز سن 36سالگی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود.

**دوره‌ سوم مجلس، سال 67-71

این دوره از مجلس شورای اسلامی در سال 1367 آغاز به کار کرد. بیشتر نمایندگان در دسته‌ سنی 31 تا 35 سال قرار داشتند و میانگین کلی مجلس 40 سال بوده است. بیشترین فراوانی سن در این دوره نیز مربوط به سن 35 سالگی است. محمدحسین چهره‌گانی نماینده‌ تبریز با 68 سال سن در این دوره مسن‌ترین نماینده‌ مجلس بود.

جوانترین نمایندگان مجلس در این دوره 27 سال سن داشتند که بالا رفتن سن نمایندگان را نشان می‌دهد. در این دوره حبیب برومند داشقاپور نماینده‌ مغان، یوسف بسنجیده نماینده‌ کردکوی و بندر ترکمن، احمد حسین پودینه نماینده‌ زابل، داوود توحیدی نماینده‌ بروجن، اسدلله جامی نماینده‌ تربت جام، بخش‌علی رحیم‌نژاد نماینده‌ ماکو، کریم شامخی نماینده‌ تبریز، میرعلی عبدالله‌پور حسینی نماینده‌ تبریز و سید احمد موسوی نماینده‌ اهواز از نمایندگانی بودند که در دوره‌ سوم مجلس تنها 27 سال سن داشتند.

در این دوره همچنان اکثر نمایندگان مجلس در دسته 31 تا 35سال قرار داشتند و میانگین کلی مجلس 40 سال بوده است.

**دوره‌ چهارم مجلس، سال 71-75

مجلس در این دوره از سال 1371 آغاز به‌کار کرد. در این دوره میانگین سنی نمایندگان مجلس افزایش پیدا کرد و برخلاف سه دوره‌ گذشته بیشتر نمایندگان مجلس در دوره سنی 36 تا 40 سال قرار داشتند.

نمایندگانی که در بدو این دوره، 39 سال سن داشتند، بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند. میانگین کلی سن نمایندگان مجلس در این دوره 42.2 بوده است.

در این دوره سیدعلی غیوری نجف‌آبادی نماینده‌ تهران و سید عباس پاک‌نژاد نماینده‌ یزد مسن‌ترین نمایندگان مجلس بودند که هر دو 62 سال سن داشتند. جوانترین نماینده‌ مجلس در این دوره نیز احمد مرادی نماینده‌ چناران و طرقبه است که 27 سال سن داشت.

**دوره‌ پنجم مجلس، سال 75-79

این دوره‌ مجلس در خرداد 1375 آغاز به کار کرد. در این دوره که سن نمایندگان با یک رشد مواجه شده بود، بیشتر آنها در دوره‌ سنی 36 الی 40 قرار داشتند. در این دوره میانگین سنی نمایندگان  43.7 بوده است. بیشترین فراوانی سن در این دوره نیز مربوط به سن 40 سالگی است.

جوانترین نمایندگان مجلس در این دوره 31 سال سن داشتند که حیدر ابراهیم‌بای سلامی نماینده‌ خواف و حسن الماسی نماینده‌ مغان و همین طور ابراهیم کریمی نماینده‌ لردگان از جمله آنهاست. در این دوره محمدعلی شیخ نماینده شوشتر نیز مسن‌ترین نماینده‌ مجلس بود که 69 سال سن داشت.

**دوره‌ ششم مجلس، سال 79-83

این دوره‌ مجلس نیز در سال 1379 آغاز به کار کرد و میانگین سنی نمایندگان 44.7 بود که بیشترین فراوانی مربوط به 40 سال بوده است. در این دوره جوانترین نماینده‌ مجلس 29 سال سن داشته است که غلامعلی کوهساری نماینده‌ رامیان بوده است. مسن‌ترین نماینده‌ مجلس نیز محمدعلی شیخ نماینده شوشتر بوده است که71 سال داشته است.

**دوره‌ هفتم مجلس، سال 83-87

در دوره‌ هفتم که از سال 83 آغاز به کار کرد شاهد افزایش نمایندگان 46 تا 50 سال بودیم.

در این دوره میانگین سنی نمایندگان 47 سال بود. در این دوره نیز نمایندگانی که 46 سال سن داشتند، توانستند بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند. در این دوره سید عباس پاک‌نژاد نماینده‌ یزد مسن‌ترین نماینده مجلس بود که 75 سال سن داشت.

هوشنگ حمیدی نماینده‌ سنندج، فخرالدین حیدری نماینده‌ سقز و بانه و پیمان فروزش نماینده‌ زاهدان نیز جوانترین نمایندگان مجلسی بودند که 32 سال سن داشتند.

** دوره‌ هشتم مجلس، سال87-91

در این دوره از مجلس که از سال 87 آغاز به کار کرد بیشتر نمایندگان مجلس در دسته‎ سنی 46 تا 50 سال قرار دارند و میانگین سنی آنها نیز 48.8 بوده است. در این دوره محمدتقی رهبر نماینده‌ اصفهان با 73 سال سن مسن‌ترین نماینده‌ مجلس شناخته می‌شود.

همچنین سید احمدرضا دستغیب نماینده‌ شیراز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز جوانترین نماینده‎ این دوره است که در ابتدای ورود به مجلس 32 سال سن داشت.

**دوره نهم مجلس، سال 91-95

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 7 خرداد 1391 آغاز به کار کرد. میانگین سنی نمایندگان این دوره از مجلس 51 سال بود که می‌توان گفت پیرترین مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

در این دوره علیرضا مرندی نماینده تهران با 73 سال سن مسن‌ترین نماینده مجلس و ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس ومحمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا با 31 سال سن جوانترین نمایندگان این دوره مجلس بودند.

**دوره دهم مجلس، سال 95-99

در این دوره از مجلس شورای اسلامی که در خرداد 95 آغاز به کار کرد، میانگین سنی وکلای ملت در این دوره 50 سال بود. 

در این دوره مجلس عبدالرضا هاشم زایی نماینده مردم تهران یا 72 سال سن مسن‌ترین و سیده فاطمه حسینی دیگر نماینده تهران با 31 سال سن جوانترین نماینده مجلس دهم بودند.

** دوره یازدهم، سال 99-1403

با انتخاب شدن تعداد زیادی از منتخبین مجلس یازدهم می‌توان مشخص کرد که در مجلس آینده هیئت رئیسه سنی متشکل از کدام نمایندگان است.

تاکنون میانگین سنی منتخبین مجلس یازدهم 51 سال  بوده است.

سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران با 74 سال مسن‌ترین نماینده مجلس آینده خواهد بود و ریاست هیئت رئیسه سنی را نیز برعهده خواهد داشت.

روح الله نجابت منتخب مردم شیراز با 30 سال سن نیز جوان‌ترین نماینده مجلس یازدهم خواهد بود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: میانگین سنی نمایندگان ترین نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس ترین نماینده مجلس جوانترین نماینده مسن ترین نماینده نماینده تهران دوره از مجلس بیشترین فراوانی مجلس در این دوره سال سن مسن ترین آغاز به کار دوره نیز سال سن داشتند سن نمایندگان مجلس یازدهم میانگین کلی قرار داشتند سال سن میانگین سن دوره مجلس سال قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۵۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه «جنت آباد» رادیو تهران، گفت: برخی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم به خوبی اجرا نشد. مجلس یازدهم در تصویب قوانین، نمره قبولی داشته اما در اجرای این قوانین توفیق زیادی نداشته ایم.

وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به مکتب «نهادگرایی» گفت: بر اساس این مکتب، مصوبات یا قوانین تصویب شده مجلس ممکن است سال‌ها طول بکشد و اجرا نشود در نتیجه اگر یک قانون خوب باشد و اجرا نشود چگونه می‌توان آن را قضاوت کرد در اینجا است که نقش نظارت پُر رنگ خواهد بود.

وی افزود: در مجلس یازدهم قوانین بسیار خوبی مثل قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» تصویب شد که در برخی حوزه‌ها بسیار مفید بود.

حسینی در خصوص نحوه تعامل بین دولت‌ها و مجلس گفت: تمام مصوبات مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد. می‌تواند بین دولت و مجلس اختلافاتی هم باشد اما در نهایت قانون فصل الخطاب است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید تعارفات کنار گذاشته شده و با واقعیت‌ها جلو برویم، در خصوص مشکلات معیشتی که رهبر انقلاب در سخنرانی و پیام نوروزی خود به آن به عنوان یکی از ضعف‌های بزرگ کشور اشاره کردند، گفت: تقنین و نظارت دو وظیفه اصلی مجلس است. در نظارت باید دید که آیا قانون اجرا شده است یا خیر؟ من معتقد هستم مجلس شورای اسلامی یازدهم در تصویب قوانین بسیار مسؤولانه و مقتدرانه عمل کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: برخی از قوانینی که تصویب کردیم به خوبی اجرا نشد. در تصویب قوانین، نمره قبولی داشته اما در اجرای این قوانین توفیق زیادی نداشته ایم.

کد خبر 6063166

دیگر خبرها

  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • با اجرای قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • «قانون مجازات قاچاق اسلحه» در مجلس یازدهم اصلاح می‌شود؟
  • ضرورت همدلی ۱۲ نماینده مازندران با استاندار به منظور رفع موانع استان
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند
  • منتخبین مجلس دوازدهم دعواهای سیاسی را وارد مجلس نکنند
  • امیدواریم در مجلس یازدهم «قانون تشکل‌های مردم‌نهاد» تصویب شود
  • مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است