Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@17:50:46 GMT

آدرس‌های غلط وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۵۹۴۵

آدرس‌های غلط وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت

خبرگزاری فارس: مقدار تولید گازمایع کشور اکنون سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است که بنابر آمار سال ۹۷ از این مقدار حدود ۲ میلیون تن برای مصارف داخلی کشور مصرف شده و ۶ میلیون تن به کشور‌های مختلف صادر می­شود. بنابر همین آمار بیش­تر مصرف LPG در داخل کشور، مربوط به بخش خانگی است. با توجه به این نکته که نسبت به سال ۹۷ تعداد زیادی از مناطق نیز از لوله‌کشی گاز طبیعی برخوردار شده­‌اند و با توجه به افزایش تحریم‌­ها، حتی با فرض ثابت ماندن مقدار مصرف خانگی و صادرات LPG، بقیه مقدار تولید شده این سوخت در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق شده یا اینکه در فلر‌ها می­سوزد و این یعنی ضربه به اقتصاد کشور و عدم استفاده صحیح از منابع موجود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که با تعریف محل مصرف جدید برای LPG تولیدی در کشور، از جمله استفاده استاندارد از آن به عنوان سوخت خودرو‌ها (اتوگاز)، می­توان آن را به بهینه‌­ترین شکل مصرف نمود. با این اقدام هم از هدر رفت LPG جلوگیری می‌­شود و هم با آزادسازی مقدار بنزین معادل LPG مصرفی در خودرو و صادرات آن با قیمت بالاتر از صادرات LPG می‌­توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

*برنامه وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت کشور تا افق ۱۴۲۰

اخیرا وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق ۱۴۲۰ اقدام به حذف کامل اتوگاز از سبد سوخت بخش حمل و نقل کرده است. در این سند آمده است: «LPG در سبد آتی سوخت خودرو‌ها در کشور جایگاهی ندارد و لذا می‌باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که (با اطمینان از عرضه LPG برای مصارف عمدتاً پخت و پز خانوار‌هایی که به شبکه گازطبیعی دسترسی ندارند) استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو‌ها برچیده شده و مصرف‌کنندگان فعلی LPG به عنوان سوخت خودرو، به تدریج به سمت مصرف CNG هدایت/ حمایت شوند و تا آن زمان نیز هیچ تشویق و امتیازی برای مصرف LPG در خودرو‌ها منظور و اعمال نشود».

در این سند، وزارت نفت پیش‌بینی کرده است که استفاده از سوخت LPG در خودرو‌ها تا سال ۱۴۲۰ از ۰.۰۱ درصد به صفر برسد و LPG صرفا برای مصارف پخت و پز در مناطق بدون گاز طبیعی استفاده شود.

*چرا تصمیم وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت کشور اشتباه است؟

به گزارش فارس، این تصمیم اشتباه در صورتی اتخاذ می­‌گردد که:

۱- در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، چین، ایتالیا، لهستان، روسیه و ... با توجه به مزایای زیست‌محیطی و ارزان بودن اتوگاز، به طورگسترده از LPG در سبد سوخت حمل و نقل خود بهره گرفته­‌اند و برنامه­‌هایی برای افزایش و گسترش مصرف آن پیش بینی کرده اند.

۲- طبق آمار و با توجه به پیش­ بینی ها، تمام مناطق کشور به­‌جز مناطقی محدود، از لوله‌کشی گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و مصرف LPG صرفا برای مصارف پخت و پز بی‌معنی است.

۳- بر اساس پیش‌­بینی­‌های کارشناسان حوزه انرژی، تولید LPG به ۲۴ میلیون تن در سال خواهد رسید و با توجه به اعمال تحریم‌­ها و عدم امکان صادرات LPG و مصرف محدود در داخل کشور، نیاز است تا وزارت نفت مانند سایر کشور‌ها به فکر افزایش سهم اتوگاز در سبد سوخت خودرو‌ها باشد.

*ضرر ۲۴ هزار میلیاردی دولت با حذف LPG از سبد سوخت حمل‌ونقل

با وجود این که اکنون مصرف LPG به عنوان سوخت خودرو‌ها مجاز و قانونی نیست، اما به دلیل وجود مزایای فراوان آن از جمله پیمایش زیاد نسبت به سایر سوخت­‌ها، ارزان­تر بودن و ایجاد آلودگی کم، تعداد ۱.۵ میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد؛ بنابراین در صورت عملی شدن حذف کامل LPG از سبد سوخت حمل و نقل کشور، تمام کسانی که این سوخت را برای خودرو خود انتخاب کرده‌­اند ­نادیده گرفته خواهند شد، هدر رفت انرژی از طریق سوزاندن LPG در فلر‌ها صورت می­‌گیرد و در نتیجه عدم‌النفع و ضرر اقتصادی حاصل از آن غیر قابل جبران خواهد بود.

در این راستا رضا رحیمی کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: «با افزایش تولید تا ۲۴ میلیون تن در سال، با فرض ثابت بودن مقدار صادرات و مصرف داخل که البته با توجه به توسعه لوله کشی گاز در مناطق مختلف کشور، فرضی غیرواقعی است، مقدار ۱۶ میلیون تن LPG بدون استفاده، خواهد سوخت. با توجه به اینکه طبق محاسبات به ازای جایگزینی هر ۱ میلیون تن LPG به جای بنزین در سوخت خودرو‌ها حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود؛ در صورتی که این ۱۶ میلیون تن LPG جایگزین بنزین نشود و در خطوط لوله بسوزد، حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان ضرر و عدم النفع برای کشور در پی دارد».

اما علیرغم این موضوع وزارت نفت در برنامه جامع انرژی خود قصد دارد LPG را از سبد سوخت خودرو‌ها حذف کند.

*دلایل وزارت نفت برای حذف LPG­ از سبد سوخت حمل و نقل منطقی است؟

در متن نسخه مقدماتی سند تامین انرژی بخش حمل و نقل تا افق ۱۴۲۰، برخی دلایل وزارت نفت برای حذف LPG­ از سبد سوخت حمل و نقل آورده شده است. از جمله این دلایل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ضعیف‌­تر بودن اقتصاد LPG به عنوان سوخت خودرو‌ها نسبت به CNG

- تصمیم اقتصادی و محیط ­زیستی مبنی بر اینکه CNG به عنوان سوخت ملی گسترش یابد

- مشکلات جابجایی و حمل‌ونقل LPG­ و حجم اشغال جاده‌ها با کامیون‌های حامل آن برای مصارف سوخت خودرو‌ها

- چالش‌­های قیمت­‌گذاری و مجدداً پذیرش پرداخت درازمدت یک یارانه جدید

- ضرورت سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت­های لازم برای استفاده از اتوگاز

- استاندارد نبودن و خطرناک بودن نحوه استفاده غیرفنی و غیراصولی کنونی از گاز مایع در خودرو‌ها

براساس این گزارش، حذف LPG از سبد سوخت کشور در حالی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است که هیچ­کدام از دلایل ذکر شده در سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور، دلیل موجهی برای استفاده نکردن از LPG­ در سبد سوخت نیست. از نظر اقتصادی با توجه به پیمایش زیاد LPG­ نسبت به سایر سوخت‌­ها و در نتیجه آزادسازی مقدار بنزین و گازوییل معادل آن، استفاده از اتوگاز در سبد سوخت توجیه‌پذیر خواهد بود.

همچنین در بسیاری از کشور‌های دنیا علاوه بر دلیل اقتصادی بودن مصرف اتوگاز، ایجاد آلودگی کم و سازگاری با محیط زیست از دلایل اصلی این کشور‌ها برای مصرف LPG­ در سبد سوخت است؛ بنابراین استفاده هم زمان از LPG­ و CNG در خودرو‌ها به منظور کاهش آلودگی هوا هیچ محدودیتی ایجاد نمی­‌کند.

از طرفی اگر در شهر‌ها یا استان­های دارای پالایشگاه نفت، سوخت جایگزین بنزین و دیزل علاوه بر CNG، گاز مایع یا LPG نیز باشد، بنابراین نه تنها مشکلات حمل LPG را کاهش می­دهد، بلکه باعث کاهش بار ترافیکی حاصل از حمل LPG از شهری به شهر دیگر می­شود.

قیمت‌گذاری سوخت در همه زمینه­‌ها نیز چالش خاص خود را دارد و فقط مختص بخش حمل و نقل نیست در ضمن توجه داشته باشید که در صورت اعطای یارانه به LPG و در عوض صادرات بنزین آزاد شده معادل آن درآمدی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود.

همچنین با توجه به مایع بودن LPG لوازم ایجاد جایگاه آن ساده‌­تر از CNG بوده و تمامی لوازم مورد نیاز داخلی‌سازی می‌­شوند، بنابراین ایجاد زیرساخت استفاده از اتوگاز هزینه چندانی برای دستگاه­های زیربط ندارد و این هزینه ناچیز نیز با آزاد شدن بنزین و دیزل برای صادرات جبران خواهد شد.

عمده مشکلات و خطرات ناشی از استفاده از اتوگاز به این دلیل است که دولت آن را در سبد سوخت کشور به رسمیت نمی‌­شناسد. اگر این سوخت به طور رسمی و قانونی وارد سبد سوخت شود و مانند سایر کشورها، استاندارد‌های مشخص برای استفاده از آن تعریف شود و صاحبین خودرو‌های LPG سوز به صورت محترمانه در جایگاه­های مجاز و اختصاصی سوخت­‌گیری نمایند، دیگر شاهد استفاده غیر استاندارد و غیر فنی از این سوخت در خودرو‌ها نخواهیم بود.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزارت نفت حذف LPG سوخت LPG به عنوان سوخت خودرو وزارت نفت برای حذف LPG سبد سوخت حمل و نقل حذف LPG از سبد سوخت سبد سوخت حمل سبد سوخت کشور بخش حمل و نقل سبد سوخت خودرو ها برای مصارف گاز طبیعی میلیون تن کشور ها مصرف LPG

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز فروردین‌ماه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اوج دوباره مصرف سوخت در کشور، روز سه‌شنبه، (هفتم فروردین‌ماه)، ۱۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) با ۱۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر، ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

بنابر این گزارش، از یکم تا هفتم فروردین‌ماه امسال، به‌طور میانگین ۱۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یکم تا هفتم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲) با ۱۱۶ میلیون لیتر، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر افزایش یافته است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با هشدار درباره روند افزایشی مصرف سوخت در کشور، از هموطنان خواسته است با مدیریت مصرف سوخت و به‌کارگیری نکات مدیریت بهینه، این شرکت را در سوخت‌رسانی مطلوب به هموطنان یاری کنند.

دیگر خبرها

  • مصرف سوخت همچنان افزایشی است
  • مصرف سوخت در سراسر کشور همچنان افزایشی است
  • مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز فروردین‌ماه
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال
  • مصرف فعلی خودروی‌های برقی کمتر از ۱۰ مگاوات است