Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@16:06:19 GMT

افول آمریکا با قدرت‌نمایی نفتکش‌های ایران

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۶۰۸۱

افول آمریکا با قدرت‌نمایی نفتکش‌های ایران

دوران پساکرونا دورانی است که در آن اتحاد و همدلی بیشتر کشورها را نشان خواهد داد و در این دوران دولت‌ها و ملت‌ها نقشی متفاوت به نمایش خواهند گذاشت؛ ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های ونزوئلا و اتحاد دو کشور یکی از این نمونه‌هاست.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اشکان ممبینی، کارشناس امور بین‌الملل طی یادداشتی روزنامه فرهیختگان نوشت: ایران در اقدامى هوشمندانه و سراسر قدرت، پنج ابرنفتکش خود را با برافراشتن پرچم ایران به‌صورت علنى عازم ونزوئلا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول این مسیر با وجود خبرسازی‌های رسانه‌های غربی و برخی اقدامات آمریکایی‌ها، هیچ قدرتی جرات کوچک‌ترین مانع‌تراشی بر سر حرکت این نفتکش‌ها را نداشت. این اقدام تهران در طول سال‌ها تحریم ظالمانه نظیر ندارد و کمتر ناظر و تحلیلگری قادر به پیش‌بینى این اقدام و اثرات شگرف آن در پهنه سیاسى جهان بود.

ورود نفتکش غول‌پیکر ایرانى  (Fortune)در آب‌هاى سرزمینى ونزوئلا و اسکورت نیروى هوایى و دریایى آماده نبرد ونزوئلا به‌سوى بندر، نشان از قدرت فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد. گفته مى‌شود زیردریایی‌هایی با پیشرفته‌ترین موشک‌هاى جهان از همان لحظه اول حرکت، اسکورت پنج کشتى را علاوه‌بر هزاران موشک نقطه‌زن برعهده داشتند.

هیبت پوشالى و مرکز فرماندهی یکی از سهمگین‌ترین عملیات جنگ روانى آمریکا و متحدانش، با صداى هلهله مردم ونزوئلا و جشن پیروزى و عید ایرانیان مقارن شده است. از همان لحظه نخست در مسیر قرار گرفتن ‌کشتی‌ها، تهدیدات تو خالی آمریکا و متحدانش آغاز شد. ایران به‌صراحت به آمریکا پیام داد که هرگونه اخلال در حرکت کشتى‌هاى ایران با پاسخى مواجه مى‌شود که دنیا را بیشتر از اثرات کرونا شگفت‌زده خواهد کرد و آمریکا را در خاک خود با پشیمانی بزرگی روبه‌رو خواهد کرد.

حرکت نفتکش‌های جمهوری اسلامی و قدرت‌نمایی آنها در دوران پساکرونا نشان داد که در روابط بین‌الملل و ارتباطات بین کشورها اگر با هم متحد باشند، می‌توانند هرگونه سیاست غلط زورگویی و تحریم و محاصره را درهم بشکنند. دوران پساکرونا دورانی است که در آن اتحاد و همدلی بیشتر کشورها را نشان خواهد داد و در این دوران دولت‌ها و ملت‌ها نقشی متفاوت به نمایش خواهند گذاشت که ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های ونزوئلا و اتحاد و عزم دو کشور در ایجاد روابط نزدیک و استراژیک یکی از این نمونه‌هاست.

افول رویای آمریکا در ایجاد سیاست‌های تنش‌زا در منطقه و جهان، ایجاد جنگ‌های متعدد و ظالمانه ازسوی آمریکا در خاورمیانه و تلاش برای جلوگیری از نفوذ و گسترش قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران که همواره به شکست انجامیده و به بازی گرفتن اصول دموکراسی و حقوق بشر که بازهم در بحران کرونا شاهد آن بودیم که خود آمریکا در مواجهه با بحران کرونا مساله حقوق بشر را حتی در خود آمریکا نیز نتوانست رعایت کند که نمونه بارز آن برخورد با سیاه‌پوستان این کشور و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به آنان بود. آمریکا با اعمال این‌گونه سیاست‌های تنش‌زا و جنگ‌افروز نظم سیاسی و روابط بین‌الملل را از ریل اصلی خود خارج کرده و آمریکا را روزبه‌روز منزوی‌تر کرده است و مانع از این شده که با وجود ادعاهای رسانه‌ای، نه آمریکا و نه متحدانش اجازه کوچک‌ترین اخلالی در مسیر این نفتکش‌ها پیدا کنند.

آمریکا و متحدان غربى و منطقه‌اى‌اش هیچ راهى جز پذیرفتن این واقعیت که ایران تبدیل به یک قدرت منطقه‌اى شده، ندارند. آمریکا و متحدانش باید بدانند با ایرانیان جنگ‌دیده و به‌قول گفته سردار مقاومت شهیدحاج‌قاسم سلیمانی که گفت «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم» وارد نبرد نشوند، چراکه درصورت هرگونه تجاوز و عبور از خطوط‌قرمز ایران، پاسخی دندان‌شکن دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا ایران ونزوئلا تحریم نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و نمایندگانش نتوانستند کاملاً به تعهدات خود طبق این قرارداد انتخاباتی پایبند بمانند؛ بنابراین مجوز نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا تمدید نخواهد شد».

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزرای دانشجو به نقل از الجزیره، آمریکا تحریم‌های خود علیه بخش نفت ونزوئلا را به خاطر آنچه شکست دولت این کشور در پایبندی به اصول دموکراتیک در آستانه انتخابات اعلام کرده، دوباره وضع کرد.

دولت بایدن اعلام کرد مجوز ونزوئلا را که در روز پنجشنبه منقضی شده بود تمدید نمی‌کند. این مجوز تا حدی اقدامات تنبیهی علیه بخش نفت ونزوئلا را از ماه اکتبر برداشته بود. یک قرارداد انتخاباتی در آن زمان با پشتوانه آمریکا بین دولت ونزوئلا و مخالفان آن در باربدوس بسته شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و نمایندگانش نتوانستند کاملاً به تعهدات خود طبق این قرارداد انتخاباتی پایبند بمانند؛ بنابراین مجوز نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا تمدید نخواهد شد».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کرد یک مجوز جایگزین صادر کرده که به شرکت‌ها ۴۵ روز فرصت می‌دهد کسب و کار و نقل و انتقال نفت و گاز با این کشور عضو اوپک را خاتمه دهند.

میلر اضافه کرد: «مادورو و نمایندگانش مانع ثبت نام آزادانه گروه مخالف در انتخابات شده‌اند، مخالفان سیاسی را ترسانده‌اند و بسیاری را بازداشت کرده‌اند».

دولت مادورو علیرغم توافق ماه اکتبر برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، چندین مخالف مهم سیاسی را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ جولای منع کرده است.

مجوز آمریکا برای نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا به دنبال توافق دولت این کشور برای برگزاری انتخابات رقابتی‌تر با حضور ناظران بین‌المللی صادر شده بود.

با وضع دوباره تحریم‌های نفتی، فروش سوخت در ونزوئلا ضربه سختی خواهد خورد و شرکت‌های نفت آمریکایی فعال در ونزوئلا باید به دنبال کسب مجوز‌های خاص باشند.

اگر آمریکا مجوز‌های شخصی کافی صادر نکند، شرکت نفت دولتی ونزوئلا باید به سراغ میانجی‌هایی برای فروش نفت خود زیر قیمت بازار مخصوصاً به آسیا برود.

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • نتانیاهو از رویارویی با ایران منافع دارد | تنش و درگیری بزرگ دام اسرائیل است؟
  • لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند
  • قدرت نمایی شاسی بلند نیسان در سیل دبی
  • (عکس) قدرت‌نمایی زنان یگان ویژه پلیس
  • عملیات وعده صادق به تقویت نظم نوین نظامی جهان منجر شد
  • حمله پهپادی به اسرائیل نتیجه تعرض به کنسولگری ایران بود
  • استقرار کروزهای ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد