Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@10:09:05 GMT

چرا نفت ۳۰ دلاری برای نجات شیل آمریکا کافی نیست؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۶۱۳۳

چرا نفت ۳۰ دلاری برای نجات شیل آمریکا کافی نیست؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، شرکت‌های حفاری شیل آمریکا حتی با وجود این که قیمت‌های نفت اکنون دو برابر شده‌اند، همچنان غیرسودآور باقی مانده‌اند و با قیمت ۳۰ دلار هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت، همچنان ضررده هستند.

طبق گزارش شرکت Evercore ISI و وال استریت ژورنال، اقتصادهای ضعیف این شرکت‌ها به دوران پیش از شیوع پاندمی جهانی و رکود بازار برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال شرکتهای بزرگ حفاری نفت شیل آمریکا در یک دهه گذشته مجموعا ۱.۱۸ تریلیون دلار هزینه کردند اما تنها ۸۱۹ میلیارد دلار نقدینگی از فعالیتهایشان تولید کردند. به عبارت دیگر شرکت‌های حفاری نفت طی مدت ۱۰ سال با بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار شکاف در بازگشت رقم هزینه شده روبرو شدند در حالی که هر بشکه نفت در این مدت ۵۰ دلار یا بالاتر معامله شد.

در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰ شرکت نفت و گاز آمریکای شمالی متقاضی حمایت در  برابر ورشکستگی شدند. روند ورشکستگی در سال گذشته که سرمایه‌گذاران دیگر روی خوش به این صنعت نشان ندادند، تسریع شد و این وضعیت مربوط به پیش از پاندمی ویروس کرونا بود.

در قیمت ۳۰ دلار نفت این روند ادامه خواهد یافت. بر اساس گزارش شرکت ریستاد انرژی، حدود ۷۳ شرکت تولید و اکتشاف در آمریکا ممکن است در صورت ماندن قیمت نفت در ۳۰ دلار امسال اعلام ورشکستگی کنند. حدود ۱۷۰ شرکت دیگر هم در سال ۲۰۲۱ ورشکسته خواهند شد. اگر نفت دوباره به پایین ۳۰ دلار سقوط کند، شمار ورشکستگیها از این هم بالاتر خواهد رفت.

بودی کلارک، وکیل شرکت "هاینس اند بون" به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: تصور نمی‌کنم نفت ۳۰ دلاری بتواند تعداد زیادی از این تولیدکنندگان را که در شرایط اضطراری قرار دارند، نجات دهد. ورشکستگیهای بیشتری در راه است.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۳۹ شرکت نفت شیل مستقل در آمریکا مجموعا ۲۶ میلیارد دلار ضرر کردند. در سه ماهه دوم اوضاع وخیم‌تر از سه ماهه اول خواهد بود زیرا سقوط قیمت نفت در اواخر سه ماهه اول روی داد.

وخامت وضعیت در آمار دکلهای حفاری نفت منعکس شده است. هفته گذشته شمار دکلهای حفاری ۲۱ حلقه کاهش پیدا کرد که ۱۳ حلقه مربوط به منطقه پرمیان بود. شمار دکلهای حفاری اکنون بیش از ۶۵ درصد کاهش نسبت به مارس نشان می‌دهد.

تولید نفت آمریکا در اواسط ماه مه به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما دن برویت، وزیر انرژی آمریکا برآورد کرد که تعطیلی تولید به ۲.۲ میلیون بشکه در روز بالغ شده است.

به گفته بیورن تونهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت ریستاد انرژی، بخشی از این تولید متوقف شده ممکن است احیا شود. اکثر تولیدی که قرار بود متوقف شود، متوقف شده و تولیدکنندگان اکنون منتظر روزی هستند که بتوانند بخشی از این تولید را احیا کنند.

اما کاهش شدید حفاری باعث کاهش تولید می‌شود. طبق گزارش بلومبرگ، اگر روند حفاری کاملا متوقف شود، تولید نفت آمریکا در مناطق بزرگ شیل بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده و به پایین پنج میلیون بشکه در روز می‌رسد. البته حفاری به طور کامل متوقف نخواهد شد اما این تحلیل روند سریع افول شیل را نشان داده است.

این مشکلی بوده که از ابتدای شکل‌گیری شیل وجود داشته است. بر هیچ کس پوشیده نیست که چاههای شیل پس از تولید بالای اولیه به سرعت افت می‌کنند و در نتیجه برای بالا نگه داشتن تولید باید حفاری به همان میزان ادامه پیدا کند. هر درآمدی که از تولید نفت به دست می‌آید برای حفاری چاه بعدی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر سود عظیمی که از آن صحبت می‌شود در اکثر موارد سرابی بیش نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، منتقدان این صنعت سالهاست درباره این مشکلات صحبت کرده‌اند اما پاندمی کووید ۱۹، فروپاشی تقاضا، قیمتهای اندک نفت و فلج شدن صنعت نفت شیل این مشکلات را به شکل روشن‌تری بارز کرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کرونا در جهان کاهش تولید نفت آمریکا قيمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا که در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم طی دو هفته گذشته رسیده بود، حالا به دنبال آرام شدن ترس از تنش‌ها در خاورمیانه تقریباً ثابت شده است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که سیاست نرخ بهره این کشور را مشخص کند

به گزارش  رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۱۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۴۷ درصدی به ۲۳۳۱ دلار رسیده است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه تشدید شده، اما بنظر می‌رسد با فروکش کردن ترس از گسترده شدن درگیری‌ها، تمایل به ریسک پذیری در بازار‌های مالی افزایش یافته است.

این بدان معناست که تقاضا برای خرید طلا که معمولاً از آن به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان مخاطرات ژئوپلیتیکی یاد می‌شود کاهش یافته است.

بازار همچنین در حال بررسی شرایط اقتصاد آمریکاست. اطلاعات تورم و بیانیه‌های فدرال رزرو این کشور نشان می‌دهد نرخ بهره احتمالاً در ماه ژوئن پایین نمی‌آید.

چندین تن از مقامات فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ فوریتی برای پایین آوردن نرخ بهره وجود ندارد. بدین ترتیب تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه غیر سود کاهش می‌یابد. تاجران حالا انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر اتفاق بیفتد.

بازار همچنین منتظر اطلاعات تولید ناخالص داخلی آمریکا و شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در این کشور است که قرار است در روز‌های پنجشنبه و جمعه منتشر شده و سرنخ‌های بیشتری در مورد سلامت اقتصاد آمریکا و زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۵۷ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۳۲ درصدی ۹۱۵ دلار و ۵۲ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»
  • ضرر ۳۵۵ میلیون دلاری بوئینگ
  • تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری در ازای اطلاعات مرتبط با سه ایرانی !
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت