Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

سینمای کشور طی نزدیک به چهار ماه گذشته دچار تغییری بزرگ و البته اجباری بوده است، اتفاقی که بسیاری آن را ضربه‌ای جبران ناپذیر بر بدنه این هنر می‌دانند و برخی دیگر آن را فرصتی برای ایجاد تغییر در ذائقه مخاطب و کیفیت آثار تلقی می‌کنند. 

اخبار فرهنگ و هنر - اوایل اسفند ماه سال گذشته و با پایان یافتن سی و هشتمین ج شنواره فیلم فجر تمامی حواشی و گمانه زنی‌های مربوط به سینما به فهرست اصلی آثار اکران نوروزی برمی‌گشت، فهرستی که برای تمامی فیلمسازان حکم بهترین زمان برای اکران در طول یکسال را دارد اما به یکباره همه چیز تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست زمانی که فیلم سینمایی «خوب بد جلف» هفته اول اکران خود را پشت سر می‌گذاشت و گزینه‌های دیگر اکران نوروزی  تبلیغات خود برای حضور در چرخه اکران در سال جدید را آماده می کردند بیماری کرونا وارد کشور شد، بیماری که در ابتدا هیچکس فکرش را نمی کرد موجب تغییر روند سینمای کشور شود. 

تمامی تماشاخانه‌ها و سالن‌های سینما به یکباره تعطیل شدند، در اولین روزهای اسفند ماه همه امیدوار بودند که سینماها برای عید نوروز بازگشایی می شود اما گذشت زمان مشخص شد که این ویروس به زودی سایه خود را از سر سینمای ایران برنخواهد داشت. 

سکه به صورت کامل برگشت، فیلمسازانی که سرخوش از اکران نوروزی آثارشان بودند به یکباره همه چیز را از دست رفته دیدند، بسیاری از آثار که در بخش های زیرگروه اکران می شدند هم ضرر بزرگ مالی را تجربه کردند اما باز هم این پایان کار سینما در عصر کرونا نبود. 

​علاوه بر تعطیلی سینماها تولیدات سینمایی نیز به طور کلی متوقف شد، توقفی که بسیاری از بازیگران را با مشکلات شدید و بزرگ مالی روبرو کرد، از همان روزهای میانی قرنطینه صحبت بر سر حمایت از اهالی سینما آغاز شد اما تا به امروز همچنان هیچ اقدام بزرگی در این زمینه به وجود نیامده است. 

بر خلاف سالنهای سینما شبکه نمایش خانگی جانی تازه گرفت، خانه نشینی مردم باعث شد تا خرید آثار موجود در این شبکه چند برابر شود و برخی از آثار که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده بودند شاید تنها گزینه‌هایی بودند که حتی کارشان به سود هم کشید. 

درست در شرایطی که فروردین ماه به روزهای پایانی نزدیک می شد و هنوز هیچ خبری از بازگشایی سالنهای سینما نبود، ابراهیم حاتمی کیا و مسئولین سازمان هنری اوج اقدامی تازه در سینمای ایران انجام دادند، آنها تصمیم گرفتند که پیش از اکران مرسوم در سالنهای سینما فیلمشان را به صورت آنلاین اکران کنند. اقدامی که در ابتدا ریسک بزرگی محسوب می شد.

ریسک از آن جهت که نبود قانون مدون و لازم الاجرای کپی رایت همواره فیلمسازان را از ارائه اینترنتی آثارشان حتی پس از اکران کلاسیک در سالنهای سینما برحذر می‌داشت، اما حاتمی‌کیا این خطر را به جان خرید، هرچند طبیعتا وی می‌دانست که شاید فیلم سینمایی «خروج» شاید از گیشه فروش کمتری داشته باشد اما این اقدام چرخه تازه‌ای از اکران را روبروی دیدگان مخاطباتن قرار داد. 

بعد از چند روز ابتدایی اکران آنلاین فیلم سینمایی به طور کامل مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و همین باعث شد تا پرویز شهبازی نیز به عنوان دومین فیلمساز قید اکران فیلم سینمایی «طلا» در سالنهای سینما را زده و وارد چرخه آنلاین شود. خوشبختانه فیلم شهبازی نیز با استقبال بالایی روبرو شد.

موفقیت اکران آنلاین تا جایی پیش رفت که آثاری همچون فیلم سینمایی «زیرنظر» ساخته مجید صالحی، کشتارگاه به کارگردانی ابراهیم امینی و میهمان خانه ماه نو از کارگردانی ژاپنی و محصول ایران در نوبت بعدی اکران قرار گرفتند و خوشبختانه آنها هم مورد استقبال ویژه ای واقع شدند، حال نام «تیغ و ترمه» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» نیز در نوبت بعدی اکران آنلاین دیده می شود. 

[بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر در صف اکران/شگفتی سروش صحت در آستانه اکران//////////یکشنبه]

اما این پایان بدعت گذاری حاتمی‌کیا در سینمای ایران نبود، وی گامی دیگر نیز در تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی ایران برداشت و آن هم اکران سینما ماشین فیلم سینمایی خروج بود، اتفاقی در همان شب اول اکران با استقبال گسترده روبرو شد و حتی در روزهای بعد باعث شد در شهر ورامین بسیاری تراکتور سوار هم با وسیله نقلیه خود به تماشای اثر بنشینند، این اکران موفق «سروش صحت» را بر آن داشت تا وی نیز فیلمش را در چرخه سینما ماشین اکران کند، اتفاقی که نشان داد پدید اکران در سینمای کشور ظرفیت بالایی دارد. 

حال نزدیک به چهار ماه از چالشهای اخیر سینما در ایام کرونا و قرنطینه خانگی گذشته است، سینما تغییر و تحولات بسیاری را بر خود دیده، بسیاری از آثار سینمایی تولیدات خود را به آرامی شروع کرده اند و بازگشایی سینماهای کشور در مناطق سفید بلامانع دانسته شده است، باید دید سینمای ایران در دوران پساکرونا چه تغییراتی می کند، سینمایی که بدون شک باید فکری به حال مخاطبانی که ماه‌ها در خانه مانده‌اند انجام دهد، مخاطبانی که قطعا برای بازگشت به سالن سینما باید دلیلی قابل قبول داشته باشند و آن دلیل می تواند تولید آثاری متنوع و باکیفیتی بسیار بالاتر از دوران پیشاکرونا باشد. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فیلم سینمایی اهالی سینما شبکه نمایش خانگی ابراهیم حاتمی کیا سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا اهالی سینما سینما آنلاین سالنهای سینما فیلم سینمایی سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: حبیبه احسنی: راه‌اندازی موقت تنها سینمای قوچان با مشارکت آموزش‌وپرورش و ستاد اکران‌های مردمی عمار می‌تواند زمینه مناسبی برای فعالیت دائمی و ایجاد سینمایی استاندارد در این شهرستان باشد اما این بار استقبال مردم از فیلم‌های اکران شده در کنار لزوم همت مسؤولان برای جذب و تخصیص اعتبارات می‌تواند نقش بسزایی در ماندگاری سینما ایفا کند.

سینما به‌عنوان یک رسانه جمعی و هنر هفتم نقش مهمی در انتقال فرهنگ‌های ناب اجتماعی و فرهنگی دارد و می‌تواند به‌عنوان بستر مناسب در حوزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم علی‌الخصوص جوانان نقش بسزایی داشته باشد.

این هنر هفتم نقش انکارناپذیری در ارتقای فرهنگ عمومی دارد به‌طوری‌که می‌تواند در ارتقای سواد و آگاهی فرهنگی و اخلاقی خانواده اثرگذاری ویژه‌ای داشته و حتی به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته صوت و تصویر نسبت به سایر رسانه‌ها قدرت بیشتری در انتقال پیام به مخاطب دارد.

سینما دانش قوچان به‌عنوان تنها سینمای این شهر از دهه ۶۰ توسط آموزش‌وپرورش قوچان راه‌اندازی شد و فعالیت خود را تا اواسط دهه ۷۰ ادامه داد اما به دلایل مختلف این سینما تعطیل و این تعطیلی تا سال ۹۴ ادامه پیدا کرد.

بخش خصوصی در سال ۹۴ باهدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه اوقات فراغت بار دیگر این مجموعه فرهنگی را احیا کرد اما سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا، سینما دانش قوچان را دوباره به تعطیلی کشاند و موجب شد درهای این سینما تا به امروز بسته بماند.

پخش خبری مبنی بر راه‌اندازی سینما دانش قوچان پس از سال‌ها تعطیلی آن‌هم در فضای مجازی بارقه امیدی در اذهان عمومی ایجاد کرد و لزوم فعالیت سینما به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی فرهنگی، آن‌هم در شهری همچون قوچان که مراکز بسیار کمی در این زمینه دارد منجر به پیگیری اصل خبر از نهادهای ذی‌ربط آن شد.

ارشاد قوچان از راه‌اندازی سینما در این شهر حمایت می‌کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته برای تنها سینمای این شهرستان انجام‌شده جلوگیری از ابطال مجوز سینمایی آن بوده است، گفت: رایزنی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار انجام گرفت اما تاکنون به دلایل مختلف نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ابراهیم مطاعی بابیان اینکه اخذ فعالیت به نام سینما نیازمند طرح موضوع در کمیسیون استان است، افزود: با توجه به نیاز شهرستان و سرعت بخشیدن به فعالیت مجدد این سینما، مجموعه اکران‌های مردمی عمار در قوچان پای‌کار آمده و به دنبال احیای این مجموعه فرهنگی است که اداره ارشاد نیز از این عمل استقبال و حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: بازسازی و راه‌اندازی مجدد تنها سینمای این شهرستان بر اساس استانداردهای سینمایی کشور و پیگیری جذب اعتبارات از دستگاه‌های مرتبط نیازمند حمایت مردم از شرایط فعلی آن و استقبال گسترده در اکران فیلم‌ها بوده تا این نیاز فرهنگی در قوچان بهتر دیده شود.

استقبال مردم از اکران‌های سینمایی منجر به حمایت‌های مالی می‌شود

نماینده ستاد اکران‌های مردمی عمار در قوچان نیز بابیان اینکه شروع نمایش فیلم‌های این ستاد با اکران فیلم سینمایی منصور در این شهرستان بود، گفت: طرح احیای مجدد تنها سینما این شهرستان توسط این ستاد مطرح شد که مورد استقبال آموزش‌وپرورش به‌عنوان مالک سینما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

رضا سیدالموسوی یادآور شد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده با اداره آموزش‌وپرورش مقررشده است این سینما به‌صورت آزمایشی به مدت یک ماه در اختیار ستاد اکران‌های مردمی عمار قرار گیرد تا پس از این مدت در خصوص نحوه چگونگی فعالیت سینما تصمیم‌گیری شود.

وی تأکید کرد: حمایت ستاد اکران‌های مردمی عمار و استقرار سرور نمایش فیلم به همراه اختصاص اعتبار برای بازسازی این سینما بر اساس استانداردهای سینمایی کشور منوط به استقبال مردمی در همین یک ماه فعالیت آزمایشی سینما در این شهرستان خواهد بود.

تجهیز سینما به‌صورت استاندارد نیازمند حمایت مسؤولان است

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش قوچان هم با اشاره به این موضوع که تنهای سینمای این شهرستان در دهه ۶۰ و با هزینه گروه پرورشی این اداره راه‌اندازی شد، گفت: طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران متعددی برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد این سینما پای‌کارآمدند اما به دلیل برخی موانع قانونی تاکنون اقدام مؤثری در این خصوص رخ نداده است.

جواد واعظ بابیان اینکه مساله راه‌اندازی مجدد این سینما سال گذشته توسط ستاد اکران‌های مردمی عمار مطرح شد، افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای راه‌اندازی موقت آن منعقدشده است که طی این تعهد، این ستاد موظف است در کنار اکران‌های عمومی، اکران ویژه مدارس نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه تعطیلی چندساله این سینما و بروز مشکلاتی همچون سلب امتیاز برق و … اقداماتی نظیر اخذ مجوز امتیاز برق و نصب کنتور، کابل‌کشی مجدد، رنگ‌آمیزی سالن‌ها، مرمت دیوار و… با همکاری ستاد اکران‌های مردمی انجام شد تا شرایط اولیه برای راه‌اندازی مجدد را داشته باشد.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش قوچان تأکید کرد: طی برآورد انجام‌شده در سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان برای تعویض ۳۰۰ صندلی این سینما نیاز بود که در حال حاضر این رقم به بالای ۲۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و تجهیز کامل سینما اعم از صندلی، پرده نمایش، نور و … بر اساس استانداردهای سینمایی و در شأن مردم این شهرستان خارج توان آموزش‌وپرورش بوده و باید مسؤولین به دنبال جذب اعتبارات ویژه باشند.

۱۸۸ اکران سینمایی در ژانرهای مختلف دفاع مقدس، اجتماعی، طنز و کمدی، کودک و نوجوان و… توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان با همکاری انجمن سینمای جوان استان و مجموعه اکران‌های مردمی عمار در سال گذشته و استقبال بیش از ۲۵ هزار شهروند قوچانی از این اکران‌ها، آن‌هم در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمترین امکانات نشان‌دهنده نیازمندی قوچان به سینمایی استاندارد برای پر شدن اوقات فراغت مردم این شهر است و کمبود مکان‌های تفریحی و فرهنگی در قوچان لزوم ایجاد و راه‌اندازی این بستر را نشان می‌دهد.

وجود فضایی فیزیکی با عنوان «سینما دانش» تحت مالکیت اداره آموزش‌وپرورش هرچند که فرسوده و بدون تجهیزات است می‌تواند اولین قدم برای فراهم کردن سینمایی مجهز و استاندارد را به وجود آورد و این موضوع نیازمند پیگیری‌های مجدانه مسئولین در جذب اعتبارات لازم برای بازسازی، مرمت و تجهیز آن بر اساس استانداردهای سینمایی است.

آنچه از تفاهم انجام‌شده فی‌مابین اداره آموزش‌وپرورش قوچان به‌عنوان متولی یا مالک سینما و ستاد اکران‌های مردمی عمار برداشت می‌شود نگاه مثبت این دو مجموعه در راستای راه‌اندازی مجدد آن است، پس تبدیل بازگشایی موقت این سینما برای مردم به سینمایی دائمی در ابتدای امر نیازمند استقبال و مشارکت مردم از اکران‌هاست تا ثابت شود نبود سینما به‌عنوان یک خلأ بزرگ فرهنگی در این شهرستان طی سال‌های گذشته مشهود بوده است.

استقبال مناسب مردمی در مدت یک‌ماهه بازگشایی موقت سینما شاید مسؤولان را به این فکر وادارد که قوچان نیز همچون دیگر شهرهای هم‌سطح نیازمند سینمایی استاندارد و درخور شأن مردم است و آن‌ها را ملزم کند تا پیگیری بیشتری نسبت به اخذ اعتبارات برای تجهیز و ساخت سینما داشته باشند.

کد خبر 6085107

دیگر خبرها

  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • رؤیا افشار با «همسایه شما، زهره» به سینما می‌آید/ اکران فیلم از چهارشنبه
  • رویا افشار با «همسایه شما، زهره» به سینما می‌آید/ اکران فیلم از چهارشنبه
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • پوستر جدید «آپاراتچی» منتشر شد / جذب بیش از ۸۰ هزار مخاطب
  • پوستر جدید «آپاراتچی» منتشر شد/ جذب بیش از ۸۰ هزار مخاطب
  • باز هم سال سینمای کمدی؟