Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@23:40:36 GMT

شیرهای سنگی به کام سارقان ساماندهی می‌شود!

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۶۷۸۹

شیرهای سنگی به کام سارقان ساماندهی می‌شود!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دبیر انجمن تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه شهید بهشتی - با انتشار تصاویری از قبرستان تاریخی شهسوار در هفت کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان؛ از وضعیت شیرهای سنگی و قبرستان تاریخی آن گفت.

امین داوودی بیان کرد: قبرستان شهسوار، قبرستانی متعلق به دوران صفویه و در نزدیکی آن نقش برجسته شاهسوار نیز قرار گرفته است که به دوره ایلامیان برمی‌گردد، گفت: با توجه به قرارگیری صخره‌ صافی که در بالای سر این نقش برجسته قرار دارد، بارش باران در این منطقه به مرور باعث ساییده شدن نقش برجسته و تخریب تدریجی آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طول چند سال گذشته با مرتب کردن سنگ قبرهای افتاده روی زمین و مرمت برخی از آن‌ها اعلام شد که این محوطه ساماندهی شده است، اما قطعا این میزان از ساماندهی برای این محوطه کافی نیست.

داوودی از سوی دیگر به کم شدن تعداد شیرهای سنگی که در طول سال‌های گذشته در این قبرستان قرار داشته‌اند اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه هنوز مرزهای این محوطه مشخص نشده‌اند و هیچ حصاری برای این مجسمه‌های سنگی و قبرستان کشیده نشده است، از سوی دیگر با توجه به قدمت این قبرستان، نباید اجازه‌ی دفنِ مردگان جدید در این قبرستان داده شود.

این کارشناس همچنین به نبود نگهبان و مسیرِ سختِ دسترسی به نقش برجستهِ شهسوار تاکید و تصریح کرد: نبود تابلوی راهنما برای حضور گردشگران نیز یکی از مشکلاتی است که این محوطه را دچار آسیب کرده است.

وی در کنار این مشکلات در محوطه‌ قبرستان شهسوار به سنگ‌قبرهایی که به صورت یک مجموعه با شیرسنگی ساخته شده‌اند اشاره کرد و گفت: این نمونه از سنگ قبرها تاکنون در هیچ نقطه‌ی دیگری پیدا نشده‌اند، اما متاسفانه وضعیت مناسبی ندارند، از سوی دیگر وجود نقش برجسته شاه ایلامی در کنار این قبرستان تاریخی ممکن است این گمان را ایجاد کند که پیش از اسلام در این نقطه معبد یا ساختمانی وجود داشته است و این مسئله اهمیت این قبرستان را دوچندان می‌کند.

کد خبر 515104 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان خوزستان نقش برجسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲ توله سمور سنگی که به اداره حفاظت محیط‌زیست خوانسار تحویل شده بودند، تحت نظر رئیس اداره حیات وحش استان تیمار و بررسی‌های لازم درخصوص سلامت آنها، انجام شد.

با توجه به گزارش دریافتی و دیده شدن مادر این سمورها، برنامه بازگردانی آنها به زیستگاه اصلی مدنظر قرار گرفت و تلاش می‌شود تا شرایط زیست طبیعی این گونه، از سر گرفته شود.

سَمور سَنگی (نام علمی: Martes foina) یکی از انواع سمور است. این جانور دارای قدی کوچک و پاهای کوتاه و انگشت‌رو است و بدنش باریک و کشیده و پوستش نرم است. زیستگاه این حیوان از مغولستان و چین در آسیا تا غربی‌ترین نقاط اروپا امتداد دارد.

این حیوان به جهت لکه سفید زیر سینه‌اش به سمور سینه‌سفید و به جهت علاقه به زندگی در جنگل‌های راش و ممرز به سمور راش نیز معروف است.

علت اصلی حضور این گونه در شهرستان خوانسار وجود باغات فراوان و کوهستانی بودن منطقه و به تبع آن شباهت اقلیم به مناطق شمالی کشور است.

کد خبر 6085634

دیگر خبرها

  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • تعمیر شیرهای فشارشکن ١٥٠میلی متری خط انتقال فیرورق
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • (تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران
  • مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود