Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری در این پیام که روز سه‌شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: درگذشت مترجم و مفسّر قرآن کریم دکتر مصطفی خرمدل که به‌حق از برجسته‌ترین ادبا، قرآن پژوهان و اسلام‌شناسان عصر به‌شمار می‌رود، مایه تأسف و تحسّر گردید؛ بی‌شک خدمات ارزشمند آن عالم دینی تا بلندای تاریخ در یادها به یادگار مانده و نام مهاباد به‌عنوان شهر «انسان‌های هوشمند و بااستعداد» را درخشان‌تر از همیشه در اذهان، ثابت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دیگری از متن این پیام آمده است: اینجانب با الهام از فرمایش رسول اکرم(ص): «موت العالم ثُلمهً فی الاسلام لا تسدّ ما اختلف اللّیل و النَّهار»، اعتقاد راسخ دارم که گذشت شب و روز، هرگز این شکاف و رخنه برجسته را پر نخواهد کرد لیکن زلال افکار و آثار منور و درخشان آن بزرگمرد، جاودانه بوده و زیربنای محکمی برای پیروان و شاگردان آن استاد فرزانه است تا در پژوهش‌های آتی، چراغ راه خویش قرار دهند. 

وی در پیام خود همچنین از استاندار آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه و دیگر اصحاب فرهنگ و هنر استان بخاطر اظهار همدردی با خانواده مکرم و اهل بیت آن مرحوم و صدور پیام تسلیت قدردانی کرد. 

به گزارش ایرنا استاد خرم‌دل روز یکشنبه هفته جاری پس از یک دوره بیماری جان‌ به‌ جان‌آفرین تسلیم کرد؛ وی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در روستای «دهبکر» از توابع مهاباد به دنیا آمده بود.

از آثار برجستهٔ این اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه نامدار مهابادی می‌توان به تفسیر نور، صرف دستور زبان کُردی سورانی، گلبُن دانش، گنجینهٔ صرف زبان عربی، گنجینهٔ نحو زبان عربی، مکالمهٔ روزمرهٔ زبان کُردی، نحو زبان فارسی، نگاهی گذرا به اعجاز علمی قرآن، نماز فرمان خدا، تفسیر المقتطف (عربی)، تفسیر شنهٔ ره‌حمه‌ت (کُردی) اشاره کرد. 

از ترجمه‌های وی نیز می‌توان به «الله جل‌ّ جلاله» از سعید حوی، ع‍ن‍ای‍ت ی‍زدان ی‍ا غ‍ری‍زه ح‍ی‍وان؟! از سوقی ابوخلیل، فی‌ظلال القرآن (۱۵ جلد) از سید قطب اشاره کرد.

دکتر مصطفی خرمدل از دانشوران و قرآن‌پژوهان مشهور ایران به شمار می‌آمد؛ وی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مهاباد طی کرد و در این مدت به آموزش علوم دینی نیز مشغول بود؛ وی در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه تهران در رشته‌ زبان و ادبیات عرب موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و از زمان دانشجویی و پس از فارغ‌التحصیلی سال‌ها به خدمت آموزش و پرورش مشغول بود.

در سال ۱۳۵۲ در همان رشته از دانشگاه تهران با درجه فوق لیسانس فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۸ به اخذ دانشنامه دکترای فرهنگ عربی و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران نائل آمد و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشسرای عالی سنندج (که بعدها به دانشگاه کردستان تبدیل شد) به عنوان استاد و عضو هیأت علمی مشغول به تدریس بود.

تدریس در دبیرستان‌های مهاباد و ناحیه ۱۰ و ۱۶ تهران، تدریس در دانشگاه تربیت معلم سنندج و دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و چهار سال ریاست دانشگاه تربیت معلم سنندج از دیگر سوابق این مفسر مهابادی است.
این نویسنده و مفسر مهابادی در قطعه نام‌آوران مهاباد به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی مطالعات قرآنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی مطالعات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی مطالعات قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۷۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، در این بیانیه آمده است که ما درگذشت این عالم بزرگ، بنیانگذار دانشگاه الایمان در یمن و هیئت جهانی اعجاز علمی در قرآن و سنت در مکه مکرمه را تسلیت می‌گوییم.

حماس تاکید کرد که این عالم بزرگ علاوه بر خدمات ارزشمندی که در راه اسلام و دعوت به آن انجام داد، همواره از حامیان قضایای امت اسلامی و در رأس آن قضیه فلسطین، قدس و مسجد الاقصی بود.

این جنبش ضمن تسلیت درگذشت این عالم بزرگ و حامی مقاومت فلسطین به خانواده وی و ملت یمن، از خداوند منان مسئلت نمود که او را با پیامبران، صادقان، شهدا و صالحان محشور فرماید.

گفتنی است؛ «شیخ عبدالمجید الزندانی» عالم برجسته یمنی و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان دیروز (دوشنبه ) در سن 82 سالگی در یکی از بیمارستان‌های ترکیه درگذشت.

دیگر خبرها

  • ۱۷ قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:صدای امثال علی نژاد ها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی