Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@12:21:45 GMT

برداشت سنتی گریبان‌گیر تولید پنبه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۸۱۲۰

 به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مناطق مرکزی کشور از دیرباز بستری مستعد برای کشت پنبه بوده‌اند و هکتار‌ها پنبه هر چند به شیوه سنتی در این مناطق کاشته می‌شود. اما برداشت سنتی یا برداشت با دست برای کشاورزان بسیار سخت است و هزینه‌های تولید را هم افزایش می‌دهد به همین دلیل در سال‌های اخیر کاشت پنبه کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کشاورزان پنبه کار به مرور زمان در مناطق پنبه خیز کشور کاشت پنبه از حالت سنتی به مکانیزه تغییر یافت، اما هنوز برداشت به شیوه سنتی انجام می‌شود و به دلیل نبود دستگاه، برداشت پنبه برای کشاورزان بسیار سخت است. همچنین پنبه کاران با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی پنبه و نداشتن صرفه اقتصادی نسبت به کشت این محصول استراتژیک بی رغبتی نشان می‌دهند و به محصولات دیگری مانند یونجه و غیره روی آورده‌اند.

یداله نوری مدیر کارخانه پنبه پاک کنی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برداشت پنبه با دست به وسیله کارگر باعث آلودگی این محصول می‌شود و مخلوط شدن پنبه با سایر الیاف هنگام چیدن با دست کیفیت محصول را کاهش می‌دهد.

او افزود: با پایین آمدن کیفیت محصول کارخانه‌ها رغبت کمتری برای خرید پنبه از پنبه کاران دارند و یا محصول را با قیمت کمتری از آن‌ها خریداری می‌کنند.

نوری ادامه داد: دولت از ۲ سال پیش قرار است تعدادی کمباین برداشت پنبه وارد کشور کند، ولی هنوز برای واردات آن اقدامی انجام نداده است.

او در پایان گفت: تازمانی که  برداشت پنبه به شیوه سنتی انجام می‌شود و در حوزه مکانیزاسیون اقداماتی انجام نشود، این مشکل پنبه کاران همچنان به قوت خود باقی است.

برداشت مکانیزه پنبه ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد

مرتضی قوامی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کشت پنبه از سالیان گذشته مزیت‌های خوبی برای کشور داشته است به نحوی که در دهه ۴۰ بعد از نفت مهمترین محصول استراتژیک صادراتی بوده است.

او با بیان اینکه مهمترین مشکل توسعه محصول پنبه نداشتن برداشت مکانیزه است، افزود: پنبه محصولی مقاوم در برابر کم آبی و شرایط نا مساعد جوی است، اما در حوزه مکانیزاسیون به خصوص در حوزه برداشت اقدامات به اندازه‌ای انجام نشده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: چند سالی است که این محصول به شیوه مکانیزه کشت می‌شود، اما با توجه به هزینه زیاد برداشت پنبه به شیوه سنتی ضروری است تا این مرحله نیز به صورت مکانیزه انجام شود.

خود اتکایی در تولید کمباین غوزه (غلاف) چین پنبه

کامبیز عباسی مدیر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مکانیزاسیون پنبه از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و باید از ارقامی استفاده کرد که مکانیزاسیون پذیر و قابلیت برداشت با دستگاه را داشته باشد.

عباسی تصریح کرد: در سال‌های اخیر ارقام خوبی وارد کشور شده و در همین سال‌ها تکنولوژی‌های متناسب با این ارقام معرفی شده است.

او ادامه داد: بخشی از مزارع پنبه نیاز به کمباین‌های غوزه چین دارند. حدود ۱۲ تا ۱۵ دستگاه غوزه چین وارد کشور شده است و سازنده‌های داخلی این دستگاه‌ها را بومی سازی کرده‌اند و در تولید کمباین غوزه چین پنبه به خود اتکایی رسیده‌ایم که از این طریق بخشی از نیاز‌های اراضی پنبه برطرف شد و حدود نیمی از ۷۰ هزار هکتار مزارع پنبه در کشور با کمباین‌های وارداتی قابلیت برداشت دارند.

عباسی با بیان اینکه در حوزه وش چین پنبه یعنی کمباینی که بتواند وش پنبه را بچیند و الیاف پنبه را مستقیم برداشت کند کماکان مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: این تکنولوژی در اختیار کشور‌هایی است که کشور ما را تحریم کرده‌اند و تحریم‌ها مانع از انتقال این دستگاه‌ها به داخل کشور شده است.

مدیر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در پایان گفت: در تلاش هستیم مشکلات مکانیزاسیون برداشت پنبه را حل کنیم به همین منظور واردات تعدادی کمباین برداشت پنبه از مبادی دیگر را در دستور کار قرار داده‌ایم که در صورت تامین دستگاه‌ها، حوزه صنعت ماشین سازی کشاورزی کشور اقدام به بومی سازی و تولید داخل خواهد کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۸۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و تولید اسپری‌های بینی در حجم های متفاوت برای اولین بار در کشور

محمدعلی سلطان‌علی‌زاد مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: قطره چکان وسیله‌ای برای اندازه گیری میزان دوز داروی خوراکی به اطفال است که با توجه به مدرج بودن آن بر حسب میلی لیتر میزان مشخص و دقیق از مایع خوراکی را می‌توان استفاده کرد. این محصول بنا به کاربرد و مورد مصرف در رنگ‌های مختلف و متنوع در سایز‌های استاندارد و سفارشی تولید می‌شود. 

او افزود: قطره چکان به دو صورت اینترنال و اکسترنال مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطره چکان‌ها با پیپت‌های پلاستیکی و شیشه‌ای بنا به نیاز و درخواست مشتری تولید و عرضه می‌شود.

علی زاد با اشاره به پیپت‌های قطره چکان اظهار کرد: با توجه به کاربرد این محصول در دو نوع شیشه‌ای و پلاستیکی قابل تولید می‌شود. این شرکت با توجه به نیاز مصرف کنندگان قابلیت تولید پیپت علاوه برسایز‌های استاندارد ۵/۶۲ و ۷۷ سایز‌های دیگر را نیز داراست که یکی از جنبه‌های مثبت در تامین نیاز بازار است. هم چنین پیپت‌ها به صورت مدرج و ساده تولید می‌شود.

او ادامه داد: پیپت‌ها بر حسب میلی لیتر مدرج شده اند که بدین ترتیب می‌توان دوز مشخص دارو را دقیقا اندازه گیری کرد چاپ روی پیپت‌ها نیز بر اساس استاندارد‌های تعریف شده انجام می‌شود بنابراین برای مصرف دارویی مناسب است.

مدیر عامل این شرکت درباره مکنده‌های PVC بیان کرد: این محصول نیز بنا به کاربرد در رنگ‌های متنوع تولید و عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که این شرکت تنها تولید کننده مکنده سیلیکونی برای قطره چکان است. علاوه برخواص بالای سیلیکون نسبت به PVC از جمله انعطاف پذیری مقاومت در برابر گرما و اشعه ماوراء بنفش و رطوبت، ظاهر شکیل محصول تولید شده نیز باعث شده خریداران رغبت بیشتری جهت خرید این محصول داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • جذب ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون جوین
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • طراحی و تولید اسپری‌های بینی در حجم های متفاوت برای اولین بار در کشور
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟
  • اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان برداشت شد