کرونا گرفتم، گناه که نکردم
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۸۴۸۹
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مدتی است کرونا یکه تاز میدان شده و همچون شبحی در کوی و برزن می چرخد و بر سیستم ایمنی ضعیف می نشیند. ویروسی که قدرت سرایت بالایی دارد و به همین دلیل فرد مبتلا باید برای درمان، به مدت ۲ هفته در قرنطینه و سپس به مدت ۲ هفته دیگر در نقاهتگاه باشد تا در کنار بهبودی کامل، قدرت انتقال ویروس از او کاسته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تمام تفاسیر دوره ابتلا و درمان این ویروس یک طرف و احتمال طرد شدن از سوی اطرافیان یا کنار گذاشته شدن از محل کار طرف دیگر جاده ای است که مبتلایان به کرونا ناخواسته در آن قرار گرفته اند تا آنجا که لب به شکایت گشوده اند که خلق الناس کرونا گرفتیم گناه که نکردیم.
شکوه و شکایت هایی که کم و بیش دیده و شنیده می شود تا آنجا که «سید محمد سید مهدی» مسوول واحد سلامت شغلی کارکنان و طب کار و رییس درمانگاه مسیح دانشوری هم در گفت و گو با رسانه ها به آن اشاره می کند و درباره روزهای دشوار بهبودیافتگان ویروس کرونا می گوید: بهبودیافتگان کرونا می آیند بیمارستان و می گویند کارفرما مانع ورود آنها به محل کار شده یا حتی همسایگان برای بازگشت به آپارتمان اذیتشان می کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی افراد مبتلا به کرونا پس از طی دوران قرنطینه و درمان میتوانند ضمن رعایت توصیهها بازگشت به کار داشته باشند، ادامه می دهد: برای رفع دغدغه این بهبودیافتگان، درمانگاه بازگشت به کار بیماران کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری راهاندازی شده با این معنا که پرسنل شاغل در واحدهای مختلفی که کارفرما درخواست ارائه گواهی سلامت یا بازگشت به کار دارد، میتوانند برای دریافت گواهی سلامت به درمانگاه بازگشت به کار بیماران این بیمارستان مراجعه کنند.
اما چگونگی همراهی و همدلی نزدیکان با بهبودیافتگان هم چراغ راهی در مسیر درمان و کاستن بار روانی آنها است، موضوعی که " سید حسن موسوی چلک" رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: وقتی بحرانی مانند ویروس کرونا اتفاق می افتد، می تواند پیامدها و عوارض مختلف چه در بعد فردی و چه در سطح جامعه داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی از این پیامدها به دلیل عدم شناخت ویژگی آن بحران و افرادی که درگیر آن می شوند به وجود می آید. در بحران کرونا هم موضوع انگ اجتماعی که بر پیشانی افراد مبتلا به کرونا می خورد پیامدهای ناگواری به همراه داشته که باعث ایجاد پویشی با عنوان انگ زدایی اجتماعی شده است.
موسوی چلک یادآور شد: ما هم در حوزه مددکاری اجتماعی، در بیانیه های جهانی اخلاق با موضوع کرونا بر این موضوع تاکید کردیم که کرونا یک بیماری بهداشتی است و هر گونه رفتار تبعیض آمیز یا تحقیرآمیز با این مبتلایان ممنوع است.
هر فاصله گیری، انگ نیست
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه بخشی از این فاصله گرفتن های خانواده یا جامعه از افرادی که درگیر کووید ۱۹ می شوند به پروتکل های بهداشتی که توصیه شده باز می گردد و به منزله بی تفاوتی یا فاصله عاطفی گرفتن از آنان نیست، تصریح کرد: مبتلایان یا بهبودیافتگان باید این موارد را در نظر بگیرند. لذا بیماران هم نباید این رفتار را به منزله انگ اجتماعی تلقی کنند.
موسوی چلک با تاکید بر اینکه این بیماری انگ ندارد و این ما هستیم که با رفتارهای خود آنرا انگ می پنداریم، یادآور شد: بسیاری از مقامات هم مبتلا به این ویروس شدند و به زندگی عادی و کاری بازگشتند.
وی ادامه داد: پس افرادی که درگیر کووید ۱۹ می شوند باید از میزان حساسیت ها و توقعات بکاهند و گمان نبرند که کسی آنها را دوست ندارد در حالی که آنان برای خانواده، عزیز هستند.
موسوی چلک درباره چرایی شکل گیری نگاه های نامتعارف و انگ گونه عده ای به مبتلایان یا بهبودیافتگان هم خاطرنشان کرد: عده ای هم ممکن است بیماری را نشناسند و ندانند که چند و چون آن چیست یا به عبارتی اشراف اطلاعاتی نسبت به این موضوع نداشته باشند و در نتیجه نوعی واکنش اضطرابی منفی ایجاد شود. لذا توصیه می کنیم افرادی که در داخل خانواده، فرد مبتلا دارند اطلاعات خود را به روزرسانی کنند تا بتوانند برای مبتلایان توضیح بدهند که چرا نمی توانیم شما را در آغوش بگیریم یا همچون گذشته کنار هم باشیم.
وی با تاکید بر اینکه با صحبت کردن سوء تفاهم ها برطرف و خطر ایجاد آسیب ها کم می شود متذکر شد: کارفرما حق ندارد فردی را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، از کار اخراج کند. ممکن است کرونا باعث شود که برخی مشاغل مجبور به تعدیل نیرو شوند اما ربطی به ابتلا به کرونا ندارد.
وی خاطرنشان کرد: عدم اطلاع و ترس غیرواقعی منجر به این می شود که عده ای از هم فاصله بگیرند اما قطعا با صحبت کردن و توضیح دادن درباره این کار، می توان سوء تفاهم ها را رفع و افراد را به زندگی عادی بازگرداند.
منبع: تابناک
کلیدواژه: ونزوئلا فطریه غیزانیه نفت ونزوئلا صدیقه کیانفر دریای کارائیب ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی انگ ابتلا به کرونا ونزوئلا فطریه غیزانیه نفت ونزوئلا صدیقه کیانفر دریای کارائیب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
روزهایی که سرانجام «گناه فرشته» حامد عنقا به مذاق برخی خوش نیامده، صحبتهای جنجالی مدیر یک پلتفرم پای واکنش بسیاری از سینماگران را باز کرده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روزهایی که سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم با نقاط ضعف و قوتِ خود توانسته مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. یا «جنگل آسفالت» و حتی برخی رئالیتیشوهای دیگر از جمله «اسکار» مهران مدیری اما «گناه فرشته» حامد عنقا که اولین تجربه کارگردانیاش به شمار میرود نتوانست رضایتِ مخاطبان را به همراه داشته باشد.
هرچه قدر این رضایت و همراهی از سوی مخاطبان برای سریال «آقازاده» او تا حدود زیادی اتفاق افتاد و به یک سریال بحثبرانگیز در محافل هنری تبدیل شد اما برای برخی حتی در فضای رسانه هم این سؤال پیش آمد که چرا سرانجامِ کاراکترهای این سریال به درستی مشخص نشد؟ آیا قرار است این سریال فصل دیگری داشته باشد یا به سبکِ برخی از کارگردانهای دیگر حامد عنقا هم خواسته یک پایانبندی ابهامبرانگیز را برای سریال خودش برگزیند.
ضرورت دارد سریالسازان در شبکه نمایشخانگی به این توجه کنند اینجا مخاطب برای تماشایِ اثر آنها باید پول پرداخت کند. پس باید به همه عوامل جذابیت در سریالسازی توجه شود. اگر از ستارگان بازیگری استفاده میشود فیلمنامه و اجرایِ درست هم نیاز دارد که آنقدر مخاطبان سردرگم نشوند مصداق بارز آن، نمایش کاراکتر عمادِ داستان است (نقش آن را بهروز رضوی بازی کرد)؛ معلوم نیست که بود و اصلاً هدفش در داستان چه بود و به کجا رسید؟
شاید عوامل سریال با خواندن این مطلب این نکته را مطرح کنند اگر سریال را به خوبی تماشا کرده باشید حتماً به همه نکات و ابهامها پاسخ داده میشود اما اینطور نیست. ساخت سریال معمایی به عوامل مختلفی نیاز دارد که آن حسّ معماگونه را برای مخاطب ایجاد کند نه اینکه مخاطب با یک ملقمهای از درام، عرفان، ادبیات و معما و ماجراجویی مواجه شود.
اما در میانِ نقدها، نارضایتیها و بحث درباره سریالهای خانگی یک گفتوگوی رسانهای توجه بسیاری را معطوف خودش کرد. شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشتماه بخش کوتاهی از یک گفتوگوی ویدیویی با محمدحسن شانهساززاده نایب رییس هیاتمدیره پلتفرم ویاودی نماوا در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گستردهای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره سینما و نمایش خانگی سخن میگفت.
او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: «همه بازیگرها و تهیهکنندهها بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بودهام و به بیاخلاقیِ اینها هیچجا ندیدهام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بیاخلاقند. همچنین این مدیر نمایشخانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آنها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری میکنند.»
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایشخانگیهرچند واکنشهای سینماگران و صنوف سینمایی کماکان ادامه دارد روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیهای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئتمدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
هرچند برخی از سینماگران همچون مازیار میری اعلام کردهاند «شانهساز» خودش بایستی رسماً عذرخواهی کند.
مازیار میری که در نماوا مجموعههای خسوف و شریک جرم را داشته در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانهساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تأسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود میآورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهدهدار تصمیمگیری در امور فرهنگی میشوند که واقعا باعث تأسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفهای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف میدهم.
همایون اسعدیان، اسماعیل عفیفه، رضا کیانیان و بسیاری دیگر این واکنشها و انتقادات را داشتهاند. حتی در کنار این سینماگران، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیهای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بیمجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهینآمیز نایبرییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام میدارد. اظهارات توهینآمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روشهای تولید حرفهای دارد.
در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئترییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانهساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیهای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیممآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آنها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریتهای غیرمتخصصانه با تهمتزدنهای بیادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود میکند.
باید دید این سخنان جنجالی و سرانجامِ آن با پیگیری قضایی و حقوقی به کجا میرسد؟
انتهای پیام/