Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرای طرح مدیریتی براساس شرح خدمات جدید در تمام مناطق حفاظت‌شده ایران تا پایان امسال خبر داد. ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، کیومرث کلانتری بعداز ظهر امروز در نشست با کارکنان محیط‌زیست و اصحاب رسانه استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی «راه‌حل‌ها در طبیعت نهفته است» بیانگر اهمیت فراوان تنوع زیستی است، اظهار داشت: ایران علاوه‌بر تنوع زیستی از تنوع اقلیمی مطلوبی برخوردار بوده اما از لحاظ جنگل و آب، فقیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر 8 هزار گونه گیاهی و یک‌هزار و 300 گونه جانوری در کشور وجود دارد، افزود: ایران کشور آسیب پذیر و شکننده‌ای در بحث محیط زیست بوده و «تعرض‌ها، افزایش آلودگی و پسماندها» سبب شده که بیشتر تیشه به ریشه خود بزنیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از اجرای طرح مدیریتی براساس شرح خدمات جدید در تمام مناطق ایران تا پایان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 295 منطقه در کشور حفاظت‌شده وجود داشته که تا پایان سال‌جاری دارای این طرح می‌شود.

وی گفت: متوسط مناطق حفاظت شده در ایران 11.2 درصد و میانگین جهانی در این زمینه 14 درصد بوده و 18.5 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور جزو مناطق حفاظت شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح مناطق حفاظت‌شده استان کردستان 9.9 درصد بوده به ‌طوری‌که 1.3 درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است، گفت: اگر هر سال برای 10 منطقه طرح مدیریتی تدوین شود، بیش از 20 سال زمان نیاز است تا همه مناطق دارای این طرح شوند اما استان‌هایی همچون کردستان که سطح مناطق حفاظت‌شده آنها از متوسط کشور کمتر بوده، باید به دنبال ارتقای مناطق شکار ممنوع خود باشند.

مدیرکل محیطزیست کردستان: امکانات لازم برای اطفای حریق نداریم

فریبا رضائی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان هم در این جلسه از کشف 100 مورد تخلفات در حوزه شکار و صید و 14 مورد کشف سلاح غیرمجاز در طول سال گذشته در استان خبر داد و اظهار داشت: همچنین در این مدت، 557 مورد پروانه شکار و صید پرنده و ماهی در کردستان صادر شده است.

وی گفت: در طول سال گذشته 15 مورد رفع تصرف مناطق تحت مدیریت محیط زیست و 18 هزار نفر ساعت آموزش برای جوامع محلی، دهیاران و قضات در سطح استان انجام شده است.

کاشان| فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرددغدغه‌ای از جنس آب و خاک؛ حکایت مردی که 40 سال از عمرش را به پای حفاظت از محیط زیست گذاشت‌ + تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیماری «هاری» به‌دلیل سوء مدیریت در جایگاه دفع پسماند را از بیماری‌های غالب در حیات وحش استان خواند و اذعان کرد: سگ‌های ولگرد موجود در این سایت‌ها از ناقلان بیماری هاری در حیات وحش هستند،

رضائی با اشاره به اینکه روزانه یک‌هزار و 500 تن زباله در 10 سایت شهری کردستان دفن می‌شود؛ اظهار کرد: «آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها» از دیگر چالش‌های پیش‌روی محیط زیست استان بوده و متأسفانه برای اطفای حریق، امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار نداریم.

هشدار بحران فرونشست زمین در قروه

اقبال حمیدی، معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از تهدیدات منابع آبی استان مربوط به «واژگونی تانکرهای سوخت» است، اظهار داشت: بیشترین تعداد واژگونی تانکرهای سوخت در مسیر سنندج- مریوان اتفاق می‌افتد و در این محور، رودخانه سیروان و سد داریان در معرض خطر آلودگی قرار دارند.

وی افزود: برای بررسی میزان آلودگی منابع آبی استان در نتیجه واژگونی تانکرهای سوخت، نیاز به مطالعه و اختصاص اعتبارات لازم هستیم.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه دو ایستگاه پایش منابع آبی در مریوان و بانه مستقر است، اذعان کرد: هیچ اعتباری برای این ایستگاه‌ها اختصاص داده نشده و انتظار می‌رود سازمان در این‌باره تدبیری بیندیشد.

حمیدی از فرونشست زمین در دشت قروه به‌دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از آب زیرزمینی و آلودگی منابع آبی شرق استان به آرسنیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این مناطق در خطر فرونشست زمین قرار دارند.

انتهای پیام/486/ ز

R7848/P/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مناطق حفاظت شده حفاظت محیط زیست استان کردستان تنوع زیستی منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود ، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند.

علی سالاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با بیان اینکه محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور مؤثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند. اظهار کرد: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است.

وی افزود: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد که نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان به‌واسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

سالاروند در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع‌رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت پذیرد.

به گزارش ایمنا، خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 739583

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک تشکیل می‌شود
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟