Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم بزرگداشت «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن امسال با شرایط کاملا متفاوت و زیرسایه شیوع بیماری کرونا و با حضور تعداد محدودی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در مراوه تپه برگزار شد. ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراوه تپه، مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و هفتمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی»، شاعر شهیر ترکمن عصر امروز با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در آرامگاهش روستای آق‌توقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مدیرکل ارشاد گلستان، فرمانداران مراوه تپه، گمیشان و بندرترکمن و شهرداران گنبدکاووس و مراوه تپه حضور داشتند.

معاون استاندار گلستان در خصوص برگزاری این مراسم به خبرنگار تسنیم گفت: مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن پس از چند دهه به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا به شکل متفاوتی برگزار شد و امیدواریم در سنوات آینده بتوانیم برنامه‌های گسترده‌تر تدارک ببینیم.

مجموعه 4 جلدی اشعار مختومقلی فراغی با دستور وزیر ارشاد چاپ می‌شودگلستان| نکوداشت مختومقلی باید زمینه‌ساز وحدت و همگرایی اقوام و مذاهب شودمراسم نکوداشت شاعر و عارف ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار شد

عبدالرضا چراغعلی افزود: بزرگداشت مختومقلی فراغی در چند دهه اخیر در قالب همایش‌های علمی در برخی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران برگزار شده بود.

مختومقلی در سال 1112 هجری شمسی در روستای حاجی‌قوشان در شمال شرق گنبد کاووس به دنیا آمد و در سال 1169 درکنار چشمه اباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن هرساله در ماه اردیبهشت باحضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در مراوه تپه برگزار می‌شد اما امسال این مراسم زیر سایه کرونا به صورت محدود برگزار شد.

انتهای پیام/588/ ز

R41471/P/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بزرگداشت مختومقلی فراغی مراسم بزرگداشت مراوه تپه برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل ادبی خاطره خیبر برگزار شد

محفل ادبی «خاطره خیبر» در حمایت از عملیات «وعده صادق» با حضور جمعی از اهالی ادب کشورهای حوزه ایران فرهنگی توسط گروه بین المللی هندیران برگزار شد.

سید مسعود علوی تبار شاعر و فعال فرهنگی در ابتدای برنامه گفت: یقیناً تمام اسراییل و همپیمانان او در همان ابتدا با شنیدن جمله صادق «آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم‌کرد»، از اقدام جنون آمیز و آمیخته با حماقت خود در حمله به بخش کنسولی ایران در سوریه پشیمان شدند، که آنان بدین شکل زمینه را بدون از هیچ گونه دستاوردی برای تحقیر و برملا شدن قدرت موهوم و تسریع در روند اضمحلال خود به آسانی فراهم کردند.

وی افزود: دنیا در شبی که فریاد مظلوم ترین مردمانش در قتلگاه غزه «لبیک یا قدس» و «لبیک یا خامنه ای» بود به وضوح مشاهده کرد که موشک‌ها و اسکادران‌های پهبادی ایران قادر خواهند بود از مجموع قوی‌ترین لایه‌های دفاعی و پدافندی حال حاضر دنیا عبور و بر سر مواضع هر دشمنی به راحتی فرود آیند.

مهدی باقرخان شاعر پارسی زبان از دهلی نو گفت: همان طور که حمله پهبادی و موشکی ایران به اسرائیل، توجه سراسر جهان را به خود جلب کرد، رسانه‌های کشور پهناور هند هم به شکل گسترده‌ای این حمله را بازتاب دادند.

همچنین افکارعمومی هند، مسلمانان و هندیان همسو با ایران بر این باورند که ایران در بین ۵۷ کشور مسلمان تنها کشوری است که این غیرت و جرأت را داشت که به اسراییل جنایتکار پاسخ عملی دهد.

این شاعر پارسی زبان هندی افزود: آقای انجم سردبیر روزنامه اردو زبان قومی بهارت شهر دهلی در سرمقاله اش با تیتر «پرچم اسلام هنوز در دست دلیران و فرزندان سلمان فارسی است» نوشت :«۱۴ آوریل تنها شبی بود که بازماندگان فلسطینی توانستند پس از ۶ ماه برای یک شب هم که شده راحت بخوابند.»

سید سلمان عابدی مترجم ادبی و شاعر پارسی زبان از شهر علی پور در جنوب هندوستان گفت: تمام دنیا از ظلم اسرائیل به تنگ آمده بود و همه جا بر ضد اسرائیل تظاهرات بود، این بار چهره واقعی آمریکا و اسراییل در مقابل همه دنیا قرار گرفت.

مردم هند اعم از سنی و شیعه، مسلمان و غیرمسلمان همه از این عکس العمل ایران بسیار خوشحال هستند، مردم می گویند که باید ظالم و یاغی را تنبیه کرد و روزگار آن را به سر آورد، مردم می‌گویند منفعت انقلاب واقعی اکنون به بهترین شکل ظاهر شده است و تشیع و اسلام خیز برداشته و هزار سال پیش رفته است۔

در این نشست که با بداهه نویسی مسعود ربانی همراه بود شاعرانی همچون علیرضا قزوه، امیر عاملی، رضا اسماعیلی، محمد علی یوسفی، احمد رفیعی وردنجانی، نغمه مستشار نظامی، زهرا آراسته نیا، سارا عبداللهی فر، ام البنین بهرامی، مهسا ایمانی، سمانه خلف زاده، و صبا فیروزی حضور داشتند.

سیده کبری حسینی بلخی و سید اعلام امیری از افغانستان نیز شعرهای خود را در این مراسم ارائه کردند.

سیده کبری حسینی بلخی (افغانستان)

آنگونه که از وعده صادق خبر آمد

بر گونه شب سیلی حق شعله ور آمد

تا محو شود ابرهه کیشان زمانه

یک فوج ابابیل به پرواز در آمد

باران تماشایی سِجِّیل نشان داد

دوران «بزن دَررو» دشمن به سر آمد

این پیک خلیل است که سوی بت صهیون

با ضربه‌ی بنیان کن صدها تبر آمد

دوران صبوری و مماشات به سر شد

هنگام نبرد است زمان ظفر آمد

آن «قلعه» پوسیده فرو ریخت و آن «در»

با دست «علی» از بن و از ریشه درآمد

ای خیبریان… گنبد پوشالی تان را

خیبر شکنی دیگر از ایران چوبر آمد

سید اعلا امیری (افغانستان)

بنی صهیون می‌دیدند تنها برج خیبر را

نمی‌دیدند بازوهای قدرتمند حیدر را

نمی‌پنداشتند پرچم به آن دستی شده بالا

که مرحب نیمه شد تاپا پدر وقتی که زد سر را

و بعد یک هزار و چند سال از قلعه‌ی سینا

بیرون می‌آورد بازم علی از پاشنه در را

نشان داده فراوان قوم دشمن را به ما قرآن

همان قومی که آزرده است در هرجا پیمبر را

چه فرقی می‌کند بن عبدود، باراک، بنیامین

در آن جنگی که کرده ذوالفقاری قصد کافر را

پیامی بود، غرش نه! صدای موشک و پهباد

ازین پس در خیالت دفن باید خبط دیگر را

تعهد کرد آن شب بر فراز کربلا سجیل

و هم با مسجد الاقصی که کوبد مشت آخر را

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد
  • مراسم بزرگداشت شهدای راسک و دمشق در میبد
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • گزارش تصویری | مراسم بزرگداشت چهل وپنجمین سالگرد شهادت امیر سپهبد شهید محمدولی قرنی
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • نکوداشت مختومقلی فراغی در ۲۷ اردیبهشت
  • چند خبر کوتاه از شهرستان نیشابور
  • جلسه هم‌‍اندیشی برگزاری نکوداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی برگزار شد
  • «ابدواره» سهراب سپهری در کاشان برگزار شد
  • محفل ادبی خاطره خیبر برگزار شد