Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدا باید به کودکان کمک کنیم تا بفهمند حفظ و پایداری محیط زیست چیست؟ ما می‌دانیم که پایداری می‌تواند موارد زیادی را شامل شود، از بازیافت گرفته تا باغبانی. ما می‌توانیم این موارد را به فرزندانمان از طریق فعالیت‌های شاد و با مشارکت آن‌ها آموزش دهیم. در ادامه لیستی از فعالیتی که کودکان را در جریان حفظ و پایداری محیط زیست کمک می‌کند، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- بازیافت کنید

با بچه‌های خود در خانه سطلی را به عنوان سطل بازیافت آماده کنید. می‌توانید از چند سطل برای تفکیک راحت‌تر استفاده کنید. برای مثال سطل کاغذ بازیافتی از سطل پلاستیک جدا باشد.

۲- محیط زندگی را تمیز کنید

با کودکان خود یک تیم «پیاده روی سبز» راه بندازید. چند دستکش و کیسه بزرگ زباله با خود بردارید و به پارک‌ها یا محیط‌های تفریحی بروید و زباله‌های اطراف را جمع کنید. مطمئن باشید کودکان به دلیل کمک به پاکسازی محیط زندگی خود، احساس تأثیرگذاری روی زمین خواهند داشت و از آن لذت می‌برند.

۳- کمپوست کنید

بسیاری از موادی که در زباله‌ها قرار می‌گیرند قابل استفاده هستند. پوست میوه‌ها، باقی مانده سبزی و موادی مانند پوست تخم مرغ همه این‌ها قابل تجزیه و استفاده هستند. پس با خشک کردن و استفاده آن‌ها در گلدان یا ریختن در باغچه، هم از تولید زباله بیشتر جلوگیری کنید و هم جانی دوباره به خاک بدهید. به این عمل کمپوست گفته می‌شود. در واقع کمپوست اجازه می‌دهد تا مواد غذایی به طور طبیعی در خاک حاصلخیز تجزیه شوند.

۴- گیاهان خوراکی پرورش دهید

پرورش مواد غذایی ارگانیک نه تنها باعث حفظ سلامت شما می‌شود، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر اینکه کودکانتان را با اصول باغبانی آشنا می‌کنید و فرصت کسب چنین تجربه لذت بخشی را به آن‌ها می‌دهید.

۵- شوینده‌های خانگی بسازید

کودکان و نوجوانان عاشق ترکیب کردن مواد با هم و درست کردن هستند. با مشارکت آن‌ها مواد شوینده و پاک‌کننده خانگی درست کنید تا هم سلامت خود و هم طبیعت را حفظ کنید. مواد شیمیایی و شوینده‌ها آسیب فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند.

۶- بیرون از خانه بازی کنید

بازی و تفریح در خارج از خانه و طبیعت بهترین راه دوستی با طبیعت و آموزش حفاظت از آن است. عشق به بازی در فضای سبز و طبیعت، کودکان را در مراقبت از زمین مسئول‌تر می‌کند.

۷- آبیاری به گل و گیاه را به کودکان بسپارید

کودکان وقتی می‌توانند درک درستی از طبیعت و گل و گیاه داشته باشند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند که مسئول نگهداری و حفاظت از آن‌ها شوند. آبیاری به گل و گیاه را به کودکان بسپارید تا بدانند که آن‌ها هم زنده هستند و باید مراقبشان بود.

۸- کتاب‌هایی درباره زمین بخوانید

کتاب‌ها بهترین راه برای کودکان است تا بتوانند چیز‌هایی درباره زمین یاد بگیرند. هرچه دانش ما به طبیعت بیشتر شود، ارتباط بیشتری با آن خواهیم داشت.

۹- از چرک‌نویس‌ها استفاده کنید

به کودکان خود یاد دهید که از کاغذ‌ها بیشترین استفاده را بکنند. لازم نیست برای نقاشی کاغذ کاملا سفید استفاده کرد، کاغذ‌های چرک‌نویس یک رو سفید هم برای نقاشی کودکان مناسب هستند. با این کار علاوه بر حفظ طبیعت، صرفه‌جویی را نیز به فرزند خود یاد می‌دهید.

۱۰- درخت بکارید

حتی اگر در خانه خود امکان کاشت درخت ندارید، نهال کوچکی تهیه کنید و آن را در طبیعت اطرافت محل زندگی خود بکارید. کاشت حتی یک درخت یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای محیط زیست انجام دهید. این را به فرزندتان نیز بگویید.

۱۱- آزمایش آلودگی آب انجام دهید

در یک تجربه آزمایشگاهی به همراه فرزندتان، آب را با مواد غیرقابل تشخیص آلوده کنید و به آن‌ها توزیع دهید که آب چطور آلوده می‌شود و تصفیه آن چه هزینه‌ای برای کشور و طبیعت دارد.

۱۲- سفره پارچه‌ای بدوزید

این کار یک روش ساده برای کاهش زباله‌ها و کمک به محیط زیست است. کودکان کوچک‌تر می‌توانند در این کار با شما مشارکت کنند و کودکان بزرگ‌تر می‌توانند با دوخت سفره با پارچه‌های زیبا یک تجربه خیاطی داشته باشند.

۱۳- یک گلخانه ارگانیک کوچک بسازید

اگر خانه ویلایی و حیاط دار دارید، یک گلخانه کوچک درست کنید و بخشی از اوقات فراغت خود را با فرزندانتان آنجا بگذرانید.

روش‌های بسیار دیگری وجود دارد که به وسیله آن، بچه‌ها در مورد حفظ و پایداری طبیعت بیاموزند تا زمین را با حال بهتری از زمانی که به دنیا آمدند، ترک کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تربیت کودک دوستی با طبیعت حفظ محیط زیست محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک پویش محیط زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

در کلانشهر اراک پارک آبخیزداری گردو در فصل بهار میزبان طبیعت دوستان بسیاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حفظ خاک، کنترل روان آب‌ها و پاکسازی طبیعت در این منطقه گردشگری صورت گرفته است.

محمدی افزود: اجرای ۱۷۲ سازه آبخیزداری در کنترل یک و نیم میلیون متر مکعب روان آب این منطقه موثر بوده و بستر تغذیه سفره‌های زیر زمینی و سیراب شدن تالاب میقان را فراهم کرده است.

او ادامه داد: همچنین در این منطقه ۵۷ هزار درخت جنگلی مقاوم و کم آب بر کاشته شده که در حفظ پوشش گیاهی و خاک اثر گذار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • اهمیت ویژه آموزش حفظ محیط زیست به کودکان
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • ما ریشه در زمین داریم