Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@12:13:20 GMT

چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۰۱۲۹

چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟

به گزارش فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خطاب به مسوولان نوشته اند: «نیم سال تحصیلی را بدون احتساب سنوات حذف کنید».

این دانشجویان نوشته اند: در زمان شیوع کرونا کلاس ‌های درس به صورت مجازی برگزار شد و امتحانات میان ‌ترم نیز به صورت مجازی برگزار شد که نه کیفیت کلاس‌ ها قابل قبول است و نه ارزیابی‌ها قابل استناد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانشجویان پیش از این هم پیگیر این مطالبه شده بودند که ابعاد مختلف این مطالبه به طور ویژه و در گزارش های متعددی پیگیری شده است.

* دانشجویی که به کلاس مجازی دسترسی نداشته اند مجاز به حذف ترم یا درس است

در پیگیری جدید این موضوع، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات، گفت: در این شرایط قبول داریم که تعدادی از دانشجویان به هر دلیل نتوانستند از کلاس مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در زمان آموزش های الکترونیکی مشکل داشته اند و به اینترنت و کلاس مجازی دسترسی نداشته اند، این حق را دارند که درخواست حذف درس بدهند یا ترم تحصیلی را بدون احتساب در سنوات حذف کنند.

به گفته خاکی صدیق، دانشگاه‌ ها ملزم به رسیدگی به این درخواست ‌ها هستند و ما هم به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ ایم که با این دانشجویان برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات تحصیلی مساعدت کنند. 

* ظرفیت هر دانشگاه برای ارائه خدمات به دانشجویان مشخص و محدود است

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در آخرین پیگیری از این خواسته برخی از دانشجویان، به خبرنگار فارس، گفت: در نظام آموزش عالی، ظرفیتی برای دانشگاه های تعیین شده است؛ برای مثال دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور، سالانه حدود ۱۲ هزار دانشجو پذیرش می کند و در هر سال تعدادی دانشجو به این دانشگاه وارد و تعدادی دانشجو از دانشگاه خارج می شوند.

وی ادامه داد: در نیمه دوم امسال ۷ تا ۸ هزار دانشجو باید از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شوند تا بتوانیم در مهرماه امسال، ۱۲ هزار دانشجوی جدید پذیرش کنیم. همه امکانات دانشگاه از جمله خوابگاه، تغذیه، کلاس و آزمایشگاه باید در موضوع پذیرش ها مدنظر قرار بگیرند.

* امکان حذف ترم برای همه دانشجویان نیست

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به همه شرایط و امکانات، دانشگاه امکان حذف ترم برای همه دانشجویان را ندارد. اما می ‌توانیم به درصدی از دانشجویان که از شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور متاثر شده اند کمک کنیم و تمهیداتی را فراهم می کنیم که یک نیم سال به سنوات تحصیلی آنان اضافه شود؛ اما این امکان برای همه وجود ندارد.

حسینی افزود: علاوه بر اینکه، نظر وزارت علوم و دانشگاه ها ادامه نیمسال تحصیلی بوده است، موضوع نظام وظیفه هم مطرح است که گاهی دانشجویی که با افزایش نیم سال مواجه می شود از نظر نظام وظیفه دچار مشکل می شود.

*نظام وظیفه، مشکل دیگر حذف ترم

وی ادامه داد: دانشجوی ارشد از نظر نظام وظیفه تا پایان شهریور 99 برای تحصیل مجاز بوده است و امسال با مکاتبه با نظام وظیفه، این مهلت را تا پایان مهرماه افزایش داده ایم و اعلام کرده ایم تا در آینده در این باره دانشگاه و دانشجو دچار مشکل نشود. 

* تاخیر در فارغ‌ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز می شود

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به این مطالبه به خبرنگار فارس، گفت: در این باره معاونت آموزشی وزارت علوم از دانشگاه ها درخواست کرده که در چارچوب قوانین و مقررات با دانشجو مساعدت کنند. البته برخی از دانشجویان خواستار حذف نیم سال تحصیلی هستند و تعداد زیادی از دانشجویان هم مخالف حذف نیم‌ سال تحصیلی هستند که از این رو نمی توان گفت که این خواسته همه دانشجویان است.

به گفته وی، طبق تقویم دانشگاه‌ ها، در مهر ۹۹ تعداد زیادی داوطلب کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود به دانشگاه برنامه‌ریزی کرده ‌اند و اگر فارغ‌ التحصیلی دانشجویانی که قرار است این ترم از دانشگاه‌ ها خارج شوند به تعویق بیفتد، ورود دانشجویان جدید یک نیم ‌سال تحصیلی با تاخیر مواجه می‌ شود و  تاخیر در فارغ‌ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز خواهد بود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دانشگاه تهران بدون احتساب نظام وظیفه وزارت علوم سال تحصیلی دانشگاه ها نیم سال حذف ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند

دکتر علیرضا کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

وی افزود: افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته ‌محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه از تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفری که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، ۶۸ هزار و ۷۶۵ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۴۰۹ نفر زن هستند، گفت: تاکنون ۲۷ هزار نفر از داوطلبان مجاز نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده اند اما این آمار شامل مجازین دانشگاه آزاد اسلامی نیست.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه سنجش درج شده است.

وی افزود: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

کد خبر 6085333

دیگر خبرها

  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه + فیلم
  • واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها
  • انتخاب رشته ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • تحصیل در خارج از کشور، مطمئن‌ترین روش مهاجرت
  • ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • راه‌اندازی سامانه رصد افت تحصیلی و مسائل روانشناختی دانشجویان