Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه، حذف سهیمه های دانشگاهی که درحال حاضر تعداد آن ۱۹ سهیمه است از وظایف مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: در حال حاضر دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان، لایحه ای برای حذف ۱۶ سهیمه دانشگاهی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده اند.

به گزارش ایرنا؛ سعید رضا عاملی عصر سه شنبه در حاشیه یکصد و سی و یکمین جلسه ستا نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت حذف برخی سهمیه های دانشگاهی اظهارکرد: این موضوعی است که مجلس در خصوص آن تصمیم گیری کرده است و خود مجلس می تواند دوباره راجع به آن اعمال نظر و تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته حذف سهمیه های دانشگاهی می تواند با یک تعامل کارشناسی بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، هم اکنون ۱۹ سهیمه دانشگاهی داریم، افزود: دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان در لایحه ای پیشهاد حذف ۱۶ مورد سهمیه را به این شورا ارائه داده اند که این نیازمند همکاری مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین گفت: بدلیل اینکه سهمیه های دانشگاهی همچون سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و سهمیه بومی گزینی، مصوبه شواری انقلاب فرهنگی است، رفع این مسئله مستلزم همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

 

عاملی بیان کرد:ما در این دوره تلاش کردیم این همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی شکل گیرد و در خصوص لایحه ای را که وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان آماده کردند، تلاش ما این بوده است که بخش مربوط به نظر این شورا برای لغو با اصلاح از سوی مجلس، آماده کنیم که متاسفانه هنوز موفق به این کار نشدیم.

وی افزود: البته و به طور حتم مسئله سهمیه های دانشگاهی از جمله محورهای اصلی این شورا است که ما قصد داریم با تعامل با هیات رییسه و کمیسیون علم و فناوری مجلس دوازدهم که از فردا کار خود را شروع خواهد کرد، طبق یک زمان بندی کوتاهی این موضوع با اقدام مشترک محقق شود.

وی درپاسخ به این سوال که تصمیم و موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت لغو و یا تغییرسهمیه های دانشگاهی چیست، اظهارکرد: به هرحال موضوع لزوما حذف سهمیه ها نیست بلکه می تواند برخی از حوزه ها مازاد تعریف شود، اگر مازاد تعریف شود جلوی جذب را برای عموم مردم نمی گیرد بلکه به هرحال بایستی تعدیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:بحثی که وجود دارد این است که نزدیک ۳۵ تا ۴۰ درصد در برخی از زمینه ها سهمیه داریم که این حجم سهیمه زیاد است، ضمن اینکه هم اکنون در برخی از رشته ها متقاضی وجود ندارد، ما رشته های خاص داریم مانند عموم رشته های پزشکی که با این مشکل مواجه هستیم اما در سایر رشته ها عملا با صندلی خالی مواجه هستیم و در آنجا موضوع رقابت بین سهمیه و غیرسهمیه وجود ندارد.

لینک کوتاه: asriran.com/00340W

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه های دانشگاهی مجلس شورای اسلامی سهمیه ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»

به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر امروز سه‌شنبه به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بخث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه عفاف و حجاب تاکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی، ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ‌ جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارائه نمایند.

کد خبر 6080274 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند