Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز آخرین روز کاری عمر مجلس دهم بود و امروز هم مجلس جدید افتتاح می‌شود. درباره عملکرد مجلس دهم حرف و حدیث بسیار است. در این باره گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم با عباس سلیمی نمین، از چهره‌های شاخص اصولگرایی که در ادامه می‌خوانید.

این روزها بازار نقد مجلس دهم داغ است، خصوصاً توسط اصولگرایان. شما چه ارزیابی‌ای از عملکرد این دوره مجلس دارید؟
نقد مجلس دهم قطعاً بحث جامعی را طلب می‌کند چرا که عملکرد این مجلس به عوامل مختلف مربوط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به صورت مختصر باید گفت که یکی از مشکلات این مجلس، نپذیرفتن مسئولیت کلان آن توسط جریان‌های مختلف است. به عبارتی ما یک فراکسیون غالب نداشتیم که حد فاصله آن با سایرین چشمگیر باشد و می‌شود گفت که چند جریان وزن نزدیکی داشتند و همین امر هم موجب شد که کسی مسئولیت امور و عملکردها را برعهده نگیرد. یعنی هر جریانی وقتی که از طرف پایگاه اجتماعی‌‌اش و قاطبه مردم بابت عملکردش مورد سؤال قرار می‌گرفت، می‌گفت ما دنبال کارها هستیم اما اکثریت را نداریم که بتوانیم به طور قطعی کاری کنیم. مسأله بعد، نبود نیروهای قدر فکری که عمدتاً به صورت تاریخی از طریق نمایندگان تهران تأمین می‌شدند، بود. یعنی نمایندگانی که در این چند دوره از طریق تهران به مجلس می‌آمدند عمدتاً نیروهایی بودند که به مجلس وزن می‌دانند و اعتبار آن را تأمین می‌کردند و در مراحل مختلف به جای احزاب، کارکردهایی داشتند و می‌توانستند جلوی برخی آفت‌ها و ناهنجاری‌ها را بگیرند و نفس وجود آنها باعث بازدارندگی می‌شد. اما این خلأ در مجلس دهم حس می‌شد و فقدان این نمایندگان باعث شد آفات در مجلس گسترش پیدا کند. یعنی داد و ستدها و دنباله‌روی از دولت  یا سایر کانون‌های قدرت بشدت آشکار شد. داد و ستد نمایندگان با وزرا و بقیه کانون‌های قدرت در بقیه مجالس گذشته هم وجود داشت اما در این مجلس اوج گرفت. همچنین در این مجلس نقش گروه‌ها و احزاب هم خیلی کم‌رنگ‌تر شد. یعنی گروه‌هایی که لیست دادند و نمایندگانی را به مجلس فرستادند، چندان نقشی را برای هدایت نمایندگانی که به مردم معرفی کردند و از مردم برای آنها رأی گرفتند، ایفا نکردند. از جمله مسائل قابل نقد این مجلس به نظر من ارتباط و رابطه مجلس با دولت بود. دولت به هر حال در شرایط سختی قرار داشت و دارد. تحریم‌های گسترده و کمرشکن هم کار دولت را سخت و پیچیده کرده بود و هم به هر حال کار نظارت بر دولت توسط مجلس را نیازمند تدبیرهایی می‌کرد که در مجالس قبلی خیلی نظیری نداشت. یعنی این نظارت نیازمند ظرافت‌های بسیار جدی بود که هم کار دولت مختل نشود و فشار مضاعفی به دستگاه اجرایی نیاید و هم امر نظارت تعطیل نشود. متأسفانه در این بخش یک رهاشدگی را شاهد بودیم.
با این توصیف شما کارکرد مثبتی برای مجلس قائل نیستید؟
من اینجا ضعف‌ها را صرفاً برشمردم اما مسأله این نیست که مجلس کارکرد مثبت نداشت. مصوباتی داشت که به هر حال برای کشور مفید هستند و می‌شود در مجالی درباره آنها حرف زد. اما موضوع این است برخی که ضعف‌های مجلس را به بیرون از مجلس ربط می‌دهند، دچار اشتباه یا مغالطه هستند و این بهانه‌ها قابل قبول نیست.  به عنوان مثال شورای هماهنگی رؤسای سه قوه برای دور زدن تحریم‌ها به این معنی نیست که مجلس از جایگاه خودش کنار رفته یا تضعیف شده. برخی شرایط ویژه موجب شده بود که نیازی برای کمک به دولت باشد و سرعت کار بالا برود. تشکیل این شورا کنار گذاشتن مجلس یا قوه قضائیه نیست بلکه کمک به دولت و گذر از شرایط فعلی کشور است. اوج استدلال کسانی که روی این مسأله حرف دارند موضوع بنزین بود که مجلس از این موضوع خبر نداشت و کنار گذاشته شد. در حالی که این تصمیم مصوبه خود مجلس بود.
شما در ابتدای بحث گفتید گروه‌های اصلاح‌طلب و کسانی که لیست دادند مسئولیت کار نمایندگان را نمی‌پذیرند و بعد جلوتر گفتید آنها کسانی را به مجلس فرستادند که از خودشان حرف‌شنوی داشته باشند. اینها با هم متناقض نیست؟
نه نیست. من معتقدم که نمایندگان اصلاح‌طلب این دوره عموماً از مراکزی هدایت می‌شدند که این مراکز مسئولیت آنها را قبول نکرده‌اند. یعنی خط می‌دهند بی آنکه مسئولیت عواقب آن را بپذیرند. درباره مسئولیت لیست هم اصلاً گیریم که شورای نگهبان نگذاشته اصلاح‌طلبان نمایندگان واقعی خود را بفرستند و اینهایی که رفتند، اولویت‌های چندم آنها بودند. خب چرا همان زمان انتخابات گروه‌های پشت این لیست‌ها همین را نگفتند و روشن نکردند. آن زمان که فقط حرف از تحول در کشور و بهشت شدن مملکت بود. خب اگر آن حرف‌ها را می‌زدند، می‌خواستند با نامزدهای دست چندم خودشان تحول ایجاد کنند؟ به نظر من تناقض اصلی این است. چون اینها روز اول با نامزدهای نازل خود، در باغ سبز به ملت نشان دادند اما حالا در قبول مسئولیت کار آنها مانده‌اند.
شما تا اینجا کارنامه مجلس را متوجه طیف اصلاح‌طلبان کرده‌اید در حالی که خودتان هم قبول دارید که هیچ گروهی در این مجلس اکثریت قاطع نداشت. نقش و مسئولیتی برای طیف اصولگرای مجلس هم در این کارنامه قائل هستید؟
اتفاقات تلخ مجلس توسط اصلاح‌طلبان رقم خورد، آنها با موگرینی عکس گرفتند، آنها رفتند در گمرک دعوا راه انداختند، آنها روی محافظ پتروشیمی اسلحه کشیدند.
اصولگرایان وجه غالب نداشتند و نمی‌توانستند خیلی به مجلس جهت دهند. اصولگرایان وقتی بحث بر سر مسائل اصلی کشور مثل سیاست خارجی  یا مضوعات FATF و سیاست‌های کلان اقتصادی می‌شد، در موضع اقلیت بودند. یعنی دو طیف دیگر شامل اصلاح‌طلبان و مستقلین علیه آنها می‌شدند. در موضوعات کلان و اصلی اصولگرایان همواره در قامت اقلیت بودند. ضمن اینکه مجموعه مستقلان و اصلاح‌طلبان چون با دولت تعامل داشتند و روی هم می‌شدند اکثریت مجلس، امکاناتی هم برای آنها فراهم بود. یعنی همراهی با دولت برای آنها عامل تقویت کننده جایگاه‌شان بود. اصولگرایان که می‌گویند ما مسئولیت این مجلس را نمی‌پذیریم چون اکثریت نداشتیم، راست می‌گویند. اما آن طرف یعنی طرفداران دولت به این بهانه که دو فراکسیون شدند، می‌گفتند ما اکثریت نیستیم. اما این مغالطه بود، بهانه بود. اتفاقاً وقتی بحث مسائل مهم می‌شد، آنها خیلی خوب بلد بودند با هم کار کنند و یکی شوند. یعنی زرنگی آنها بود که دو فراکسیون شوند تا بهانه به دست بیاورند برای فرار از مسئولیت.
با این اوصاف فکر می‌کنید مجلس یازدهم بتواند انتظارات شما را برآورده کند؟
امیدوارم اما این نیاز به نظارت مستمر بر مجلس دارد و اگر این نظارت مستمر نباشد چه بسا مجلس یازدهم هم به بیراهه برود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان مجلس دهم گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) با شماره تماس ۱۱۱ این امکان را ایجاد می‌کند که مردم از امروز به مدت چهار روز مشکلات، معضلات، مطالبات، انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های خود را به شکل مستقیم ارائه کنند.
استاندار سمنان در حاشیه آغاز بکار رسمی این سامانه گفت: در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان سمنان بیش از ۳۶ هزار نامه مردمی در سامانه سامد ثبت و رسیدگی شد.
سید محمد رضا هاشمی افزود: همچنین بیش از ۱۳ هزار فقره وام قرض الحسنه به همت نهاد ریاست جمهوری به مردم استان پرداخت شد.
وی گفت: این سامانه بهترین راه ارتباطی بین مردم و دولت است و فضای مناسبی است تا مردم از این طریق مطالبات و خواسته‌های خود را اعلام کنند.
به گفته استاندار کار سامانه بعد از سفر آغاز و مسائل و مشکلات ثبت شده در آن بررسی و رسیدگی میشود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اسراییل مصداق بارز یک رژیم دیوانه وبی‌رحم است/مسئولیت‌پذیری تهران
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان
  • مشت نماینده مجلس گرجستان بر صورت رهبر حزب حاکم: ای آشغال روس پرست! (فیلم)
  • تصویر متفاوت از صحن مجلس؛ مهمانان ویژه پارلمان را ببینید
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان ۴روز می شود
  • مطهری: دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • یک تصویر متفاوت از صحن مجلس /مهمانان ویژه پارلمان چه کسانی بودند؟