Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: آتش سوزی منطقه دهرود دشتستان که از عصر جمعه آغاز شده بود غروب روز دوشنبه پس از ۵ روز به طور کامل خاموش شد، در این مدت چندین بار آتش خاموش و مجددا شعله ور میشد.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بررسی نقشه های ماهواره ای و پایش محیطی نشان می دهد که خسارت‌هایآتش سوزی در سطح ۵۴۰ از مراتع رخ داده که حدود ۶۰ هکتار از آن مراتع مشجر و گونه‌هایی مانند بادام، بَنه، کُلخُنگ، انجیر کوهی و ۴۸۰ هکتار مابقی گونه‌های مرتعی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: عمده خسارت به گونه های مرتعی و بوته ای یک تا چند ساله مثل بهمن، گون، و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده اند.

مدیرکل منابع طبیعی بوشهر عنوان کرد: در مهار این آتش تمام امکانات خود را به کار گرفتیم، اما به دلیل عرصه های مرتفع، شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهی در منطقه شرایط اطفاء حریق بسیار دشوار بود به گونه ای که انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با استفاده از چهارپایان انجام شد.

منتظری درباره مشکلات آتش برای عرصه های طبیعی خاطرنشان کرد: راجع به خسارت و آسیب‌های گونه‌های جانوری محیط زیست حتما نظر خواهد داد، اما آتش سوزی به طور قطع گونه‌های گیاهی را دچار مشکل می‌شود. برخی گونه های درختی به سرعت ترمیم و جایگزین می‌شود اما خیلی از گونه‌های درختی به این شکل نیستند و زادآوری آنها کند است، گونه هایی مثل بنه در صورت از بین رفتن سریع جایگزین و ترمیم نمی شود.

این مسئول تاکید کرد: آتش سوزی ها بر روی پوشش گیاهی و فرسایش خاک تاثیر دارد و روند فرسایش را سریع‌تر می کند و به لحاظ اقتصادی نیز فقیر شدن مرتع به ضرر مرتع دار و اقتصاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: هر چقدر منطقه دچار فقر پوشش گیاهی شود سرعت روان‌آب‌ها بیشتر شده و بر روی سیل خیز بودن منطقه اثر خواهد داشت البته اگر در مقیاس وسیعی آتش سوزی ایجاد شود و در یک حوزه آبخیز بخش زیادی از پوشش از بین برود.

غلامرضا منتظری یادآور شد: بسیاری از مناطق با پوشش گیاهی بالا و عمده مراتع مستعد آتش‌سوزی هستند و در مجموع مردم و افرادی که به طبیعت می روند باید به این مسئله واقف باشند و دقت کنند حرکتی انجام ندهند که منجر به آتش سوزی در طبیعت شود زیرا اگر آتش‌سوزی رخ دهد مهار آن بسیار سخت و هزینه بیشتری برای محیط زیست و منابع طبیعی در بر خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهمن آتش سوزي استانی اجتماعی محیط زیست آتش سوزی جنگلی منابع طبيعي منابع طبیعی پوشش گیاهی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

سرهنگ محسن مرادی صادق در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به گرم شدن هوا احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع وجود دارد، افزود: افزود: لازم است کلیه نیروهای منابع طبیعی در آماده باش کامل باشند.

وی افزود: در چند روز گذشته دمای هوا افزایش یافته و این احتمال می‌رود براثر سهل نگاری آسیبی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی برسد.

وی از مسافران و گردشگران خواست بدلیل خشکی هوا از روشن کردن آتش خودداری نمایند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نوشهر از کلیه شهروندان خواست در صورت مشاهده آثار آتش سوزی بدون فوت وقت مراتب را با کد امداد جنگل به شماره ١۵٠۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

کد خبر 6081858

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • دوقلوزایی حیات وحش خاییز کهگیلویه