Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا تابش، با بیان این که فردا مجلس یازدهم کار خودش را آغاز می‌کند، گفت:  مجلس تجلی اراده مردم و ثمره مجاهدت‌های آزادی‌خواهان در یکصد سال اخیر است و رکن رکین مردمسالاری در همه نظام‌های دموکراسی تلقی می‌شود. امام ره نیز مجلس را در راس امور می‌دانستند و رهبری هم مجلس و تصمیمات آن را در کانون توجه خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این توده مردم هم اخبار مجلس را به عنوان خانه خودشان دنبال می‌کنند.

وی افزود: علی‌رغم نقدها و انتقادات موجود نسبت به ردصلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس یازدهم که منجر به تضییع حق برخی افراد شد و در میزان مشارکت در انتخابات اثرگذار بود و باید هشداری برای نظام تلقی شود و البته شرایط معیشتی و اقتصادی که در این کاهش مشارکت دخیل بوده، ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب از جایگاه قانونی مجلس در نظام حمایت می‌کنیم و تلاشمان را معطوف می‌داریم تا این رکن رکین مردم‌سالاری نظام را با کمک خود منتخبان به جایگاه شایسته خود برگردانیم. اقلیت اصلاح‌طلبی هم در مجلس یازدهم حضور دارند که از آنها نیز می‌خواهیم در برگرداندن شأن و جایگاه مجلس به کمک سایر نمایندگان تلاش کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه منتخبان مجلس یازدهم باید صدای اکثریت خاموش، معترض و دلخور جامعه هم باشند، یادآور شد: من به عنوان کسی که ۲۰ سال یعنی نیمی از عمر مدیریتی خود را در مجلس صرف کردم آرزویم این است که مجلس در جایگاه راس امور قرار گیرد. اما این شأن و جایگاه چطور ایجاد می‌شود؟ بخشی از آن منوط به اصلاحات ساختاری است. اگر قرار است قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد موضوع تشکیل دو مجلس باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آن اصلاح قانون انتخابات و استانی شدن انتخابات نیز می‌تواند موثر باشد. بخش دیگری از این اصلاحات ساختاری نیز مربوط به فرایندهای قانون‌گذاری و نظارت است. مثلا هزاران تذکر و تعداد زیادی سوال و تحقیق و تفحص در مجلس مطرح می‌شود اما چه اثری بر آن مترتب است. اگر یکی از این موارد سوال یا تذکر به درستی معضلی را حل می‌کرد آن وقت می‌شد گفت مجلس از نظر ساختاری می‌تواند در راس امور قرار گیرد.

تابش با اشاره به ضرورت ایفای نقش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت: این هیات فقط مربوط به این نیست که اگر نماینده‌ای در محاکم قضایی مورد بازخواست قرار گیرد به این موضوع ورود کند که آیا کار نماینده در چارچوب وظایف قانونی بوده یا نه. بلکه باید در ابعاد مختلف رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد. ما سعی کردیم مواردی از این ایرادات را در اصلاحات قانون مورد توجه قرار دهیم و برطرف کنیم ولی برخی مصوبات مثل استانی شدن انتخابات یا اصلاح قانون انتخابات تایید و نهایی نشد. آیین‌نامه مجلس هم نیازمند اصلاحات ساختاری است. این آیین‌نامه مربوط به دوران مشروطه است و تنها قدری بزک شده است. اما کسی آن را آسیب‌شناسی و منطبق بر شرایط روز نکرده است.

وی همچنین اضافه کرد: اگرچه ما از برخی اتفاقات دلخوریم ولی پیوند ما با انقلاب، شعارها و ارزش‌های آن به مثابه دایه و مادر است و ما از آسیب دیدن آن ناراحتیم. معتقدیم نمایندگان باید در وضع آشفته کشور و در شرایطی که مردم گلایه‌های زیادی دارند و تحت فشارهای اقتصادی و معیشتی زیادی هستند، سیاست اعتدال و عقلانیت را با همراهی همه نهادها علی‌الخصوص قوای دیگر در پیش بگیرند. در حال حاضر قدرت تاب‌آوری مردم به حداقل رسیده و هر بیان اختلاف‌برانگیزی که موجب تنش شود پیامدهای مخربی به دنبال دارد. لذا همه قوا باید کمک کنند که در این پیچ تاریخی با اقتدار و کمترین صدمه به کشور و ملت عبور کنیم. طبیعتا در موارد اختلافی نظر رهبری فصل‌الخطاب است و انتظار می‌رود در این برهه نمایندگان و تریبون‌داران کمتر مسائل اختلاف‌برانگیز مطرح کنند.

تابش با اشاره به سابقه آشنایی خود با بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم و همچنین گزینه‌های ریاست و هیات رئیسه اظهار کرد: ما معتقدیم باید تیم عملیاتی کارآمد، متخصص، معتدل و با عقلانیت بالا سکان‌دار هدایت مجلس و کمیسیون‌های تخصصی شوند. من به خوبی دکتر نادران و مهندس نیکزاد را می‌شناسم. آقای قالیباف از برخی ابعاد می‌تواند در مدیریت مجلس کارساز باشد، آقای حاجی‌بابایی قابلیت‌های خوبی دارد، آقای حسینی فرد شایسته و معتدل، آقای دنیامالی نیروی پرتوان و آقای قاضی‌زاده فرد موجهی است. دکتر پزشکیان هم می‌تواند در اداره مجلس یازدهم نقش‌آفرین باشد. آقای تاجگردون قابلیت‌های تخصصی خوبی دارد. آقای مصری انسان موجه و معتدلی است، آقای میرسلیم فردی جدی و کارآمد و آقای تقوی فرد شایسته‌ای است و حتی آقای آقاتهرانی هم آنطوری نیست که در افکار عمومی تصور می‌شود و آقای ذوالنور هم آدم موجهی است، آقایان منادی، فرهنگی و حسین‌زاده بحرینی هم افراد شایسته‌ای هستند.

وی ادامه داد: اگر این ترکیب حاکم بر مجلس و هیات رئیسه کمیسیون‌ها باشند می‌توانیم مجلس خوب و موجهی داشته باشیم و البته باید تلاش شود ضعف عدم مشارکت مردم در انتخابات جبران شود و اصلاحات ساختاری هم انجام شود تا مجلس به شأن و جایگاه خود برگردد و در جهت کاهش تنش و توجه همه‌جانبه به موضوعات مختلف منطبق بر واقعیات حرکت کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر منتخبان مجلس یازدهم بخواهند تندروی و قوم‌گرایی کنند عقلانیت و اعتدال را به کنار نهند، نمی‌توانند در عرصه عمل موفق باشند. ما امیدواریم آنها با عقلانیت، تدبیر، هماهنگی، تعامل و درک شرایط کشور و واقعیت‌های جهان تصمیمات خردمندانه‌ای بگیرند که نفعش به مردم برسد و کشور نجات پیدا کند.

۲۷۲۱۵

کد خبر 1392475

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مرتضی آقاتهرانی مجلس یازدهم اصولگرایان اصلاحات ساختاری مجلس یازدهم قرار گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند

بررسی ادوار انتخاباتی مجلس حکایت از آن دارد که کمترین میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ و بیشترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس پنجم رقم خورده است.

به گزارش خبرآنلاین، «مشارکت در انتخابات» کلیدواژه پرتکرار و مهم در بیانات رهبری بوده است که در همه ادوار انتخاباتی، آن را اصلی کلیدی دانسته اند.

ایشان برخلاف ادوار قبل، امسال در تاریخ ۱۵ فررودین در دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام، انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را بسیار مهم ارزیابی کرده و بر ۴ اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات اسفندماه تاکید کرده بودند تا ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو را به نهاد‌های اجرایی و نظارتی، احزاب و تشکل‌های سیاسی و مردم یادآوری کنند؛ بنابراین همه نگاه‌ها به هیأت‌های اجرایی و نظارت دوخته شده بود تا ببینند منویات رهبر انقلاب چه میزان بر عملکردشان تاثیر خواهد داشت؟

خروجی عملکرد هیات‌های اجرایی و نظارتی، اما نشان داد که توصیه‌های کلیدی رهبر انقلاب مبنی بر افزایش مشارکت در انتخابات، تاثیر چندانی نداشت. چه نتایج اعلام شده از سوی هیات‌های اجرایی و چه بررسی نهایی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارتی آن چیزی نبود که تصور می‌شد. هرچند تعداد کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده بسیار بیشتر از ادوار گذشته بود، اما حضور چهره‌های شاخص و افرادی که هیجان انتخاباتی را به جامعه تزریق کنند و زمینه ساز انتخابات رقابتی و مشارکتی شوند بسیار کمرنگ بود.

رکوردزنی انتخابات ۱۴۰۲ در میزان مشارکت

در چنین فضایی، انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم ۱۱ اسفندماه برگزار شد. انتخاباتی که پیش بینی می‌شد مشارکتی حداقلی در آن رقم بود و چنین نیز شد.

طبق اعلام رسمی وزارت کشور، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم ۴۱ درصد بوده است؛ یعنی از ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط رأی دادن، ۲۵ میلیون نفر پای صندوق‌های رأی رفتند. این کمترین میزان مشارکت مردم ایران در ۱۲ دور انتخابات مجلس بعد از انقلاب بوده است.

بیشترین و کمترین میزان مشارکت در ۱۲ دوره انتخابات مجلس

بررسی ۱۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس اعلام رسمی وزارت کشور و خبرگزاری‌های ایرنا و عصرایران نشان می‌دهد که در طول این سال ها، بیشترین میزان مشارکت به پنجمین دوره از انتخابات پارلمان باز می‌گردد. این دوره از انتخابات که در در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال ۷۴ برگزار شد؛ مشارکت ۷۱ درصد بود و ۲۴ میلیون ایرانی پای صندوق‌های رای رفتند تا وکلای خود را راهی پارلمان کنند. جامعه روحانیت مبارز جناح پیروز در این دوره از انتخابات بود.

آنگونه که آمار‌ها گویای واقعیت هاست، کمترین میزان حضور مردم در انتخابات به نام مجلس دوازدهم رقم خورده است. انتخاباتی که در آن ۲۵.۰۰۰.۰۰ نفر؛ یعنی ۴۱ درصد در سراسر کشور به پای صندوق رأی رفتند تا تکلیف ۲۹۰ نماینده مجلس را مشخص کنند. مجلس روی کار آمده تا این لحظه که تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شده و ۴۵ کرسی بلاتکلیف است ترکیبی از نمایندگان شانا، امنا، صدای ملت و شورای وحدت است و طیف واحدی اکثریت را در دست ندارد.

 در جدول زیر مروری بر میزان مشارکت در ۱۲ دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته ایم؛

ردیف

انتخابات

تاریخ‌ برگزاری دوره اول

تاریخ‌ برگزاری دوره دوم

واجدین‌شرایط

تعداد شرکت‌ کننده

درصد

تعداد داوطلبان

جناح پیروز

۱

اولین‌دوره

۵۸/۱۲/۲۴

۵۹/۰۲/۱۹

۲۰.۸۵۷.۳۹۱

۱۰.۸۷۵.۹۶۹

۵۲.۱۴

۳.۶۹۴

حزب جمهوری اسلامی

۲

دومین‌دوره

۶۳/۰۱/۲۶

۶۳/۰۲/۲۷

۲۴.۱۴۳.۴۹۸

۱۵.۶۰۷.۳۰۶

۶۴.۶۴

۱.۵۹۲

جناح راست

۳

سومین‌دوره

۶۷/۰۱/۱۹

۶۷/۰۲/۲۳

۲۷.۹۸۶.۷۳۶

۱۶.۷۱۴.۲۸۱

۵۹.۷۲

۱.۹۹۹

مجمع روحانیون مبارز

۴

چهارمین‌دوره

۷۱/۰۱/۲۱

۷۱/۰۲/۱۸

۳۲.۴۶۵.۵۵۸

۱۸.۷۶۷.۰۴۲

۵۷.۸۱

۳.۲۳۳

جامعه روحانیت مبارز

۵

پنجمین دوره

۷۴/۱۲/۱۸

۷۵/۰۱/۳۱

۳۴.۷۱۶.۰۰۰

۲۴.۶۸۲.۳۸۶

۷۱.۱۰

۵.۳۶۵

جامعه روحانیت مبارز

۶

ششمین‌دوره

۷۸/۱۱/۲۹

۷۹/۰۴/۱۰

۳۸.۷۲۶.۴۳۱

۲۶.۰۸۲.۱۵۷

۶۷/۳۵

۶.۸۵۳

اصلاح‌طلبان

۷

هفتمین‌دوره

۸۲/۱۲/۰۱

۸۳/۰۲/۱۸

۴۶.۳۵۱.۰۳۲

۲۳.۷۰۹.۲۰۱

۵۱/۲۱

۸.۱۷۲

اصولگرایان

۸

هشتمین‌دوره

۸۶/۱۲/۲۴

۸۷/۰۲/۰۶

۴۳.۸۲۴.۲۵۴

۲۲.۳۵۰.۲۵۴

۵۵/۰۴

۷.۶۰۰

اصولگرایان

۹

نهمین‌دوره

۹۰/۱۲/۱۲

۹۱/۰۲/۱۵

۴۸.۲۸۸.۷۹۹

۳۰.۹۰۵.۶۰۵

۶۴.۰۲

۵.۲۸۳

اصولگریان

۱۰

دهمین دوره

۹۴/۱۲/۷

۹۵/۰۲/۱۰

۵۴.۹۱۵.۲۲۵

۳۳.۹۵۶.۶۵۱

۶۱.۸۳

۴.۷۲۰

اصلاح‌طلب/اصولگرا/مستقل

۱۱

یازدهمین دوره

۹۸/۱۲/۲

۹۹/۰۱/۲۹

۵۷.۹۱۸.۱۵۹

۲۴.۵۱۲.۴۰۴

۴۲.۵۷

۵.۲۳۲

اصولگرایان

۱۲

دوازدهمین دوره

۱۴۰۲/۱۲/۱۱

----

۶۱.۱۷۲.۲۹۸

۲۵.۰۰۰.۰۰۰

۴۱

۱۵.۲۰۰

شانا/امنا/شورای وحدت/صدای ملت

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لاریجانی رکوددار است /قالیباف در برزخ

مروری بر رأس هرم پارلمان در ادوار دوازده گانه حکایت از رکوردزنی علی لاریجانی دارد. او در مجالس هشتم، نهم و دهم ریاست مجلس را در دست داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در مجالس اول و دوم ریاست مجلس را عهده دار بود. در مجلس سوم نیز ابتدا او رئیس مجلس بود، اما بعد از رحلت امام و آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، این هاشمی رفسنجانی بود که در انتخاباتی که برگزار شد ریاست دولت را عهده دار شد تا کرسی ریاست مجلس به مهدی کروبی برسد.

کروبی ریاست مجلس ششم را نیز که با اکثریت اصلاح طلبان تشکیل شده بود در دست داشت.

ناطق نوری نیز رئیس پارلمان چهارم و پنجم بود و ریاست پارلمان در دوره هفتم به حدادعادل رسید. در مجلس فعلی نیز در قالیباف توانست ریاست ۴ ساله این پارلمان را عهده دار شود. او با اینکه در مجلس آینده حضور دارد، اما ریزش رأی محسوس او در این انتخابات در مقایسه با سال ۹۸ و حملات همه جانبه تندرو‌ها به او، آینده اش برای تکیه زدن مجدد بر کرسی ریاست مجلس دوازدهم را با ابهاماتی روبرو کرده است.

برخی هنوز قالیباف را بهترین گزینه ریاست می‌دانند خاصه آنکه برخی چهره‌های تندرو، چون رسایی، نبویان و آقاتهرانی برای کرسی ریاست خیز برداشته اند، اما برخی هم معتقدند که بعید نیست که او نیز به مثابه حدادعادل یک رئیس مجلس تک دوره‌ای باشد.

دیگر خبرها

  • مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات مجلس پیروزی بزرگی بود
  • محمودزاده، نماینده مجلس: مجلس آینده طرح‌ها و مصوبات غیراصولی زیادی خواهد داشت/ دعوای میان اصولگرایان شدت می‌گیرد/ به دلیل انتقاد از دولت و موضع گیری در جریان اعتراضات سال گذشته ردصلاحیت شدم
  • کنایه رسانه نزدیک به قالیباف به تندروهای مجلس دوازدهم
  • کنایه رسانه نزدیک به قالیباف به تندرو‌های مجلس دوازدهم
  • قسم رائفی پور برای حذف قالیباف / موسسه تحت مدیریت رائفی پور چه اسلحه ای را تولید می کند؟
  • قسم رائفی پور برای حذف قالیباف /موسسه تحت مدیریت رائفی پور چه اسلحه ای را تولید می کند؟
  • لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند
  • اظهارات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی با استفاده از کدملی، ردصلاحیت ها، فرزند قالیباف، خدمت سربازی و ...
  • منتخب مردم اراک: مجلس دوازدهم باید به سمت لایحه‌محور پیش برود
  • چه کسی رئیس مجلس آینده خواهد شد؟