Web Analytics Made Easy - Statcounter

زارع با تاکید بر پرداخت سهم نیم درصد كتابخانه‌های استان از درآمد شهرداری‌ها، گفت: شهرداری‌های استان گیلان باید تا پایان خرداد ماه، ۳۰ درصد تعهد خود به کتابخانه‌ها را پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان زارع» عصر امروز (سه‌شنبه، ۶ خرداد) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: کتاب در تکامل فردی و اجتماعی جامعه نقش بی‌بدیل دارد و از ارکان توسعه اجتماعی در جوامع به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار گیلان افزود: مطالعه سبب افزایش توسعه دانش و آگاهی‌های عمومی شده و تاثیر شگرف در رفتار فردی و عمومی می‌گذارد.

 

وی با اشاره به اینکه باید به فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان ارزش والا توجه کنیم، تصریح کرد: استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه تقویت کتاب و کتابخوانی تاثیر گذار است.

 

زارع با بیان اینکه توسعه فضای کتابخوانی باید در کنار توسعه نرم‌افزاری، خلاقیت و ابتکار در حوزه مطالعه و کتابخوانی باشد، خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت یکی از مهمترین طرح‌های استان اتس که باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام و بهره‌برداری برسد.

 

استاندار گیلان ایجاد شبکه کتاب‌خوانان در پیام‌رسان داخلی و فعالیت کتابداران با ارائه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی را یکی از اقدامات موثر نهاد کتابخانه‌های عمومی متناسب با شرایط بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به برخی خدمات سرویس‌ دهندگان مجموعه‌های کتاب‌ الکترونیکی، نیز از جمله راهکارهای اتخاذ شده در این ایام بود که مورد استقبال قرار گرفت.

 

وی برگزاری جشنواره رضوی در سال گذشته و نیز چهار جشنواره فرهنگی دیگر با محوریت کتاب و کتابخوانی در استان را گامی موثر در مسیر توسعه فرهنگی و اشاعه این رویکرد ذکر و اضافه کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از برنامه‌های فاخر فرهنگی است که باید با شکوه و در شأن امام رضا (ع) برگزار شود.

 

زارع ضمن دعوت از جوانان و مردم فرهنگ دوست استان برای شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، بر استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در هرچه بهتر برگزارشدن این رویداد فرهنگی تأکید کرد.

 

استاندار گیلان با تاکید بر پرداخت سریع سهم نیم درصد كتابخانه‌های استان از درآمد شهرداری‌ها در راستای تقویت امر کتاب و کتابخوانی، اذعان کرد: شهرداری‌های استان گیلان باید تا پایان خرداد ماه،۳۰ درصد تعهد خود به کتابخانه‌ها را پرداخت کنند.

پایان پیام/164

منبع: شبستان

کلیدواژه: ارسلان زارع استاندار گیلان نهاد کتابخانه های عمومی کتاب و کتابخوانی کتابخانه ها شهرداری ها تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت را به جامعه هدف خود عرضه می‌کند

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست انجمن کتابخانه‌های استان قزوین و افتتاح نخستین کتابخانه سیار سبز کشور که در سالن جلسات شهید سلیمانی برگزار شد، گفت: اقداماتی که در استان قزوین در خصوص کتاب و کتابخانه‌های عمومی انجام شده بسیار مثبت بوده و می‌تواند زمینه ساز گسترش این موضوع در جامعه نیز باشد.

رمضانی با بیان اینکه این حوزه در بخش سواد عمومی، نظم اجتماعی، آداب و فعالیت‌های شهری بسیار اثرگذار است، افزود: نهاد کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت را به جامعه هدف خود عرضه می‌کند و طیف گسترده‌ای از خدمات را نیز شامل می‌شود.

وی بیان کرد: نگاه دولت سیزدهم به کتابخانه‌های عمومی توسعه‌ای بوده تا جایی که امروز تعداد ناوگان عمومی کتابخانه‌های ما به ۲ برابر افزایش یافته است.

رمضانی با اشاره به افتتاح نخستین کتابخانه سیار سبز در قزوین، عنوان کرد: به طور اصولی کتابخانه‌های سیار نزد مراجعه کنندگان خود می‌روند تا خدمات خود را ارائه کنند تا جایی که بسیاری از آنها در برخی مناطق مانند روستا‌ها اثرگذاری بیشتری نیز حتی از مناطق شهری هم داشته اند.

وی با اشاره به این موضوع که امروزه بیش از ۸۰ درصد از سبد مصرفی مردم را کتاب‌های فیزیکی تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: این در حالی است که خدمات نوینی از سوی کتابخانه‌های عمومی با رویکرد خدمات الکترونیکی ارائه می‌شود که نباید از این ظرفیت هم غافل بود.

این مسئول ادامه داد: سه سالن مطالعاتی خصوصی در قزوین فعالی بوده که جا دارد تا نسبت به گسترش این موضوع اقدامات لازم صورت بگیرد چرا که انجام آن علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی، خدمات اثرگذارتری را می‌تواند به مردم ارائه دهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: امیدواریم نگاه سایر دستگاه‌های اجرایی در استان قزوین به حوزه کتابخانه‌ها و کتابخوانی همدلانه باشد.

نهاد کتابخانه‌ها با هویت اسلامی - ایرانی نقش ارشادی در جامعه دارند

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در این نشست گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با هویت اسلامی - ایرانی خود نقش مهمی را در آگاهی بخشیدن به آحاد مردم و همچنین اطلاع رسانی آموزشی و ارشادی به جامعه هدف خود دارد.

محمدبیگی افزود: ۳۹ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی در مجموع با ۲۹ هزار و ۹۷۲ متر مربع در استان قزوین وجود دارد که ۳۹ درصد اعضای ان را مردان و مابقی را زنان تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: امسال ۸۱۸ فعالیت‌های فرهنگی - ترویجی توسط نهاد کتابخانه‌های این استان انجام شده و روستای کلج نیز برگزیده نهمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر با عنوان "روستای دوستدار کتاب" بود و همچنین افتتاح کتابخانه "ثامن الحجج" شهر نرجه تاکستان بعد از ۱۸ سال وقفه، به بهره‌برداری رسید.

محمدبیگی با اشاره به بهره برداری از کتابخانه شهرستان بویین زهرا با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار، عنوان کرد: امسال هزار و ۹۷۳ نسخه کتاب و حدود ۵۰۰ نسخه نشریه و اسباب بازی با ۲ میلیارد ریال اعتبار به همراه ۴۲ هزار نسخه منابع دریافتی از مردم جمله فعالیت‌های امسال نهاد کتابخانه‌های استان قزوین بود.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت استان قزوین و با توجه به استاندارد سرانه فضای به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر مربع فضای کتابخانه ای، قزوین با احتساب فضا‌های موجود نیازمند به حدود ۷۳ هزار متر مربع فضای مطالعاتی جدید است.

این مسئول یادآور شد: کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین نیز با زیربنای حدود سه هزار مترمربع در سال ۷۸ به بهره برداری رسیده که طرح بازطراحی آن مصوب شده بود که اعتبار مورد نیاز برای بازطراحی فاز دوم آن ۲۰ میلیارد ریال و فاز سوم نیز ۶۰ میلیارد ریال خواهد بود.

در پایان این نشست، نخستین کتابخانه سیار سبز کشور با ۴۱ میلیارد ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت با روش‌ های جدید تامین مالی
  • کتابخانه عمومی شهدای وحدتیه بازگشایی شد
  • لزوم افزایش میزان اوراق مشارکت شهرداری‌ها
  • فعالیت ۸ کتابخانه عمومی در آذربایجان شرقی
  • افزایش اعتبار کتابخانه‌های عمومی تایباد از محل درآمد شهرداریها
  • ۲ کتابخانه عمومی گیلان در ایام نوروز باز است
  • نهاد کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت را به جامعه هدف خود عرضه می‌کند
  • اعلایی:جمع‌آوری کتاب‌های اضافی دستگاه‌ها/محمدبیگی:کتابخانه سیار راهکاری زودبازده است
  • افزایش اشتیاق به کتابخوانی با تحلیل و بررسی کتاب‌ها در کتابخانه‌های اشکذر
  • افزایش اشتیاق به کتابخوانی در اشکذر