Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@22:51:11 GMT

در حفظ و حراست از اراضی ملی باید یکصدا و همدل بود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۰۹۹۶

در حفظ و حراست از اراضی ملی باید یکصدا و همدل بود

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در حفظ و حراست از اراضی ملی باید یکصدا و همدل بود چرا که این انفال و اراضی یک امانت است و باید به نسل آتی بسپاریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمهدی موسوی امشب در نشست شورای سیاستگذاری حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار کرد:‌ نسبت به حفاظت و حراست از اراضی ملی و کشاورزی اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته، اما کافی نیست و  باید استمرار داشته باشد، چرا که غول نقدینگی در هر مقطع زمانی به یک سمت و سو معطوف می‌شود و در این راستا سودجویان دنبال فرصت جویی هستند که این اراضی را تملک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: باید کار گروهی تخصصی طی یک هفته تا 10 روز آتی با محوریت دادستان، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دادستان با دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود و در آن کاربری اراضی محدوده و خارج از حریم، طرح هادی و تصرف شده تعیین تکلیف شود و دستگاه‌های متولی زمین و مسکن، مشکلات این حوزه را ارزیابی و پیگیری کنند.

موسوی ضمن تاکید بر اینکه نباید حقوق ملت و دولت تضییع شود، افزود: باید مسوولین مسیر را هموار کنند چرا که نباید از قصورات و سهل انگاری مسئولیت، مردم متضرر شوند و باید این مهم مورد توجه همگان باشد که دستگاه قضا بر اساس تکلیف قانونی در تمام امور ورود می‌کند و پیشرو است و اجازه نمی‌دهد حقوق مردم به جیب سودجویان برود.
وی تصریح کرد: در حوزه شهری نیز نباید دیدگاه‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ صرفا نگرش درآمدزایی باشد و اصول شهرسازی رعایت نشود و بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۰۰، ساخت و سازها نباید بدون ناظر باشد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه باید مانع  تخریب و آتش سوزی اراضی ملی شد، گفت: صنعت، اقتصاد و رفاه باید در راستای ارائه خدمات به بشریت باشد و مسوولین باید سلامت مردم را در اولویت اقدامات خود لحاظ کنند چرا که نباید سلامت مردم را فدای صنعت کرد.
موسوی ادامه داد: دستگاه‌های سنجش آلودگی در شهرها باید فعال باشند و نباید اجازه داد سلامت مردم به خاطر فعالیت صنایع دچار آسیب شود و انتظار می‌رود در نشست‌های آتی صاحبان واحدهای تولیدی که در آلایندگی هواموثر هستند حضور داشته باشند و نظرات کارشناسی خود را در این راستا ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید طرح احداث  کمربندی شهر اراک در اسرع وقت عملیاتی شود و ورودی شهر اراک کنترل شود، چرا که اراک ورودی و کمربندی مشخصی ندارد و به همین سبب باید در طرح جامع،  مبادی ورودی و خروجی شهر لحاظ شود تا ترددها توسط نیروی انتظامی رصد شود.

ورودی برخی شهرها سیما و منظر شهری را با مشکلاتی مواجه کرده است
 دادستان اراک نیز گفت: ورودی برخی شهرها، به سبب حضور ضایعاتی‌ها سیما و منظر شهری را با مشکلاتی مواجه کرده که می‌طلبد شهرداری‌ها، محیط زیست و دستگاه قضا به این مهم ورود جدی داشته باشند.
عباس قاسمی بیان کرد: متاسفانه در بحث بودجه، بودجه‌های اختصاصی به استان‌ها به لحاظ  مسائل زیست محیطی معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله ۱۵ درصد از سود معادن که باید در محل معدن هزینه شود اما سال گذشته بعد از کلی پیگیری تنها دو درصد به معادن استان اختصاص پیدا کرد که مدیرکل محیط زیست باید پیگیر این حقوق در استان باشد.

وی اضافه کرد: در کل کشور و به تبع آن در استان برخی ساخت و سازها در روستاها خارج از طرح هادی صورت می‌گیرد که امتیاز آب و برق و گاز نیز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اخذ شده که این اقدام از سوی برخی زمینخواران صورت می‌گیرد که باید اقدامات لازم در خصوص کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی توسط دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد.

 اراک پاک‌ترین شهر کشور مطرح شد

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و روزهای قرنطینه و کاهش تردد خودروها در سطح شهر تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری شهر اراک پاک‌ترین شهر کشور مطرح شد.
رضا میرزایی افزود: با  دستور و ابلاغ استاندار در ۲۹ اسفندماه پایان استفاده از سوخت مازوت‌ با وجود شرایط خاص کرونا در نیروگاه شازند صادر شد و این عیدی بزرگ به مردم شهر اراک بود.
وی با بیان اینکه مصوب کار گروه کاهش آلودگی هوا ۲۰ درصد از درآمد شهرداری‌ها در راستای ایجاد کمربند سبز اختصاص می‌یابد، گفت: یکی از دغدغه مهم مردم ارتباط نوع آلایندگی با بیماری‌ها است و باید گفت که متاسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا گازسوز کردن و خودروها و استفاده از گاز LPG سبب افزایش گوگرد شده است که باید تدابیر ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شود.
میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر در تمام جایگاه‌های استان، سوخت  یورو ۴ و ۵ توزیع می‌شود و همچنین یکی دیگر  از معضلات آلودگی هوا، بحث معاینه فنی خودروها است که ۹۰ درصد از خودروها استانداردهای لازم را ندارند اما از سوی مرکز معاینه فنی خودرو تاییدیه می‌گیرند.
وی ادامه داد: به واسطه بارندگی‌ها ۸۰ درصد تالاب میقان آبگیری شده و در حال حاضر تالاب میقان کانون ریزگردها نیست و طرح توسعه تالاب نیز اجرایی نمی‌شود.
میرزایی اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک باید بازنگری شود تا سهم آلایندگی واحدهای تولیدی نیز مشخص شود که در این راستا قرارداد منعقد و از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز اعتبار لازم لحاظ شده است.
میرزایی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه سال جاری،  ۳۲ واحد تولیدی در لیست صنایع آلاینده دیده شده که در این راستا مقرر شده اعتبار ۳۵ درصد از عوارض شهرداری و دهیاری‌ها به صندوق ملی محیط زیست اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: بحث احداث بادشکن غیر زنده ۶۸ هکتار، یک هزار هکتار هرس و جوانسازی گونه‌های گیاهی و هزار هکتار نهال نیز از جمله برنامه های سال جاری است.

 طی دو سال گذشته هزار و ۴۰۰ هکتار درختکاری صورت گرفته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: طی دو سال گذشته هزار و ۴۰۰ هکتار درختکاری صورت گرفته که در حال حاضر بحث حفظ و نگهداری از درختان باید مد نظر قرار گیرد و اختصاص اعتبار پنج میلیارد ریال در این راستا پاسخگو نیست.
غلامحسین محمدی افزود: در راستای حفظ و حراست از درختان یا باید از بودجه عمومی اعتبار بیشتری اختصاص داده شود و یا سه واحد بزرگ تولیدی شهرستان شازند تعامل و همکاری داشته باشند.

در اجرای طرح هادی دوگانگی در ساختار مدیریتی وجود دارد

مدیر کل فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست  در پاسخ به صحبت‌های مدیرکل محیط زیست استان مرکزی مبنی بر اینکه بیش از ۹۰ درصد خودروهایی که معاینه فنی دریافت می‌کنند استانداردهای لازم را ندارند، گفت: این استدلال درستی نیست چرا که تنها در مقطعی از زمان برچسب‌های معاینه فنی، خرید و فروش می‌شد اما در حال حاضر با توجه به سیستمی شدن این مهم و نظارت از سوی سیستم مرکزی، این مورد در کشور کنترل می‌شود و هیچ خودرویی بدون گذر مراحل لازم، معاینه فنی دریافت نمی‌کند.

حمیدرضا نوازنی افزود: برخی خودروهای عمومی به دلیل فرسودگی و عمر بالای ده سال، مشکل معاینه فنی دارند و باید از رده خارج شوند اما اکنون به دلیل هزینه بالای جایگزینی فعلا امکان جایگزینی وجود ندارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در خصوص ساماندهی ورودی شهرها بیان کرد: در این خصوص سال ۹۰ با صرف هزینه یک میلیارد تومان مطالعه در خصوص ورودی‌های شهر اراک انجام و طرحی با تمام جزئیات اجرایی ارائه شده اما متاسفانه این طرح مورد استفاده قرار نگرفته چرا که انجام این مهم نیازمند هزینه و جدیت است که در حال حاضر می‌توان بدون اتلاف وقت و سرمایه از این طرح بهره گیری کرد.
نوازنی بیان کرد: گاهی اوقات شهرداری‌ها، عوارض آلایندگی را در جای خود هزینه نمی‌کنند و بخشی از این اعتبارات صرف امور دیگر می‌شود که در این راستا محیط زیست باید پیگیری این سهم و هزینه آن در جای مناسب باشد.
وی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: به دلیل تخطی و تجاوز از قانون در این حوزه، اخیرا حوزه عمرانی وزارت کشور دستور تشکیل کارگروهی به منظور مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز ابلاغ کرده که این کارگروه به زودی در استان تشکیل خواهد شد.
وی افزود: کمیسیون ماده ۹۹، خیلی ضمانت اجرایی ندارد و در حال حاضر قانون ضعیفی است که می‌طلبد در این خصوص تدابیر ویژه اتخاذ شود.
نوازنی در خصوص طرح‌های هادی روستایی نیز گفت: در اجرای طرح هادی دوگانگی در ساختار مدیریتی وجود دارد چرا که دهیاری و بنیاد مسکن متولی هستند و ضعف و کاستی‌ها را بر گردن هم می‌اندازند که در این راستا باید این ساختار مدیریتی رفع شود و یک متولی مشخصی عهده دار اجرای این طرح باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست استان مرکزی آلودگی هوا اراک استان مرکزی حال حاضر معاینه فنی اراضی ملی محیط زیست طرح هادی شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت بیش از یک میلیون تن چغندرقند در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سیداحمدی عصر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: براساس پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده، بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت چغندر قند پاییزه رفته است.

وی با اشاره به آغاز عملیات برداشت چغندر قند در خوزستان از ۲۵ فروردین امسال، افزود: پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول از مزارع استان برداشت شود.

سیداحمدی در ادامه زمان پایان برداشت محصول چغندر قند را اواخر خرداد امسال اعلام کرد و گفت: در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت نیشکر خوزستان چغندر قند کشت شده و کار برداشت این محصول همزمان با سایر اراضی کشاورزی استان در حال انجام است.

کد خبر 6084804

دیگر خبرها

  • فرار ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها در شمال اراضی اشغالی
  • آژیر خطر به صدا درآمد | شلیک ده ها موشک کاتیوشا به اراضی اشغالی + فیلم
  • آزادسازی ۳۰ هکتار از اراضی ملی در تهران در فروردین
  • ۳۰ هکتار از راضی ملی و دولتی در فروردین رفع تصرف شد
  • اذعان به موفقیت حمله ایران به اراضی اشغالی
  • برزخ دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه ها
  • برداشت بیش از یک میلیون تن چغندرقند در خوزستان
  • تقدیر رئیس سازمان سنجش از مسئول حفاظت آزمون استان خوزستان
  • پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون تن چغندر قند در خوزستان
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران