Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@11:34:52 GMT

کرونا کشی با فرابنفش/ ویروس‌های‌هوا ضدعفونی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۱۵۰۸

کرونا کشی با فرابنفش/ ویروس‌های‌هوا ضدعفونی می‌شوند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه تهران با استفاده از لامپ UV دستگاه‌های ضدعفونی مختلفی ساخته است که هوای محیط را ضدعفونی می‌کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری؛ این روزها مصرف مواد ضدعفونی بسیار بالاست. بیشتر افراد از دست، عینک، موبایل و گوشی همراه گرفته تا قوطی رب، ظرف ماست و بسته چیپس را ضدعفونی می‌کنند تا احتمال انتقال ویروس به حداقل ممکن برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تحقیقات اخیر سازمان بهداشت جهانی تاکنون موردی مبنی بر انتقال ویروس کووید-19 از سطح آلوده به فرد گزارش نشده است. با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که مردم همچنان به ضدعفونی کردن ابزار و اجسام ادامه دهند. 

هوا را ضدعفونی کنید!

ویروس کرونا از طریق قطرات ریز آب‌دهان منتقل می‌شود، بنابراین استفاده از ماسک بهترین و اصلی‌ترین روش برای شکستن چرخه انتقال به شمار می‌رود. بنابراین احتمال انتقال این ویروس از طریق هوا بسیار بالاست. حال سوال اصلی اینجاست که آیا راهی برای ضدعفونی کردن هوا وجود دارد؟ پاسخ مثبت است.  یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و تولید دستگاه‌های ضدعفونی شده که با استفاده از لامپ UV یا اشعه فرابنفش هوا را ضدعفونی می‌کند.

این شرکت دانش‌بنیان که در سال 1380 تأسیس شده به طور تخصصی در حوزه زلزله فعالیت می‌کرد و هدف آن رسیدن به خودکفایی در حوزه علوم زمین  و ساخت تجهیزات مورد نیاز این رشته در کشور بود. این شرکت از سال 1390 در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است و فعالیت در حوزه ارتعاشات را از 10 سال قبل شروع کرد. تاکنون محصولاتی در حوزه پایش و سلامت، پزشکی، زیستی طراحی و تولید کرده‌ است.  درواقع فناوری‌های حوزه UV نیز از علوم ارتعاشات نشأت می‌گیرد.

از پاسخ به فراخوان تا تولید 6 دستگاه ضدعفونی‌کننده مختلف

علی سیف‌پور ابوالحسنی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ بخش‌های از سیستم نتیجه کار طولانی مدت شرکت است. چند سالی است که در خصوص حوزه UV تحقیق و توسعه انجام می‌دهیم اما عرضه محصولات ضدعفونی‌کننده بعد از فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد و بخش بزرگی از فعالیت‌ها از اسفند سال گذشته شروع شد.

محققان این شرکت تاکنون پنج محصول برای ضدعفونی محیط با استفاده از اشعه UV ساخته و دو محصول دیگر نیز در دست تحقیق و تولید دارند. یکی از این محصولات استند ضدعفونی است که به طور مستقیم از لامپ UV  استفاده می‌کند و مناسب محیط‌های اداری و باز است. در مدل سقفی نیز از لامپ UV  استفاده شده و برای ضدعفونی داخل آسانسور مناسب است. در این دو مدل به طور مستقیم از لامپ UV استفاده می‌شود، دستگاه‌ با کوچک‌ترین حرکتی در شعاع پنج تا 10 متری به سرعت خاموش می‌شود.

مدل مکنده و دمنده صنعتی عمدتاً برای مترو، هواپیما، اتوبوس و قطار کاربرد دارد اما در محیط اداری نیز استفاده می‌شود. براساس محاسبات، در هر دو متر به یک دستگاه مکنده و دمنده نیاز است تا ضدعفونی هوا محیط به درستی انجام شود.

ضدعفونی هوای داخل ماشین ممکن شد!

نمونه دیگری از مدل مکنده و دمنده ساخته شده که مناسب خودروهای شخصی و تاکسی است.   یک این دستگاه لوله‌ای با مقطع مربعی شکل و به ارتفاع 40 سانتی‌متر است که میان صندلی راننده و شاگرد قرار می‌گیرد. سطح فن دستگاه در بالاترین قسمت صندلی قرار گرفته و بازدم‌ تنفسی مسافران را به داخل کشیده ، ضدعفونی کرده و هوای پاک را به بیرون بازمی‌گرداند. محفظه دستگاه و فن‌ها کاملا فلزی هستند و لامپ 16 واتی UV در تاریکی مطلق در دل این دستگاه قرار گرفته است و هوای کشیده شده به داخل را ضدعفونی می‌کند. منبع تغذیه این دستگاه نیز فندک خودرو است و می‌توان میزان فن آن را با توجه به تعداد افراد حاضر در خودرو تنظیم کرد.

در مدل‌های مکنده و دمنده لامپ UV تابشی در محیط بیرون ندارد، هوای اطراف را به داخل می‌کشد، آن را ضدعفونی می‌کند و به محیط  بازمی‌گرداند. در این مدل لامپ UV  در فضای درونی محصول قرار می‌گیرد که کاملا تاریک است. این دستگاه به صورت مداوم چرخه هوا را در گردش نگه می‌دارد و با ضدعفونی هوا مانع از انتقال ویروس و باکتری می‌شود. مدل دیگری از این دستگاه‌های ضدعفونی برای میزهای کنفرانس تولید شده که شبیه به میکروفن است. این دستگاه جلوی هر فرد قرار می‌گیرد و بازدم را بلافاصله به داخل می‌کشد، ضدعفونی می‌کند و هوای سالم را خارج می‌کند.

ساخت کلاه ایزوله همه‌کاره برای کادر درمان

ابولحسنی می‌گوید؛ یکی از مدل‌های جدیدی که در حال توسعه و تولید آن هستیم، مخصوص کادر درمانی است. این دستگاه یک کلاه ایزوله بسیار سبک است که با استفاده باتری لیتیوم پلیمر، لامپ UV و یک سری فن کار می‌کند. این دستگاه ضدعفونی ظاهری شبیه به شیلد دارد و با استفاده از آن کاربر به ماسک و عینک ایمنی نیازی ندارد. این کلاه هوای بیرون را ضدعفونی می‌کند و هوای پاکیزه را از طریق خرطومی که از قسمت پشتی به کلاه وصل است به داخل می‌فرستد. این دستگاه باعث می‌شود که کادر درمان آزادانه‌تر و راحت‌تر فعالیت کنند.  باتری و لامپ UV نیز در محفظه کوچکی قرار می‌گیرند و با یک کلیپس روی کمربند یا جیب کاربر قرار می‌گیرد. 

ویروس‌کشی با فرابنفش

در تمامی محصولات این شرکت از لامپ UV استفاده شده است. مدل‌هایی که همزمان با حضور انسان فعالیت می‌کنند مانند دمنده و مکنده، به هیچ عنوان تابش UV به بیرون ندارند. درواقع در این مدل‌ها هوای اطراف به داخل دستگاه کشیده می‌شود، لامپ UV که در یک محفظه بسته و تاریک قرار دارد هوا را ضدعفونی می‌کند و به بیرون می‌فرستد. لامپ‌های UV  به کار رفته در این محصولات نیز بسیار کوچک هستند. هوا از فاصله بسیار نزدیک این لامپ عبور کرده و عمل ویروس‌کشی انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان؛ دستگاه ضدعفونی مدل استند، مکنده و دمنده  صنعتی، آسانسور، مکنده و دمنده خودروی شخصی و میز کنفرانس آماده عرضه به بازار هستند و در حال رایزنی برای تولید انبوه آنها هستیم. یکی از مزیت‌های این دستگاه‌ها کاربردی بودن آنها حتی در دوران پساکروناست. این نوع دستگاه‌ها می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را از بین ببرند و هوای محیط را همواره پاکیزه نگه دارند. همچنین این دستگاه‌های ضد عفونی هزینه نگهداری ندارد، تنها بعد از دو یا سه سال باید لامپ UV آن تعویض شود و بدون نیاز به مواد یا محلول ضدعفونی‌کننده کار می‌کند.

ارائه فناوری های‌تک با کمترین قیمت ممکن

وی می‌گوید؛ قیمت همه دستگاه‌ها و مدل‌ها یک و نیم میلیون تومان بوده و سود در کمترین حالت ممکن است. این در حالی است که قیمت خرید تجهیزات و مواد اولیه در بازار داخلی سرسام‌آور است. برای مثال، قیمت یک مبدل ۲۲۰ واتی در بازار داخلی یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت نهایی محصولات شرکت یک و نیم میلیون تومان است. برای حل این مشکل بوردی ساختیم که کار مبدل را انجام بدهد تا قیمت نهایی افزایش پیدا نکند.

عمر مفید لامپ UV چقدر است؟

لامپ UV عمر محدودی دارد، برای مثال برای 6 یا 7 هزار ساعت تهیه می‌شود. نکته مهم اینجاست که بعد از گذراندن این مدت زمان مشخص، لامپ روشن می‌شود اما اثر ضدعفونی ندارد.  برای آگاهی از میزان عمر مفید باقی مانده لامپ، شرکت دانش‌بنیان ایران سازنده دستگاه‌های ضدعفونی با استفاده از لامپ UV، تایمری روی محصولات خود تعبیه کرده که به شکل یک شمارش معکوس است و مدت زمان باقی مانده از عمر لامپ UV  را نشان می‌دهد. جایگزینی این لامپ UV   نیز هزینه زیادی ندارد و حدود 200 هزار تومان می‌شود. 

دانش‌بنیان‌ها امید اول و آخر بشریت

شرکت‌های دانش‌بنیان در چند ماه اخیر ثابت کردند که همواره به فکر مردم هستند و برای نجات جامعه هر کاری از دستشان بربیاید را انجام می‌دهند.  با شیوع کرونا بسیاری از این شرکت‌ها خط تولید خود را تغییر دادند تا محصولات مورد نیاز مردم و کادر پزشکی مانند ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، لباس ایزوله تولید کنند، برخی دیگر دست به نوآوری‌های نوین زدند و داروها، دستگاه‌ها و محصولاتی ارائه کردند تا زنجیره انتقال بیماری را در کشور بشکنند و حتی راهی برای ادامه زندگی در جهان پساکرونا پیدا کنند. 

دانش‌بنیان‌ها در دشوارترین روزها به کمک مردم و جامعه آمدند و از دل و جان مایه گذاشتند تا دست سودجویان را از بازار سیاه فروش ماسک و دستکش قطع کنند، تا درمانی برای بیماری کرونا پیدا کنند، تا محصولاتی نوین برای ضدعفونی کردن اماکن عمومی و پرجمعیت ارائه دهند، تا کمی از نگرانی و استرس کادر درمان بکاهند تا نشان دهند که با همدلی و همبستگی می‌توان از پس از هر بحرانی برآمد.

انتهای پیام/۴۰۲۱/

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا اشعه UV فرابنفش کووید 19 دانش بنیان دستگاه های ضدعفونی شرکت دانش بنیان ضدعفونی کننده برای ضدعفونی قرار می گیرد دستگاه ها مدل ها لامپ UV

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش خلاقانه لوله کش آمریکایی برای تعمیر راحت دوش شکسته حمام (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چگونه ریموت کنترل تلویزیون را با ورق قرص تعمیر کنیم (فیلم) نحوه تعمیر لامپ های LED (فیلم) نحوه تعمیر لامپ LED قدیمی با کمک یک مداد (فیلم)

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • ساخت دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا، به روش مه خشک
  • توقیف محموله ۶۰ میلیاردی لامپ‌های قاچاق در لرستان
  • تعمیر کردن لامپ LED با باتری قلمی (فیلم)
  • روش خلاقانه لوله کش آمریکایی برای تعمیر راحت دوش شکسته حمام (فیلم)
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • نحوه تعمیر لامپ LED قدیمی با کمک یک مداد (فیلم)