Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@04:02:35 GMT

راه پیروزی دقیقا همین است

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۱۸۳۴

راه پیروزی دقیقا همین است

اگر «مقاومت فعال در برابر تحریم‌های آمریکا» را به یک گزاره راهبردی و استراتژیک در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی خود تبدیل کنیم، پازل مشترک ضد ایرانی بازیگران غربی را منهدم خواهیم ساخت.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: نفتکش‌های ایرانی یکی پس از دیگری وارد کاراکاس می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا، مولد تحلیل‌ها و حتی منازعات رسانه‌ای گسترده‌ای در غرب بوده است. برخی رسانه‌های افراطی و نومحافظه کار مانند «فاکس‌نیوز» نتوانسته‌اند عصبانیت خود را از پیروزی جمهوری اسلامی ایران کتمان کرده و  دولت آمریکا را بابت عدم مواجهه با نفتکش‌های ایرانی مورد سرزنش قرار می‌دهند. با این‌حال اکثر رسانه‌های غربی متفق‌القول هستند که  لنگر انداختن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا ، موفقیتی انکارناپذیر  برای تهران و کاراکاس محسوب می‌شود. 

موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران ، مرهون اصرار بر یک حق ذاتی در حوزه حقوق بین‌الملل است. ایران همانند همه کشورها، حق تجارت دوجانبه  یا چندجانبه  با سایر کشورها و  بازیگران بین‌المللی را  داراست. بنابراین  صورت‌بندی اتفاقاتی که در آب‌های کارائیب رخ می‌دهد اصلا دشوار نیست. جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو کشوری که تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا قرارگرفته‌اند، حق‌دارند جهت از بین بردن یا تحدید آثار تحریم‌های غیرقانونی، با یکدیگر وارد معامله شوند.  بدیهی است کاخ سفید و متحدان آن نیز حق جلوگیری از تحقق اراده دوطرفه تهران-کاراکاس را نداشته و نخواهند داشت. 

واقعیت امر این است که ترامپ و همراهانش، هرگز تصور نمی‌کردند تهدیدات آن‌ها مبنی بر جلوگیری از تجارت دوجانبه ایران و ونزوئلا و مواجهه با حرکت نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی ، با پاسخ قاطعانه این دو کشور مواجه شود. آنچه در جریان این فعل‌وانفعال رنگ باخت، تنها تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نبود، بلکه تهدیدهای آمریکا نیز در این معادله از سوی کاراکاس و تهران به چالش کشیده شد. ورود نفتکش«فورچون» و دیگر نفتکش‌های ایرانی  به پایتخت ونزوئلا ، تصویر ساختگی دولت آمریکا مبتنی بر «قدرت و اصالت  ذاتی تحریم‌ها و تهدیدات واشنگتن» علیه دیگر بازیگران و کشورها را منهدم ساخته است. 
قطعا آثار و برکات این حرکت بزرگ ، محدود به انتقال مقادیری بنزین و فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا نخواهد بود.

هم‌اکنون ترامپ با  دو کشوری مواجه است که  مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا  را ممکن ساخته‌اند. مواجهه با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا،  ذیل استراتژی «مقاومت فعال»تعریف می‌شود. این استراتژی طی دو سال اخیر ( از زمان خروج رسمی ترامپ از برجام)  مبنای عمل و رفتار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در دل خود فرصت‌هایی را برای کشورمان در مراودات رسمی و غیررسمی با سایر بازیگران بین‌المللی پدید آورده است.

آری؛ راه دقیقا همین است. درصورتی‌که گزاره «ناممکن بودن مواجهه با تحریم‌های آمریکا» به یک مؤلفه ثابت در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی ما تبدیل شود، قطعا قدرت مانور مؤثر و ابتکار عمل خود را در برابر سلطه‌طلبی واشنگتن از دست خواهیم داد و به کاخ سفید و متحدان اروپایی اجازه خواهیم داد که میز مذاکره با ایران را بر اساس ذائقه‌ها و خواسته‌های خود بچینند. بااین‌حال اگر «مقاومت فعال در برابر تحریم‌های آمریکا» را به یک گزاره راهبردی و استراتژیک در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی خود تبدیل کنیم، پازل مشترک ضد ایرانی بازیگران غربی ( که باهدف مهار همه‌جانبه ایران قدرتمند طراحی‌شده است ) را  منهدم خواهیم ساخت.  دقیقا مانند اتفاقی که در جریان  ورود  نفتکش نفتکش‌های ایرانی به آب‌های ونزوئلا  شاهد آن بودیم. 
انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا تحریم ها سیاست خارجی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نفتکش های ایرانی یک جانبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۱۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجربیات کشاورزی ایران به ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با سیلوا آپونته، سفیر و محققان کشاورزی کشور ونزوئلا از اعلام آمادگی ایران در انتقال دانش و فناوری‌های نوین بخش کشاورزی توسط شرکت‌های خصوصی به ونزوئلا خبر داد و گفت: نخستین دوره‌های کوتاه مدت به میزبانی مؤسسه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با حضور ۸ نفر از محققان بخش کشاورزی این کشور از ۲۴ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت سال جاری در حال برگزاری است.

وی افزود: استقرار شرکت‌های بخش خصوصی در پارک و دهکده‌های علم و فناوری کشاورزی فرصتی مناسب برای مراودات اقتصادی دو کشور است.

در ادامه سیلوا آپونته، سفیر ونزوئلا علم و فن‌آوری را مکمل کشاورزی و اقتصاد کشورش دانست و گفت: اعزام محققان کشورش به جمهوری اسلامی ایران به منظور آموزش علوم و فن‌آوری‌های نوین کشاورزی در راستای توافقات قبلی دو کشور و حفظ و تقویت امنیت غذایی کشور ونزوئلا است.

وی با بیان اینکه معاونت بهداشت، آموزش و علم و فناوری این کشور با الگوگیری از معاونت علم و فناوری ایران ایجاد شده است، افزود: در همین راستا در اوایل سال ۲۰۲۳ نخستین پارک علم و فناوری نیز در ونزوئلا تأسیس شد.

کد خبر 6079181

دیگر خبرها

  • انتقال تجربیات کشاورزی ایران به ونزوئلا
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل
  • موشک‌های ایران دقیقاً چه نقاطی را هدف گرفته بود؟
  • مقامات آمریکا و ونزوئلا مخفیانه دیدار کردند
  • آیا تبلیغات در گوگل برای کسب و کارهای ایرانی امکان پذیر است؟
  • تمدیدنشدن معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • تصمیم جدید آمریکا درباره معافیت‌های تحریمی و هسته ای ایران
  • عدم تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • شکست بعدی با فیرپلی مالی در راه است؟
  • دقیقاً به همین دلیل...