Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم ترین دغدغه این روزهای جامعه، نحوه آزادسازی و یا بهتر است بگوییم فروش سهام عدالتشان در بورس یا از طریق بانک هاست.

روز گذشته ابلاغیه رسمی سازمان خصوصی سازی مبنی بر این که تعدادی از سهام داران سهام عدالت که تا ۳۱ اردیبهشت روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند برای فروش وکالتی به بانک ها مراجعه کنند، صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابلاغیه ای که تا حدودی این ابهام را برای افراد دارنده سهام عدالت آن هم به صورت غیر مستقیم ایجاد کرد که آیا امکان فروش در بانک برای آن ها هم فراهم است؟!

نفع بانک ها در فروش وکالتی چیست؟

رضل امیرجلالی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: قطعا بانک ها فعلا متصدی یا وکیل فروش ۳۰ درصد از سهام سهامداران عدالتی هستند که روش مستقیم را انتخاب کردند و مابقی تا ۸ خرداد باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: بانک ها در این خرید و فروش هیچ درصد سهمی را برداشت نمی کنند و جالب است بدانید که فروش در روزهای منفی بازار سرمایه انجام نمی شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که عده ای از مردم نسبت به عرضه سهام توسط بانک ها با نرخ پایین تر نگران هستند بیان کرد: قطعا بازارگردان ها با مشاوره های تخصصی بانک را برای فروش بهتر همراهی می کنند هرچند بارها توصیه کرده ایم که سهام خود را نفروشند و به مدیریت آن در بازار سرمایه بپردازند.

امیرجلالی به ارزش بالای این سهام ها در بازار اشاره کرده و گفت: به طور مثال در قسمت فلزات سهام قابل توجهی از شرکت ها با ارزش زیادی همراه بوده و روز به روز به ارزش این شرکت ها افزوده می شود در نتیجه فروش در این قسمت تاحدودی توصیه نمی شود.

با توجه به این توصیه ها اما همچنان تعداد زیادی از سهامداران عدالت روز گذشته اقدام به فروش قسمت معین شده در بانک ها کردند.

مهلت آزادسازی سهام عدالت تمدید شد

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متقاضیان انتخاب روش های مستقیم و غیر مستقیم با دقت تصمیم گیری کنند، با توجه به ابهام و سردرگمی های متعدد سازمان خصوصی سازی یک هفته مهلت انتخاب روش آزادسازی را برای سهامداران تمدید کرد.

وی افزود: در نتیجه با مطالعه بیشتر و بررسی نهایی روش مستقیم را انتخاب کنند و سپس در نظر داشته باشند ارزش شرکت های بورسی سهام عدالت بالاست و به عبارت صراحتا باید گفت این سهام ها برای نفروختن هستند.

فهیمی در ادامه بیان کرد: بانک‌ها موظف هستند ظرف سه روز سفارش‌ها را تجمیع و از طریق کارگزار منتخب خود در بازار سرمایه به فروش برسانند و وجه حاصله را به حساب دارندگان سهام عدالت یا متقاضیان فروش واریز کنند. نکته بسیار مهم که بارها از طرق مختلف گوشزد کرده ایم. انتخاب روش آزادسازی با آگاهی است چرا امکان اصلاح فعلا برای سهام داران وجود ندارند.

فهیمی در پاسخ به این سوال که آیا فروش سهام از امروز آغاز می شود؟ بیان کرد: سهام از ۱۰ به فروش گذاشته می شود و همچنین افراد در این روز می توانند خود به صورت مستقیم در بورس به صورت دلبخواهی ۳۰ درصد از سهام شرکت های بورسی خود را به فروش برسانند.

بانک ها همچنان یک قدم عقب!

اما مهم ترین مشکلی که روز گذشته گریبان گیر متقاضیان فروش سهام عدالت بود عدم همکاری بانک ها برای اجرای این طرح بود. بانک ها از ساعات ابتدایی روز ۶ خرداد از بی اطلاعی از ابلاغیه بانک مرکزی به آن ها دم می زنند و تعداد زیادی مراجعه کننده در صف فروش سرگردان شده اند.

یکی از فروشندگان این سهام، از عدم پذیرش درخواست خود در بانک خبر داد و گفت: یک ساعتی است که متصدیان بانکی تنها جمله "ابلاغیه ای به ما نیامده است" را تکرار می کنند.


با تکرار بیش از حد این اتفاق خبرنگاران ما با سراغ مسئولان بانکی رفتند تا دلیل این اختلال را بررسی کنند. این بین بودند بانک هایی که در اجرای این مصوبه شورای عالی بورس پیش قدم بودند اما بسیاری از بانک ها با وجود اختلال ایجاد شده، روی خوشی برای پاسخ به سوالات ما نشان ندادند و البته تعدادی از شعب از آماده نبودن زیر ساخت ها خبر دادند.

 گلایه اصلی فروش سهام توسط بانک به این ناهماهنگی توسط بانک ها آن هم در روزهای کرونایی باز می گردد که چرا شعب برای انجام این کار توجیه نشده اند و در صورت توجیه و سهل انگاری مدیران برخورد جدی را با توجه به تجارب قبلی در بحث اجرای تعویق تسهیلات بانکی به علت کرونا را اعمال نکرده اند.

هرچند سازمان خصوصی سازی، کارشناسان و حتی خود وزیر امور اقتصادی و دارایی بارها به عدم فروش سهام و نگهداری ان تاکید کرده اند اما روش فروش و اختیار آن را هم پیش روی مردم قرار داده اند ولی روش هایی با اختلال های فراوان!

سامانه هایی که با حجم ورود مردم به بورس با اختلال در سیستم کارکزاری ها همراه بوده و به نوعی حضور هر چه جدی تر سامانه معاملات بومی یا تقویت هسته معاملاتی بورسی را خبر می دهد.

حال باید منتظر ماند و دید مشکل فروش سهام در بانک ها امروز رفع خواهد شد؟ پاسخ مدیران بانکی به این اختلال یک روزه چیست؟ و اینکه با تمدید مهلت آزادسازی سهام عدالت آیا استقبال از روش مستقیم از ۱۰ میلیون نفر فراتر خواهد رفت؟!

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سهام عدالت بورس سهام عدالت واریز سهام عدالت سود سهام عدالت خصوصی سازی ثبت نام سهام عدالت بازار سرمایه سهام عدالت فروش سهام شرکت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریوی جدیدبرای واگذاری استقلال و پرسپولیس/امروز؛جلسه نهایی

واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روزهای سرنوشت‌سازی قرار دارد و سناریویی جدید برای واگذاری این دو باشگاه در نظر گرفته شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، با انتشار آگهی عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط فرابورس، عملاً فرآیند واگذاری این دو باشگاه وارد فاز نهایی شده و همه در انتظار هستند که خریداران این دو باشگاه پا پیش بگذارند.

انتشار اطلاعیه واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس

در حالی که از مدت‌ها پیش از چند بانک به‌عنوان خریداران باشگاه پرسپولیس نام برده می‌شد، در جدیدترین تغییر و تحولات، اختلاف نظر در تعداد بانک‌های خریداران پرسپولیس وجود دارد و قرار است در جلسه‌ای که امروز (چهارشنبه) برگزار شود، همه چیز نهایی خواهد شد.

بر این اساس؛ دو فرضیه اصلی برای خرید باشگاه پرسپولیس وجود دارد. در فرضیه اول که محتمل‌تر به نظر می‌رسد، چهار بانک شهر (40 درصد)، ملت (15 درصد)، صادرات (15 درصد) و تجارت (15 درصد) سهام‌داران این باشگاه خواهند بود. در فرضیه دوم اما تعداد بانک‌های خریدار پرسپولیس به شش بانک افزایش خواهد یافت و دو بانک رفاه و اقتصاد نوین نیز با سهام 5 درصدی به جمع سهام‌داران اضافه می‌شوند. قرار است در جلسه امروز بین بانک‌ها تصمیم‌گیری شود و پس از آن خرید سهام پرسپولیس از سوی بانک‌ها  استارت بخورد.

درباره باشگاه استقلال اما شرایط متفاوت است. در حالی که پیش از این قرار بود این باشگاه همچنان به فعالیت خود زیرنظر وزارت ورزش ادامه دهد، در تازه‌ترین اقدام بنا شده به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس و چند شرکت وابسته به این هلدینگ واگذار شود. شنیده می‌شود هلدینگ خلیج‌ فارس به تنهایی سهام‌دار 5 درصد از باشگاه استقلال خواهد بود و چهار پتروشیمی وابسته به این هلدینگ نیز هر کدام 20 درصد از سهام باشگاه استقلال را خریداری خواهند کرد.

مجوز تیمداری بانک‌ها صادر شد

در شرایطی که با اعلام سازمان فرابورس، خریداران تا تاریخ اول اردیبهشت‌ماه برای تکمیل مدارک و ارائه مستندات فرصت دارند، همچنان رایزنی‌ها در بین مسئولان ادامه‌ دارد و باید دید در نهایت چه سرنوشتی در انتظار این دو باشگاه پُرهوادار خواهد بود.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و دریافت مجوز حرفه‌ای تا تاریخ 5 اردیبهشت‌ماه فرصت دارند تا مدارک خود را در سامانه AFC بارگذاری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقلال و پرسپولیس، خلاص!
  • مشکل بزرگ واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها و هلدینگ‌ها
  • سیر تا پیاز واگذاری جنجالی پرسپولیس و استقلال
  • آخرین جزئیات جدید فروش سهام پرسپولیس و استقلال
  • سناریوی جدیدبرای واگذاری استقلال و پرسپولیس/امروز؛جلسه نهایی
  • واگذاری پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس
  • پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!
  • خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس
  • واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ
  • مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند