Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین-معصومه حق‌جو: منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان با مشکلات معیشتی و بیکاری بیش از ۵۰ درصدی جوانان تحصیلکرده‌ سال‌هاست دست و پنجه نرم می‌کند؛ این در حالی است که استان بالاترین آمار جوانان را خود اختصاص داده و می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و رونق استان بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حسینعلی شهریاری افزود: در دوره دهم مجلس هم، پیگیر رفع معضل بیکاری بودیم. با توجه به این‌که  استان ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه معادن مس و طلا و حتی بازارهای مرزی دارد می‌توانیم با کمک دولت برای اشتغال‌زایی جوانان بهره ببریم. متاسفانه موانعی وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها را ناممکن کرده است.  

او اظهار کرد: سیاست‌هایی که در حال اجراست فقط باعث نهادینه‌شدن فقر می‌شوند و روز به روز فاصله غنی و فقیر در حال افزایش است.

شهریاری ادامه داد: تورم در مواد غذایی و مایحتاج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است ولی عنوان شده این تورم ۳۰ درصد است. این تورم برای سیستان و بلوچستانی‌هایی که از لحاظ اقتصادی و معیشتی ضعیف هستند و اکثرا شغل ثابتی ندارند،  فاجعه است.  

منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با بارندگی‌های خوبی که در استان رخ داد، وضعیت کشاورزان کمی بهتر شد ولی استان به علت کمبود آب در این بخش همیشه با چالش مواجه بوده است. بنابراین مردم حتی روی بهره‌برداری دائمی از این بخش نمی‌توانند حساب باز کنند.   

او افزود: نمایندگان استان سعی می‌کنند برای مواردی که ذکر کردم همانطور که در دوره قبل هم پیگیر بودیم، راه را برای هم‌استانی‌ها هموار و مشکلاتشان را حل کنند.   

منتخب زاهدان در مجلس بیان کرد: در دوره یازدهم مساله ایرانی‌های بی‌شناسنامه‌ را هم حتما پیگیری می‌کنیم تا همه افرادی که واقعا تابعیت ایرانی دارند، شناسنامه‌دار شوند.  شناسنامه‌دار شدن این افراد از میزان آسیب‌های اجتماعی کم می‌کند و از طرف دیگر بعد از شناسنامه‌دار شدن می‌توانند از حقوقی که دیگر شهروندان دارند همچون گرفتن یارانه و... برخوردار شوند. نمی‌خواهیم هیچ ایرانی بی‌شناسنامه باشد.

سایه سنگین فقر بر سر بی‌شناسنامه‌های سیستان و بلوچستان صدور ۲ هزار جلد شناسنامه برای سیستان و بلوچستانی‌ها | بی‌شناسنامه‌ها با وضعیت خاص در اولویت هستند نگاهی به آمار کودکان بی‌هویت در استان‌های شرقی ایران

توسعه متوازن جدی گرفته نشده است 

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران و نماینده زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم گفت: حدود ۷۴/۵ درصد سیستانی‌ها زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و به لحاظ معیشت در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. حل این مساله از بدو ورود به خانه ملت برایم دغدغه بود. بنابراین با دیگر نمایندگان استان‌های حاشیه‌ای کشور روی اصول ۲۳۶ و به‌خصوص ۲۳۴ آیین‌نامه تمرکز کردیم.  

علیم یارمحمدی بیان کرد: بند ۲۳۴ بسیار مهم و مربوط به توسعه متوازن و اولویت‌هایی بود که در قانون اساسی مشخص شده ولی متاسفانه از آن غفلت شده بود. بر اساس این بند باید دولت‌ها به مناطق کم‌برخوردار توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد توسعه متوازن باشیم اما متاسفانه به سیستان که به شدت با فقر و مشکلات معیشتی دست به گریبان است،  توجه چندانی نشان داده نشده‌است.  

او ادامه داد: در هر حال این بند را به اتفاق آرا به کمیسیون‌های مربوطه بردیم و براساس آمار و ارقامی که ارائه کردیم، قرار شد به صحن مجلس برود تا از جایگاه حقوقی، توضیحاتی از رئیس‌جمهوری یا وزرای مربوطه خواسته شود.

یارمحمدی گفت: با این‌که طی این ۴ سال تلاش زیادی برای بهبود این شرایط کردیم ولی همچنان مردم سیستان و بلوچستان با این‌که ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد از لحاظ شاخص‌های توسعه متوازن، فاصله زیادی با استان‌های برخوردار کشور دارند. انتظار می‌رود نمایندگان این دوره در راستای توسعه استان تلاش مضاعف کنند. توجه به ظرفیت‌ها توسعه متوازن و برقراری عدالت را به دنبال دارد.

او افزود: معضل اشتغال هم باعث شده مردم به سمت شهرهای مرکزی و برخوردار کوچ کنند در نتیجه از جمعیت شهرها کاسته شده است. با توجه به این‌که مجوز کشت گلخانه‌ای و ۳۰ هزار هکتار گیاهان استوایی در سواحل دریای عمان داده شده، جذب سرمایه‌گذار می‌تواند اشتغال و درآمدزایی در استان به همراه داشته باشد ولی به دلیل نبود سرمایه‌گذار هنوز از این ظرفیت که می‌تواند معضل بیکاری را حل کند، استفاده درستی نشده‌است.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران بیان کرد: ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در زاهدان داریم که این تعداد توجه بیشتر نمایندگان منتخب در خانه ملت را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی دوچندان می‌کند.

یارمحمدی اظهار کرد: نمایندگان دوره یازدهم مطالبات مردم را پیگیری کنند و ظرفیت‌های استان را بسنجند. اگر به مرز استان به عنوان یک فرصت نگاه شود می‌تواند توسعه استان را رقم بزند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مساله دیگری که نمایندگان باید به آن توجه کنند، کمبود منابع آب پایدار است. آبی که از دشت‌ها و چاه‌ها استحصال می‌شود پاسخگوی نیاز جمعیت استان نیست.   

نماینده سابق زاهدان در مجلس بیان کرد: توسعه محور شرق که سال‌ها قبل مقام معظم رهبری ابلاغ کردند تاکنون به صورت کامل اجرا نشده، راه‌آهن چابهار به سرخس و تکمیل بسیاری از قطعات بزرگراه چابهار به سرخس نیز همچنان باقیمانده است. این پروژه‌ها از دفتر مقام معظم رهبری هم در حال پیگیری هستند و انتظار می‌رود نمایندگان دوره یازدهم نیز این پروژه‌ها را پیگیری کنند.

او ادامه داد: هشدار می‌دهم که اگر توجه به استان حاشیه‌ای همچون سیستان و بلوچستان در اولویت نخست دولت‌ها نباشد به مرور زمان مشکلات مردم دوچندان خواهد شد.  

یارمحمدی گفت: امیدوارم نمایندگان جدید هم دلسوز مردم باشند و از ظرفیت خود برای حل مشکلات معیشتی سیستانی‌ها استفاده لازم را ببرند.  

کد خبر 514841 برچسب‌ها فقر استان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فقر استان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی توسعه متوازن بی شناسنامه ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد

«پرویز سروری» عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تعیین تکلیف ۱۵ درصد نمایندگان مجلس دوازدهم به دور دوم موکول شده که عددی تعیین‌کننده است؛ طبیعتاً نتیجه انتخابات در دور دوم، می‌تواند نقش مؤثری در کارآمدی یا ناکارآمدی مجلس آینده ایفا کند.

وی ادامه داد: گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی که در مجلس آینده حضور دارند، برای تکمیل ظرفیت‌شان از فرصت دور دوم حتماً استفاده خواهند کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مجلس دوازدهم متفاوت با مجلس‌های گذشته خواهد بود، افزود: در این مجلس رقابت‌های درون‌گفتمانی حضور و بروز خواهد داشت که البته این مساله می‌تواند، هم تهدید و هم فرصت باشد؛ اگر رقابت‌های زمان انتخابات به داخل مجلس منتقل شود، قطعاً مضر و خطرناک خواهد بود.

سروری افزود: با توجه به اینکه در دور دوم انتخابات مجلس، عموماً مردم با رأی پایین‌تری شرکت می‌کنند، فکر می‌کنم که صداوسیما و احزاب و گروه‌ها می‌توانند در گرم‌کردن فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت مؤثر باشند.

وی با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: دغدغه و اولویت مجلس آینده باید دغدغه و اولویت مردم باشد؛ امروز چند موضوع از جمله اقتصاد، اشتغال، معیشت، ازدواج و… برای مردم اهمیت دارد و لذا اولویت مجلس آینده باید پرداختن به آن‌ها باشد؛ مجلس برای تحقق شعار سال و حل مشکلات اقتصادی باید پیش‌قراول باشد.

فعال سیاسی تصریح کرد: موضوع امنیت هم با توجه به اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد قابل توجه است و مجلس باید در موضوع تقویت بنیه دفاعی کشور توجه بیشتری داشته باشد چراکه ایران در کانون توطئه‌های جدی قرار دارد؛ البته طعم شیرین اقتدار را در عملیات «وعده صادق» دیدیم و مشخص شد قدرت ملی چقدر می‌تواند در ایجاد صلح و آرامش در کشور مؤثر باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6083374 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند
  • برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت
  • زیرساخت‌های جزیره خارگ تقویت می‌شود
  • جهش سنگین قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم
  • جهش عجیب قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم