Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@19:33:35 GMT

سخنی با قالیباف در مسند سکانداری مجلس

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۲۴۰۷

سید مسلم بهشتی نژاد: از جمله افرادی که مدیریت جهادی را به او مثال می زنند، یکی همین آقای دکتر محمد باقر قالیباف است.سرعت عمل، همت بلند، خستگی ناپذیری و نهراسیدن از اندازه مسئولیت، از ویژگیهای ایشان است.ناجا با او متحول شد و جایی از تهران بزرگ نیست که از خدمات دوران شهرداری او بی نصیب مانده باشد.البته اینهمه به معنی عاری از خطا بودن دوران مدیریت ایشان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرد اجرایی تا به امروز نتوانسته بود اقبال عمومی برای حضور در سطوح کلان و ملی را با خود همراه کند.این ناکامی می تواند دلایلی داشته باشد. به زعم نگارنده یکی از علت های آنرا باید در ضعف گفتمانی وی و همراهانش جستجو کرد.اما اکنون و به هر دلیل از جمله ضعف مفرط جناح مقابل در عمل به شعارها و وعده های انتخاباتی، و اقبال مردم به رویکرد انقلابی ، شرایط به گونه ای رقم خورده است که، قالیباف عملا وارد عرصه جدیدی از تاثیر گذاری در سطح ملی شده است، و باید امتحانی کاملا متفاوت از تجارب قبلی را از سر بگذراند.

حضور‌ در قوه ای که آنجا از اجرائیات خبری نیست، بعلاوه به دلیل عملکرد سوء قبلیها، نقش و اعتبار اصلی خود را نیز از دست داده است.اما مصاحبه ها و اظهار نظرهایی از ایشان منتشر شده است که، نگرانیم مبادا غفلتی رخ دهد و فهمی واژگون از جایگاه قوه مقننه صورت پذیرد. لذا به نظر این یادآوری و هشدار ضرورت یافت.قوه مقننه جولانگاه " تفکر استراتژیک " است.تفکر عملیاتی برای این قوه مثل سم، می تواند ویرانگر باشد.فقدان تفکر استراتژیک در ‌حوزه های تقنینی و اجرایی در سطح ملی، خسارات بزرگی‌ روی دست ملت ایران ‌نهاده است.

سوال اساسی این است که آیا مردانی از جنس عمل و با کوله باری از عملیات و اجرا، درک واقع بینانه ای از قوه مقننه و کارکرد ملی و تاثیر بین المللی آن دارند؟!

آیا قادرند کاستیهای نرم افزاری در سطح ملی و بویژه در‌ حوزه های تقنینی، مدیریت استراتژیک و برنامه های بلند مدت را بدرستی وجدان و به رفع آنها قیام کنند؟اتفاقا آنچه امروز کشور ‌ما را دچار چالشهای بزرگ نموده است، نگاه عملیاتی بعضی حکمرانان به امر کشور داری، بخصوص در سطوح کلان و بخشهای سیاستگزاری و تقنینی بوده است.این چالش به معنی هزینه کرد منابع کشور بدون راهبرد مشخص و بلند مدت است.

اگر شهرداری تهران طبق طرح جامع و تفصیلی اداره می شده است؛ باید دید آیا برای اداره کشور نیز، مطالعات آمایش سرزمین و طرح جامع (سند توسعه ملی) تدوین و مبنای عمل واقع شده است؟!!

در‌ حالی که نگاه عملیاتی، باندی ، منفعت طلبانه و مقطعی به اداره کشور، لوکوموتیو نظام ‌برنامه ریزی و اقتصاد ملی را از ریل بلند مدت و هدفمند خارج نموده است؛ باید دید:

آیا قالیباف و همراهان وی نیز چون گذشتگان بودجه ملی را آنگونه که دولت ها سر هم بندی می کرده اند، با اندک دستکاری غیر اصولی، تصویب و ابلاغ می کنند.؟!

بودجه ای که در آن شرکتهای دولتی سهمی بزرگتر را به خود اختصاص می دهند و در واقع مهمترین سند تبعیض و بی انضباطی مالی کشور همین لوایح بودجه است؟!!

آیا این حد از آینده نگری در آنها وجود دارد، که بزرگترین چالش ملی یعنی وابستگی به خام فروشی و نفت را از طریق تدوین قوانین محدود کننده، از پیش پای ملت ایران بردارند ؟!

آیا برای دیوانسالاری غیر چابک فعلی و امپراطوری شرکتهای عریض و طویل دولتی ، نسخه ای انقلابی و متفاوت تدارک دیده اند؟!

آیا برای قانون‌ شکنی نمایندگان و دخالت بیجای آنان در کار قوه مجریه و عزل و نصب های قبیله ای، که موجب از کار افتادن اهرم نظارت مجلس گردیده است چاره ای اندیشیده اند؟!

در ‌یک کلام‌ آیا با اصلاح رویکردهای اشتباه گذشته، در پایان چهار ‌سال پیش ‌رو، شاهد تفاوت چشمگیری در مدل اداره کشور خواهیم بود؟

و آیا هزینه کرد منابع سرشار ملی، زین پس ‌طبق راهبردهای بلند مدت و مشخصی صورت خواهد پذیرفت؟!

البته توانایی تشخیص تفاوت دو مقوله اجرا و قانون گذاری در شخصی چون دکتر قالیباف که قرار است سکان مجلس یازدهم را به دست گیرد،حتما هست. کوله بار تجربیات گذشته هم می تواند چراغ راهی برای ریل گذاری واقع بینانه تر باشد. لکن مراقبت از خارج نشدن امور از مسیر صحیح، دلیل اصلی این هشدار است که امیدواریم مد نظر قرار گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ونزوئلا فطریه غیزانیه نفت ونزوئلا صدیقه کیانفر دریای کارائیب قتل رومینا اشرفی مجلس یازدهم رییس مجلس محمد باقر قالیباف ونزوئلا فطریه غیزانیه نفت ونزوئلا صدیقه کیانفر دریای کارائیب قتل رومینا اشرفی بلند مدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام

همان گونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در پیام شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده بر «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت»، تصریح فرموده بودند که به موازات اهتمام وزارت دفاع و حمایت‌های ستادکل نیروهای مسلح و دولت مردمی برای تحقق این فرمان، مجلس شورای اسلامی نیز طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی که با همفکری این شهید اندیشمند تهیه شده بود را در دستور کار قرار داد و با تاکید جناب عالی و نقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همراهی و رای قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اخیرا در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.

با قدرشناسی اقدامات حمایتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی در تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه در رسیدگی به این طرح که به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و در راستای تأکید بر دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور، شالوده شکن و برتر ساز و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین و در راستای لبیک به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با رویکرد «تولید علم، شکستن مرزهای دانش و نوآوری» و رسیدن به قابلیت‌های هوشمندانه و تحکیم وارتقای قدرت بازدارندگی می‌باشد، لازم است از حمایت‌های جناب عالی و کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس یازدهم در تصویب قاطع این قانون صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نمایم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899452

دیگر خبرها

  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • نامه وزیر دفاع به قالیباف
  • پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟