Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، روابط عمومی دفتر نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در دیدار با اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان، اظهارداشت: اهدای عضو، اهدای زندگی است و براساس آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده، «هرکس انسانی را از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  بیان کرد: با وجود اینکه از زمان فتوای حضرت امام راحل (ره) در سال ۶۸ کار اهدای عضو از افرادی که مرگ مغزی شده‌اند به صورت جدی در کشور آغاز شده، اما علی رغم فراهم بودن زمینه برای اهدای عضو در کشور فرهنگ‌سازی لازم در جامعه انجام نشده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی اهدای عضو در سطح کشور، عنوان کرد: مسائل فقهی در این زمینه برگرفته از فتاوای علمای شیعه و اهل سنت دریافت و منتشر شود تا برای مقلدان هیچ شبهه فقهی در این خصوص باقی نماند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در مورد فرهنگ‌سازی اهدای عضو بیان کرد: انعکاس شرایط بیماران و افراد در نوبت پیوند و نیازشان به اهدای عضو در دستور کار قرار گیرد و در کنار این موضوع تجلیل و تکریم از خانواده‌های اهدا کننده و رسانه‌ای کردن کار آن‌ها نیز در اولویت باشد.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: مشابه اختلافات فقهی بین مراجع شیعه در مورد مسأله اهدای عضو در میان اهل سنت نیز همین بحث وجود دارد و باید ضمن توضیح این مسأله برای علمای اهل سنت، استفتا لازم صورت گرفته و به منظور فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها منتشر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست گفت: پارسال با آنکه ۱۷۰مورد مرگ مغزی در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده، اما متاسفانه حتی یک مورد پیوند اعضا نیز در این استان نداشتیم.

قاسم میری علی‌آباد افزود: اهدای عضو اقدام بسیار مقدسی است که از زمان فتوای حضرت امام (ره) از افراد دچار مرگ مغزی صورت می‌گیرد.

او  با بیان اینکه بیماران زیادی هستند که با پیوند عضو، مشکل‌شان برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اینک ۱۰درصد مرگ‌ها در کل دنیا، مرگ مغزی است که افراد با دستگاه تنفس می‌کنند و بین یک تا ۱۴روز نیز به صورت کامل از دنیا می‌روند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ایران در موضوع اهدای عضو در رتبه ۲۶ دنیا قرار دارد و در بین استان‌های کشورمان، استان یزد نسبت به جمعیتش بالاترین و استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام، پایین‌ترین میزان اهدای عضو را به خود اختصاص داده‌اند.

او  با بیان اینکه در سال ۹۷ تنها سه مورد پیوند اعضا در سیستان و بلوچستان انجام شده، تصریح کرد:پارسال با اینکه ۱۷۰مورد مرگ مغزی در استان به ثبت رسیده، اما متاسفانه حتی یک مورد پیوند اعضا نیز نداشتیم.

میری اظهارداشت: سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد، بین ۲هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر می‌توانند پیوند عضو داشته باشند.

او با بیان اینکه از هر نفر می‌توان هشت عضو را پیوند زد، عنوان کرد: هم‌اینک ۲۵هزار بیمار در نوبت پیوند در کشور وجود دارند که هر ۲ ساعت یک نفر از آن‌ها از دنیا می‌رود و هر ده دقیقه یک نفر به این جمعیت اضافه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان تاکنون هزار پیوند قرنیه چشم و ۲۰۰پیوند کلیه انجام شده و این درحالی است که هزار بیمار دیالیزی در این استان آماده دریافت پیوند کلیه هستند.

او  بیان کرد: عدم رضایت خانواده‌ها بزرگترین مشکل سد راه پیوند اعضا در سیستان و بلوچستان است که در این خصوص نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

بیشتر بخوانید: نهادینه کردن فرهنگ اهدا عضو در سطح جامعه

اهداء عضو یک شهروند سیستانی و بلوچستانی به پنج بیمار نیازمند

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه دانشگاه علوم پزشکی اهدای عضو سیستان و بلوچستان اهدای عضو پیوند اعضا فرهنگ سازی مرگ مغزی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته محققان نشان داد؛ نقش پیوند مدفوع در بهبود علائم حرکتی پارکینسون

به گزارش مدیکال نیوز، بیماری پارکینسون یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است، و در حالی که گزینه‌های درمانی در دسترس هستند، اما با گذشت زمان تاثیرشان کمتر شده است.

به گفته کارشناسان، این مطالعه می‌تواند راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد نقش میکروبیوم روده در شرایط تخریب کننده عصبی هموار کند.

یک کارآزمایی بالینی کوچک که در بیمارستان دانشگاه گنت، بلژیک انجام شد نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون که یک دوز پیوند مدفوع را از یک اهداکننده سالم دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، علائم شأن بهبود یافته بود.

نتایج منتشر شده نشان می‌دهد که امتیاز حرکتی افرادی که پیوند اهداکننده دریافت کرده‌اند پس از ۱۲ ماه ۵.۸ امتیاز بهبود یافت، در مقایسه با بهبود ۲.۷ امتیازی در افرادی که پیوند دارونما دریافت کرده بودند.

علائم گوارشی خفیف یک عارضه جانبی منفی رایج در زمان پیوند بود و بیشتر در افرادی که پیوند اهداکننده را دریافت کردند مشاهده شد. دریافت کنندگان پیوند اهداکننده نیز احتمال بیشتری داشت که پس از ۱۲ ماه خستگی شان تشدید شود.

برای این مطالعه، در مجموع ۲۲ شرکت کننده مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه، پیوند را از اهداکنندگان سالم دریافت کردند و ۲۴ نفر دارونما دریافت کردند.

پیوند مدفوع برای هر دو گروه درمان شده و گروه دارونما از طریق لوله‌ای که در ژژنوم، بخشی از روده کوچک، قرار داده شده بود، انجام شد.

محققان شرکت کنندگان را در ۳، ۶ و ۱۲ ماه پس از پیوند پیگیری کردند. آن ها داده‌هایی را در مورد علائم گوارشی، علائم غیرحرکتی، افسردگی و اضطراب، خواب و خستگی و شناخت جمع آوری کردند.

در حالی که افرادی که از اهداکنندگان سالم پیوند مدفوع دریافت کرده بودند، بهبودی در علائم حرکتی خود داشتند، به نظر می‌رسید خستگی بیشتری را تجربه کردند.

«پاتریک سانتنز»، محقق ارشد و استاد عصب شناسی در بیمارستان دانشگاه گنت، گفت: «دلیل این تأثیر منفی نامشخص است. ما توضیح خوبی برای این پدیده نداریم، اما گمان می‌کنیم که مکانیسم‌های التهابی ممکن است دخیل باشند. خستگی در اختلالات التهابی روده شایع است.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها
  • یافته محققان نشان داد؛ نقش پیوند مدفوع در بهبود علائم حرکتی پارکینسون
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان