Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:43:22 GMT

مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۲۵۸۵

مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس

ایسنا/گیلان سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصرف دخانیات را عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس و ترک آن را یک ضرورت برای پیشگیری از این بیماری دانست.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت در سالجاری «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتن در آنها»، انجام اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی  به ویژه آگاهی جوانان، در خصوص تاثیر مضرات دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن و اهمیت کاهش مصرف دخانیات را  مورد تاکید قرار داد.

حیدرزاده در ادامه از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دهه‌های اخیر در جهان و ایران خبر داد و گفت: میانگین سن شروع مصرف روزانه دخانیات در کشور در دهه ۵۰ حدود ۲۰ سال، در دهه‌های ۷۰-۶۰ به حدود ۱۸-۱۷ سال رسید و متأسفانه امروزه میانگین سن شروع مصرف دخانیات در کشور به ۱۴ سال رسیده است که تقریباً با آمار سایر کشورها برابر است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: مطالعات جهانی نشان داده متوسط عمر افراد سیگاری ۱۰ سال کمتر از افراد غیرسیگاری است و هر نخ سیگار، سه دقیقه از عمر فرد سیگاری می کاهد.

وی با تاکید به این مطلب که اجرای برنامه‌های پیشگیری از شروع مصرف دخانیات یا همان نه گفتن به تجربه دخانیات، باید در ایران و سایر کشورها از سنین پایین و مدارس ابتدایی آغاز شود، گفت: از همان لحظه که فرد مصرف دخانیات را ترک می‌کند، سیستم ترمیم بدن فعال شده و اقدام به پاکسازی می‌کند و هرچه فرد دیرتر نسبت به ترک دخانیات اقدام کند زمان بیشتری طول می‌کشد که بدنش ترمیم شود.

حیدرزاده با بیان اینکه معمولاً ظرف مدت سه ماه پس از ترک دخانیات ظرفیت‌های هوایی تنفسی فرد به شکل نرمال بر می گردد، افزود: پس از یک سال خطرات بیماری‌های قلبی در وی با افراد غیرسیگاری برابر می‌شود و س ازسه سال بروز بیماری‌های ریوی در آنها تقریباً مشابه افراد غیر سیگاری است و خطر بروز سرطان‌ها نیز، پس از سه تا پنج سال در آنها تقریباً همانند افراد غیرسیگاری است.

وی یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اخیر، عوارض زیان آور مصرف قلیان بیش از مصرف سیگار است. در هر پک قلیان حدود ۵۰۰ سی سی و در هر پک سیگار حدود ۵۰ سی سی دود وارد بدن مصرف کننده می‌شود. میزان مواجهه فرد با دود قلیان ۱۰ بار بیشتر است و فرد سیگاری حدود ۱۵-۱۰ پک به سیگار می‌زند در صورتی که در هنگام مصرف قلیان به ۱۵۰-۱۰۰ پک می‌رسد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی گیلان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی خانواده ها کشیدن قلیان در جمع های دورهمی را یک رفتار عادی می پندارند و این اقدام بسیار خطرناک است، گفت: مصرف یک وعده قلیان معادل با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است. اینکه عبور دود از میان آب قلیان باعث تصفیه آن می‌شود یک باور غلط است زیرا دود مرطوب باعث افزایش جذب مواد سمی در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: تنباکوی قلیان که حاوی مواد معطر یا اسانس‌های زیادی است، متاسفانه  شرایط تجزیه و ترکیب مواد سمی را مهیا می‌کند. همچنین ذغال روی قلیان منو کسید کربن بالاتری دارد از این رو  قلیان یک روش مصرف دخانیات با بیماری زایی، بیشتر است.

حیدرزاده در پایان با اشاره به ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی گفت: به منظور کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات، در این خصوص هماهنگی های لازم جهت ثبت وضعیت ارایه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت استان، در حال انجام است.

به گزارش ایسنا؛ ۶ الی ۱۲ خرداد ماه سال جاری به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا » نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سيگار دخانيات کروناویروس مصرف دخانیات شروع مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان با گاز خنده!

  این وزارتخانه که نگرانی اصلی‌‌اش سلامت مردم است، حالا از جوانان به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می‌کند. این موضوع در حالی است که مصرف این قلیان‌ها در سال ۹۷ هم در قهوه‌خانه‌های پایتخت به چشم می‌خورد و گفته می‌شد وزارت بهداشت مجوزی برای آن صادر نکرده اما چرا اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت پس از گذشت این سال‌ها به پایان نرسیده است؟گرچه وزارت بهداشت همیشه در طرح‌های مربوط به جمع‌آوری قلیان‌‌ها و ممنوعیت استفاده از آنها در اماکن پیشتاز بوده اما با این حال هیچ ابلاغیه‌ای از سوی این وزارتخانه به پلیس برای برخورد با این موضوع ارسال نشده. البته وزارت بهداشت مدعی است این طرح به سبب افزایش مصرف قلیان، گسترش بی‌‌رویه مراکز عرضه قلیان و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در حال اجرا شدن است اما با وجود ماده نیتروز اکسید در این قلیان‌ها که به‌عنوان گاز خنده شناخته می‌شود، عوارض جبران‌ناپذیر زیادی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. نکته تعجب‌برانگیز دیگر هم این است که بهزاد ولی‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگویش با تسنیم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: قهوه‌خانه‌ها و کافی ‌شاپ‌‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود نیز تعهدنامه‌هایی اخذ می‌‌کنند و این مراکز صنفی نیز با رضایت خودشان در این طرح مشارکت می‌کنند و به‌دلیل سود اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، توجیهی ندارد که بخواهند تخلفی در این زمینه داشته باشند.
 
ثبت اختراع با قلیان اکسیژن!
ماجرا به حدی تعجب‌برانگیز است که اصلا قابل توصیف نیست. بررسی‌ها حاکی از آن است که قلیان حاوی اکسیژن توسط مبتکری طراحی و ساخته شده است. جالب‌تر این که مجوز اختراعش را هم از متولیان حوزه بهداشت کشور یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از این‌که تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده است. 
 
حس خلأ با مصرف قلیان اکسیژن
بسیاری از کافه‌داران بر این باورند که این قلیان نه‌فقط مضراتی ندارد بلکه یک ضدافسرده قوی محسوب می‌شود و برای گردش خون هم مفید است. البته طبق گفته یکی از مصرف‌کنندگان، این قلیان برای او یک حالت خلأ و حس سرخوشی ایجاد می‌کند اما نظر دکتر جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت و از مسئولان ارشد سابق سازمان غذا و دارو چیز دیگری است و او توضیح می‌دهد: افراد پس از مصرف گاز نیتروز موجود در این قلیان، ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی همچون سرگیجه پیدا کنند. البته بهزاد ولی‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر این باور است که گازهای اکسیژن و N۲O اعتیادی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و به ‌محض این ‌که مصرف متوقف می‌شود ‌فرد نیازی برای مصرف مجدد احساس نمی‌کند، بنابراین مصرف قلیان اکسیژن وابستگی‌آور نیست. 
 
گاز نیتروز چیست؟
 گاز نیتروز اکساید یکی از مهم‌ترین گازها در پزشکی محسوب می‌شود که در بیهوشی و بی‌حسی کاربرد دارد و به همین دلیل به آن گاز بیهوشی نیز می‌گویند. همچنین از این گاز به علت خاصیت ضد درد، جهت تسکین درد و همچنین در دندانپزشکی برای ایجاد بی‌حسی استفاده می‌شود. گاز نیتروز در گذشته‌ نسبتا دور ابتدا توسط آمریکاییان استفاده شد اما به‌دلیل تأثیر بی‌‌دردی آن، مصرف این گاز در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک نیز مدنظرقرارگرفت‌ اما استفاده ازآن درخارج از چرخه بیمارستانی به‌دلیل عوارضی که دارد، ممنوع است‌. مطالعات اخیرنشان می‌‌دهد این گازمی‌تواندباعث آسیب به سلول‌های عصبی شود و پزشکان نسبت به مصرف آن در بین عموم هشدار داده‌اند.گویا وزارت بهداشت طبق مثل معروف ما ایرانی‌ها، آمده ابروی این کار را درست و قلیان‌های اکسیژن را با قلیان‌های دخانی حاوی تنباکو جایگزین کند اما زده چشمش را هم کور کرده است! جوانانی که نمی‌دانند بازیچه طرح وزارت بهداشت شدند و به بهانه سرگرمی و تفریح از این قلیان استفاده می‌کنند. به هر حال مسئولان وزارت بهداشت موظف هستند درخصوص چنین مسأله پر ابهامی، پاسخ صریح و روشن دهند. 

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • قلیان با گاز خنده!
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان