نقطه ضعف «پدرپسری» بودجه نامناسب بود/مرزبندی غلط بین سیما و سینما
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۲۸۲۹
مریم سرمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بازخوردهای سریال «پدر پسری» که در ایام ماه رمضان روی آنتن شبکه پنج رفت و پخش آن همچنان ادامه دارد، بیان کرد: بازخوردهایی که از مخاطب گرفتیم خیلی متفاوت بود، بعضیها آن را دوست داشتند و بعضی هم کار را ضعیف میدانستند، با اینکه خود ما هم از نتیجه کار راضی نبودیم، اما مخاطب میگفت که نسبت به قسمتهای اول هم ریتم و هم داستانها خیلی بهتر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بازیگر درباره شبکه پخش سریال «پدر پسری» عنوان کرد: من معتقدم اگر سریال کار خوبی شده باشد، خیلی تفاوتی نمیکند که از کدام شبکه و در چه ساعتی پخش بشود البته شبکه ۵ سیما شرایط خاصی دارد که ممکن است به طور معمول مخاطب کمتری بیننده آن باشد. البته نمیدانم چرا هنوز خیلیها نمیدانند که شبکه ۵ سالهاست، سراسری شده است و هنوز آن را به تهران متعلق میدانند.
وی با اشاره به ویژگیهایی که در خروجی نهایی این سریال اثرگذار بود، اظهار کرد: اولین و مهمترین بخش هر مجموعه، بودجه کار است. وقتی بودجه کم باشد مسلماً بر روی خروجی کار تاثیر مستقیم دارد. این سریال از لحاظ فرم و محتوا یک طنز موقعیت بود اما به نظرم در نظر گرفتن بودجه نامناسب اولین نقطه ضعف کار بود. از طرفی احساس کردم نویسندگان کار خیلی با هم همسو نبودند و تجربه نگارش طنز هم نکته مهمی است که باید به آن توجه میشد البته که وقت کافی هم برای نوشتن وجود نداشت.
سرمدی که اخیراً در چند سریال تلویزیونی حضور داشته است در این باره بیان کرد: وقتی مخاطب تلویزیون از سینما بیشتر است، کارهای بیشتری هم در این مدیوم ساخته میشود و به همین نسبت هم کار تلویزیونی بیشتری به من پیشنهاد میشود. یکسری مرزبندیهایی هم بین کارگردانها وجود دارد که مثلاً فلان بازیگر بیشتر تلویزیونی یا فلان بازیگر بیشتر سینمایی است که من این مرزبندیها را نمیپسندم و اگر کار خوب سینمایی هم به من پیشنهاد شود استقبال میکنم. هرچند وقتی میبینیم در روستاهای دور افتاده ایران که هنوز دسترسی به سینما نیست، مردم بیشتر بیننده تلویزیون اند با عشق و علاقه بیشتری کار تلویزیونی انجام میدهم.
این بازیگر در بخشی دیگر درباره تیم بازیگران این سریال و افرادی که با آنها همکاری داشته است، گفت: همه ما از هم یاد میگیریم و تلاش میکنیم کار خوبی را برای مخاطب به یادگار بگذاریم.
وی در پایان درباره اینکه هنرمندان این روزها چطور میتوانند به حال خوب مردم کمک کنند یادآور شد: هنرمندان و ورزشکاران بخاطر حرفهای که دارند پیشانی و ویترین مملکت هستند و در این زمانها بیشتر دیده میشوند، خیلی از مردم منتظر حرکت و کنش از ما هستند. من هنرمندان زیادی را دیدهم که در این شرایط سعی کردهاند از خودشان بگذرند و قدمی برای بهتر کردن حال مردم بردارند، خوانندههایی که کنسرتهای بزرگی را برگزار میکردند و شاید درآمد یک سال آنها از کنسرتها به دست میآمد ولی ما الان میبینیم که به صورت رایگان و اینترنتی کنسرت برگزار میکنند و خوب است که چنین اتفاقاتی رخ میدهد.
کد خبر 4934934 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: سریال ایرانی طنز شبکه پنج سیما ویروس کرونا برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی فیلم کوتاه سریال ایرانی شبکه دو سیما روز قدس شیوع کرونا شبکه پنج سیما موسیقی پاپ رادیو ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی، لادن مستوفی، امیر آقایی و ...
سریال گناه فرشته به ایستگاه آخر رسید و برخلاف استقبالی که از قسمتهای اولیه صورت گرفت، مخاطبان از شکل تمام شدن و پایان این مجموعه راضی نبودند.
به گزارش عصرایران، در واقع از اواسط سریال این نارضایتی شکل گرفت و بیشتر هم به این دلیل بود که گرههای داستانی و معماهایی که مدام در طول سریال مطرح میشد به شکل مشخصی سرانجام پیدا نمیکرد و آخر سر هم به شکلی بسیار ساده و دم دستی گره افکنی از اتفاقات را انجام داد.
حال نکته مهم در این نوشتار، نقد یا تحلیل سریال گناه فرشته ساخته حامد عنقا نیست بلکه بیشتر به افرادی مربوط میشود که حضور آنها باعث توجه و استقبال از یک مجموعه نمایشی میشود و اکثریت مخاطبان به دلیل حضور بازیگرانی مانند شهاب حسینی، امیر آقایی، لادن مستوفی، مهدی سلطانی و حتی بهروز رضوی (دوبلور باسابقه) از همان ابتدا برای دیدن این سریال مینشینند.
در صنعت فیلم و سریال تمام جهان از هالیوود گرفته تا بالیوود و از شرق دور تا اروپا و ... بازیگران اولین قلاب برای به دست آوردن بیننده به شمار میروند به عبارتی ویترین جذب مخاطب هنرپیشگانی است که در آن مجموعه نمایشی حضور دارند.
تماشاگران همواره بیشتر از هرچیز دیگری در فیلم و سریال با بازگران هستند که آن را معرفی میکنند برای مثال میگویند: «یک سریال جدید اومده که شهاب حسینی، لادن مستوفی و ... توش بازی میکنند» حال در مراحل بعدی از کارگردان یا پلتفرم پخش کننده آن حرف به میان میآید. البته به غیر از کارگردانان صاحب نامی که خود برند معروفتری از هنرپیشهها هستند. مثل فرهادی و کیمیایی در ایران و یا اسکورسیزسی، فینچر، تارانتینو، وودی آلن و ... در جهان.
حال پرسش این است که آیا خود بازیگران هم خود به این نقطه اتصال آنها بین مخاطب و یک مجموعه نمایشی آگاه هستند یا خیر؟ بسیار بعید است که نقش آفرینان مهم سینمای ایران از درجه اهمیت حضور خودشان آگاه نباشند، حال که اصل را بر این آگاهی گذاشتهایم پس چرا حاضر به همکاریی میشوند که برند هنری آنها را خدشهدار میکند؟ فقط برای پول است یا خیر مناسبات دیگری در میان است؟
بعید است که بازیگرانی مانند شهاب حسینی یا امیر آقایی و ... فقط به دلیل دستمزد بالا حاضر به همکاری با یک مجموعه نمایشی شوند، چون برای آنها انواع و اقسام پیشنهادهای مختلف در دسترس است، از تبلیغات و همکاری با برندهای تجاری گرفته تا همین بازیگری و ...
آیا واقعا بازیگران فیلمنامه را تا آخر نخواندهاند؟ برخی اوقات هم در صنعت سینما و سریال سازی ایران از این اتفاقات هم رخ میدهد که چند قسمت ابتدایی سریال آماده است و بر اساس آن قرارداد بسته میشود، ولی بعدتر فیلمنامه سرانجام چندان موفقی پیدا نمیکند، اما بازگران قرارداد دارند و ناچارند تا آخر همراه سریال باشند. (البته این هم یکی از احتمالات است).
برخی اوقات هم پیش میآید که بازیگران به دلایل مختلف حاضر به همکاری میشوند مثل دوستی و رفاقت یا اعتماد کردن به شخصی که کارنامه موفقی داشته است و ...
بهرجهت هر کدام از حالتهای فوق باشد در نتیجه تاثیری ندارد زیراکه مخاطب نه در جریان این اتفاقات است و نه برایش اهمیتی دارد، برای او محصولی که در پیش روی است و برای آن وقت و هزینه گذاشته است ملاک است.
به این دلیل بازیگران باید مراقب این اهمیت و جایگاه خود یا بهتر است بگوییم مراقب این اعتماد تماشاگران به سابقه کاری و برند هنری خودشان باشند، چهبسا که تکرار این موضوع باعث میشود که جایگاهشان در نزد نگاه مخاطبان دچار خدشه شود و برای بازگرداندان این اعتماد راه سختی در پیش است.
در جهان امروز که روزانه از هر طرف جهان چندین فیلم و سریال در معرض دید تماشاگران به سادهترین شکل ممکن قرار میگیرد اهمیت این نکته بسیار بیش از پیش است. فرقی هم ندارد برای بازیگران، سازندگان، پلتفرمهای نمایش خانگی و ... همگی شامل این قانون اعتماد و یا سلب اعتماد مخاطب میشوند که باید از آن جلوگیری کنند و تنها راه هم ارتقا کیفیت محصول است.