Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر انجمن دوست داران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، گفت: این حق مردم دهدز نیست که از اولین حق طبیعی و بشری خود در میان این‌همه آب محروم باشند؛ شرایط موجود غیر قابل تحمل است.

به گزارش ایلنا، هژیر کیانی شامگاه سه‌شنبه ششم خردادماه در گفتگو با ایلنا ضمن اعتراض از شرایط جیره‌بندی آب در ۴۴ روستای دهدز و حتی شهر دهدز طی ۱۵ سال اخیر، اظهار کرد: جیره‌بندی آب از سوی وزارت نیرو و سازمان آب و برق به مردم دهدز تحمیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آب شرب بهداشتی این روستاها و شهر دهدز از طریق چند حلقه چاه تأمین می‌شود، در حال حاضر سطح آب در دو حلقه چاه مورد مصرف روستاها به حداقل ممکن رسیده است و آب در عمق ۱۷۰ متری به‌سختی برداشت می‌شود.

کیانی با بیان اینکه آب چاه‌های دهدز قابل شرب نیست، عنوان کرد: مردم در همه‌ی این سال‌ها از طریق ظرف‌های چند لیتری از آب چشمه‌ای که متعلق به باغ‌ها بود آب خود را با خودرو یا با حیوان حمل و استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: آب بهداشتی چاه‌ها نیز جیره‌بندی است. در فصل‌های بهار و تابستان تا پاییز بدون پمپ‌ امکان ذخیره این آب در مخازن پشت‌بام وجود ندارد، هزینه پمپ بر مردم تحمیل‌شده است، اما همین جیره‌بندی نیز آب مورد نیاز برای مصارف بهداشتی را تأمین نمی‌کند.

مردم فراموش شده اند

دبیر انجمن دوست داران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، عنوان کرد: در این منطقه معیشت مردم بر پایه‌ی دامداری و کشاورزی در حد قوت لایموت است؛ اگر آب هم نباشد دام‌هایی که اندک لبنیات خانواده را تأمین می‌کنند نیز تشنه می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه منطقه دهدز در میان دو سد کارون ۳ و ۴ با پنج میلیارد متر مکعب آب قرار دارد، بیان کرد: نزدیک‌ترین فاصله برای برداشت آب ۶ کیلومتر است اما مردم فراموش شده‌اند.

کیانی این فراموشی را عامدانه خواند و گفت: وزیر فعلی نیرو در زمان ساخت سد کارون ۳ ، معاون طرح بوده است و مشکلات مردم را از ۱۵ سال پیش تا کنون می‌داند اما اقدامی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کوچ اجباری تاریخ سدسازی و توسعه فعالیت‌های عمرانی ایران در حاشیه سد کارون ۳ رخ داد و بیش از ده هزار نفر آواره شده و بدون معیشت و سرپناه به‌زور از منطقه کوچانده شدند.

چطور ممکن است مسئولین ذی‌ربط این فاجعه را ندانند؟!

دبیر انجمن دوست داران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، یادآور شد: از اواخر اردیبهشت سال جاری تاکنون، حدود ۱۵ روز است که روستاهای ما‌ آب ندارند. یکی از دو حلقه چاه روستاها از مدار خارج شده است؛ آب باید بین این ۴۴ روستا توزیع شود برخی از مردم در ساعت‌هایی از شبانه‌روز به کمک الکتروپمپ تنها می‌توانند در ظرف‌هایی بر روی زمین آب را ذخیره کنند و به دلیل فشار بسیار کم، امکان پمپاژ آب به درون تانکرهای تعبیه شده در پشت‌بام‌ها وجود ندارد.

وی اشاره کرد: بیماری کرونا، کار کشاورزی، فصل درو و بی‌آبی به‌شدت بهداشت و سلامتی مردم را به خطر انداخته است، اما گوش هیچ مسئولی بدهکار نیست!

کیانی گفت: معاونین آبفا روستایی چند روز پیش در بازدید از روستاهای دهدز قول دادند مشکل آب را به شکل موقت و در چند روز آینده مرتفع کنند؛ اکنون ۴ روز از قول آن‌ها گذشته و خبری از حل مسئله نیست.

وی با تأکید بر اینکه هیچ راهی جز برداشت آب از مخزن سد کارون۳ و یا ۴ برای حل پایدار این مسئله وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یک روز می‌گویند مطالعه انجام شده است. یک روز می‌گویند وزارت نیرو آن را رد کرده است. یک روز دیگر می‌گویند مناقصه‌اش برگزار شده است. حدود ۴ سال است حرف‌های غیر واقعی مسئولین را می‌شنویم و اتفاقی نمی‌افتد.

کیانی تأکید کرد: این حق مردم دهدز نیست که از اولین حق طبیعی و بشری خود در میان این‌همه آب محروم باشند؛ شرایط موجود غیر قابل تحمل است.

وی در پایان گفت: مردم معتقدند اگر استاندار خوزستان با اختیاراتی که دارد اراده کند، می‌تواند در کمتر از ۶ ماه مشکل را حل کند، اما گویا این تبعیض و رنج تحمیلی جیره‌بندی آب از سوی وزارت نیرو و سازمان آب و برق باید تداوم یابد تا مردم برای حل این مسئله دست به آسمان ببرند.

لینک کوتاه: asriran.com/00341G

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خوزستان بی آبی جیره بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن یک ویژگی جدید به نام «خون آشامی باکتریایی» در باکتری هایی مانند سالمونلا و ای کولای کشف کرده اند که باعث بیماری های تغذیه ای می شوند. از مدت ها قبل پژوهشگران نمی دانستند میکروارگانیسم ها چرا و چگونه می توانند بسیار سریع از معده به خون برسند و در آنجا پیامدهایی مرگبار رقم بزنند.

اکنون گروهی از آنها متوجه شدند باکتری ها به بخش مایع خون یا همان سرم می چسبند که حاوی موادی مغذی برای این میکروارگانیسم ها است.

پاتوژن ها می توانند به آسانی مکان سرم را بیابند و از طریق بریدگی های کوچکی در سیستم گوارش وارد جریان خون شوند. این روند گاهی اوقات در افراد مبتلا به بیماری التهاب روده به سپسیس و مرگ منجر می شوند.

حتی مقدار اندکی از خون کافی است تا باکتری های خون آشامی را مانند کوسه ها به خود جذب کند. آردن بیلینک پروفسور این دانشگاه در بیانیه ای می نویسد: باکتری که جریان خون را آلوده می کند، ممکن است مرگبار باشد. ما متوجه شدیم برخی باکتری هایی که عفونت در خون را به وجود می آورند در حقیقت یک ماده شیمیایی در خون انسان را حس و می توانند به سمت آنها شنا کنند.

طبق تحقیقی که در ژورنالeLife منتشر شده، باکتری هایی مانند ای کولای و سالمونلا می توانند حتی یک فمولیتر از سرم خون( معادل 0.0000000000001 میلی لیتر) را ردیابی کنند. هنگامیکه باکتری ها بریدگی را بیابند که خون را به معده سرازیر می کند، دور آن جمع و از همانجا وارد جریان خون می شوند.

پژوهشگران در این تحقیق از سیستم میکروسکوپی بسیار قدرتمندی استفاده کردند تا خونریزی معده را با تزریق مقدار بسیار اندکی از سرم خون انسان شبیه سازی کنند. در مرحله بعد آنها مسیریابی باکتری ها به سمت منبع را رصد کردند. آنها شاهد بودند که میکروب ها سرم را جستجو کردند و در کمتر از یک دقیقه آن را یافتند.

در این مورد، این یک استراتژی به نام«کموتاکسی» است که در آن باکتری ها به سمت غلظت های بالاتری از مواد خاص حرکت می کنند. همچنین محققان متوجه شدند سالمونلا نوعی دریافت کننده پروتئینی خاص به نام Tsr دارد که قابلیت های حس کردن و شنا کردن باکتری به سمت سرم خون انسان را همراه دارد.

محققان برای کشف Tsr از یک میکروسکوپ با دقت بسیار بالا استفاده کردند که اتم های پروتئین را در حال واکنش با ماده ای به نام سرین (اسید آمینه به فرمول hoch2ch(nh2)cooh) رانشان داد. آنها معتقدند سرین یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری ها آنها را حس و مصرف می کنند.

اطلاعات جدید درباره اینکه باکتری ها چگونه وارد جریان خون می شوند، مسیر را برای توسعه داروهای جدیدی فراهم می کند که از سپسیس جلوگیری می کند.

کد خبر 6080550 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه
  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسئولان در رفع مشکلات مردم
  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسوولان در رفع مشکلات مردم
  • اعلام موضع رییس جبهه اصلاحات در مورد بازگشت گشت ارشاد: این چه تدبیری است؟
  • پیام تسلیت منتخب مردم استان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مناسبت عروج محمد کیانی
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند