Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: عمده صادرات محصول گل محمدی به صورت اسانس بوده و قیمت هر کیلو اسانس در بازارهای جهانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، بنابراین راه‌اندازی واحدهای تولید اسانس یکی از راه‌هایی بوده که می‌توان به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی پیشنهاد کرد.

به گزارش قدس آنلاین، امید طهماسبی‌زاده اظهار کرد: گل محمدی از گذشته‌های دور به دلیل ویژگی‌های خوراکی و درمانی نزد ایرانیان شناخته شده بوده و طبق اسناد بین‌المللی، ایران مبدا تولید گلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی، مقاومت به خشکی و کم‌آبی و شرایط سخت محیطی دیگر، کشت و توسعه گل محمدی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تکثیر و کشت گل محمدی عمدتا از طریق قلمه و پاجوش انجام می‌شود.

طهماسبی‌زاده بیان کرد: شهرستان مشهد و خصوصا روستای فرخد در سال‌های گذشته بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان را داشته است. در سال ۹۸ سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ۱۹۵ هکتار و میزان تولید آن ۶۳۰ تن بوده که حدود ۹۰ درصد از کشت و تولید به روستای فرخد اختصاص داشته و این روستا از گذشته به عنوان قمصر خراسان شهرت داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: بیشتر محصول تولیدی به صورت گل تر و خام عرضه شده و به فروش می‌رسد و تنها بخش بسیار کمی با استفاده از دستگاه‌های گلاب‌گیری سنتی فراوری و یا خشک می‌شود. از هر ۳ تن گل تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر  گلاب درجه دو به دست می‌آید،  هر هکتار گلستان گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم و حدود ۱۵۰ نفر شغل موقت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به توسعه سطح زیر کشت در استان و افزایش تولید و علیرغم وجود حدود بیست کارخانه و کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در مشهد، قیمت خرید محصول علیرغم تورم و افزایش هزینه‌های تولید نه تنها افزایش نداشته، بلکه گاه شاهد کاهش قیمت محصول به خصوص در سال گذشته و جاری بوده‌ایم، به همین دلیل بسیاری از باغداران در روستای فرخد اقدام به حذف باغات خود کرده‌اند.

طهماسبی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده صادرات محصول به صورت اسانس بوده و قیمت هر کیلو اسانس در بازارهای جهانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، ایجاد واحدهای تولید اسانس یکی از راه‌هایی است که می‌توان به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی پیشنهاد کرد. با توجه به ویژگی‌های این محصول و همچنین اشتغالزایی بالا امید می‌رود با حمایت ویژه جهت خرید محصول تولیدی باغداران و افزایش واحدهای فرآوری ضمن جلوگیری از روند حذف باغات شاهد توسعه کشت و شکوفایی این محصول بی‌نظیر باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیر جهاد کشاورزی مشهد ظرفیت کشت گل محمدی کشت و تولید گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، عمده محصول پیاز تولید شده در شهرستان اقلید از نوع زرد و سفید است که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، عملکرد مناسبی دارد.
پارسال بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع شهرستان اقلید به کاشت پیاز اختصاص یافت و پیاز سومین محصول عمده سبزی صیفی در این شهرستان محسوب می‌شود.
بهره وری بیشتر از منابع آبی و خاکی، عملکرد بالا و استفاده بهینه از مواد مورد نیاز در تولید این محصول از مزایای کشت پیاز در شهرستان اقلید است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • رکورد تولید PVC شکسته شد