Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، در این مراسم علاوه بر ۲۷۶ نفر از منتخبان مجلس، رؤسای قوای سه‌گانه و رؤسای پیشین مجلس حضور دارند.

میهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه

در این مراسم که به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی در دعوت از شخصیت‌های سیاسی وجود داشت،  چهره‌هایی همچون سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ایران؛ حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر رهبر انقلاب؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی مجلس، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس؛ حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور،؛ حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات؛ حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی؛ سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح؛ علی عسگری رئیس صدا و سیما؛ ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه، سردار اشتری و جمعی از وزرا و شخصیت‌های سیاسی حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام اسامی هیئت رئیسی سنی و تشریح وظایف آنها

در ابتدای جلسه امروز حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه ضمن خیر مقدم به مهمانان و نمایندگان، تاکید کرد: در نظام ما که به مردم سالاری دینی ارج می‌نهد، اهمیت مجلس و نقش بی‌بدیل آن همواره در سخنان بنیان‌گذار نظام و‌ مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بررسی اسناد و مدارک موجود و اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس یازدهم، دو تن از مسن‌ترین و دو تن از جوان‌ترین نمایندگان را مشخص کرده است که اینک در اجرای ماده ۱۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اسامی آنان را به عنوان اعضای هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم اعلام می‌کنم تا نسبت به اجرای وظایف شش گانه مذکور در ماده ۱۱ قانون آیین نامه داخلی مجلس که عبارت است از اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیات رییسه، انجام مراسم تحلیف، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخاب هیات رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیات رییسه، اقدام نماید.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت:‌ بر این اساس سیدرضا تقوی متولد ۱۳۲۵.۴.۷ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رییس سنی، سید مصطفی میرسلیم متولد ۱۳۲۶.۳.۱۹ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نایب رییس سنی، روح الله نجابت از حوزه انتخابیه شیراز متولد ۱۳۶۸.۳.۸ به عنوان دبیر اول، محسن فتحی از حوزه انتخابیه سنندج متولد ۱۳۶۶.۶.۱۵ به عنوان دبیر دوم انتخاب می‌‌شوند و از آنها می‌خواهم در جایگاه هیئت رئیسه قرار بگیرند.

استقرار هیئت‌رئیسه سنی مجلس یازدهم در جایگاه/ قرائت دستور کار امروز پارلمان

پس از استقرار هیئت رئیسه، نجابت، دبیر هیئت رئیسه سنی؛ دستور نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه ۱۳۹۹ را به شرح زیر قرائت کرد:

تقدیم گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی

نطق رئیس سنی مجلس شورای اسلامی

قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

گزارش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزیر کشور

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور

انجام مراسم تحلیف نمایندگان

اقتراح شعب

ادای احترام به شهدای گمنام در مقبره الشهدای مجلس شورای اسلامی

گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی

سپس غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در نشست افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: حضور امنای ملت و منتخبان مردم شریف ایران را در مجلس گرامی داشته و در این محفل با شکوه برای رقم زدن برگ دیگری در این دفتر باشکوه ارج می‌نهیم و پوزش خود را از محضر شخصیت‌های بزرگی که حضور آن‌ها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم، میسر نشد، ابراز می‌دارم.

وی ادامه داد: به همراه مجموعه همکاران خدوم و صدوق در بخش اداری مجلس شورای اسلامی سعادت داشتیم که در این اتفاق پرافتخار سهیم باشیم، هیات رئیسه محترم سنی جلسه و امنای ملت و حضار گرامی! اکنون بخش اجرایی مجلس شورای اسلامی با تجربه ده دوره گذشته از آن قوام و تجربه برخوردار است که جزء ده پارلمان اول دنیا در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به شمار می‌آید، به طوری که برگزاری جلسات صحن و کمیسیون‌ها در قالب ارتباط تصویری نمایندگان از شهرستان از حوزه انتخابیه در دوره تشدید شیوع کرونا در طول ماه‌های گذشته از دستاوردهای این حوزه بود.

نوری در ادامه افزود: حذف کاغذ در حوزه‌های مختلف اداری و قانونگذاری مجلس و برقراری ارتباط دفاتر شهرستان نمایندگان با تهران، تسهیل فرآیندهای مجلس، تقویت ارتباطات مردمی و امکان بهره‌گیری از نظرات مردمی، نخبگان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف قانونگذاری از فعالیت‌های این بخش است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه‌های نیروی انسانی، امور پشتیبانی معاونت اجرایی به نقطه‌ای رسیده است که قادر است وظیفه اصلی خود را که همان پشتیبانی و تسهیل امور برای انجام رسالت سنگین نمایندگی توسط منتخبان ملت است، بدون وقفه به سرانجام برساند به طوری که وکلای ملت بتوانند در مجلس بدون داشتن کوچکترین دغدغه‌ای در امور جاری و اداری و پشتیبانی، تمام وقت و انرژی خود را صرف رسیدگی امور کشور کنند.

تقوی: در مجلس یازدهم به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

پس از آن حجت الاسلام سیدرضا تقوی در نطق خود در نخستین جلسه یازدهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی بعد از یک ماه روزه‌داری با حضور مسئولان و مقام‌های لشکری و کشوری آغاز می‌شود، گفت: اظهار تاسف می‌کنم شرایط سخت کرونایی به ما این فرصت را نداد که همانند دوره‌های گذشته در جلسه افتتاحیه مهمانان بیشتری داشته باشیم.

رییس سنی یازدهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یاد و نام و خاطره دو تن از عزیزان‌مان که در آغاز راه طولانی مجلس شواری اسلامی از خاک زمین چون مرغی پر کشیدند را گرامی می‌داریم، مرحومه مغفوره فاطمه رهبر نماینده شریف مردم تهران و جانباز سرافزار رمضانی نماینده مردم شریف آستانه اشرفیه جایشان خالی است.

وی افزود: از مردم شریف ایران که در انتخابات یک بار دیگر اخلاص و ایمان‌شان را به نمایش گذاشتند، تشکر می‌کنیم از شورای نگهبان وزارت کشور که ما را در برگزاری انتخابات یاری کردند تشکر می‌کنیم.

تقوی گفت: یاد و نام شهدای سلامت را گرامی می‌داریم همچنین یاد فداکاری‌های فرمانده جبهه مقاومت در منطقه شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم امیدوارم با پاسداری از ارزش‌های جوشیده از خون شفاف این شهیدان توفیقاتی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما در مجلس یازدهم به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم.

قرائت پیام مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم

در ادامه حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری پس از آغاز به کار رسمی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیام رهبر انقلاب خطاب به منتخبان جدید را قرائت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

در این پیام که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویتهای کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندیهای ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

ایشان برای رفع این نقیصه، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغضهای شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، افزودند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رعایت این سرفصلها به ملت ثابت خواهد کرد انتخاب آنان درست بوده و میل به حضور در انتخابات را افزایش خواهد داد، در پایان از نمایندگان دوره پیش مجلس بویژه از رئیس پر انگیزه و پر تلاش آن آقای دکتر لاریجانی قدردانی کردند.

ادامه دارد....

منبع: ایلنا

کلیدواژه: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اجرایی مجلس شورای اسلامی افتتاحیه یازدهمین دوره حوزه انتخابیه مقام معظم رهبری مجلس یازدهم رهبر انقلاب حجت الاسلام هیئت رئیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت