Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید منصور مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی دارای یک فرآیند است، اظهار کرد: هدایت تحصیلی در هنگام تحصیل در چند مرحله اتفاق می‌افتد که یکی در پایه نهم تحصیلی و دیگری در پایه دوازدهم انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که انتخاب رشته فوق العاده مهم است چرا که اآینده دانش‌آموز را رقم می‌زند و در انتخاب سایر مراحل زندگی وی تأثیر مهمی دارد، عنوان کرد: در سالیان قبل سیستم آموزشی متفاوت بود به این معنا که پنج سال دبستان، سه سال راهنمایی و چهار سال دبیرستان بود که در پایه اول دبیرستان انتخاب رشته انجام می‌شد اما الان سیستم آموزش و پرورش شش، سه، سه است یعنی شش سال ابتدایی، سه سال متوسطه اول و سه سال دوره متوسطه دوم است که پایان دوره متوسطه اول پایه نهم است و در این مقطع وزارت آموزش و پرورش یک فرآیند را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه‌ای همگام با هدایت تحصیلی دانش آموزان

وی اضافه کرد: آموزش و پروش یک سامانه‌ای به نام «همگام» دارد که این سامانه در طول سال تحصیلی یک سری آیتم‌هایی را برای هدایت تحصیلی داتش آموزش پایه نهم در نظر دارد که یکی از اینها آزمون توانایی است و ۱۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را دارد. یکی دیگر از این آیتم‌ها آزمون رغبت است که طی یک پرسشنامه علمی به صورت آنلاین از دانش آموز گرفته شده و رغبت آنان سنجیده می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: سه شاخه اصلی در آموزش و پرورش است که اولین آنها شاخه نظری است که شامل چهار زیر مجموعه ادبیات، الهیات، ریاضی فیزیک و تجربی می‌شود که عموم مردم نسبت به آن شناخت دارند.

وی با اشاره به اینکه شاخه دوم تحت عنوان شاخه فنی و حرفه‌ای است که دارای زیر مجموعه خدمات، کشاورزی و هنر است افزود: شاخه سوم مربوط به کار و دانش است که شامل رشته‌های صنعت، کشاورزی و هنر می‌شود لذا دانش آموز بر اساس رشته‌های این سه شاخه اولویت‌های خود را مشخص می‌کند که دربرگیرنده ۱۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز هدایت تحصیلی را شامل می‌شود.

تأثیرگذاری ۳۵ درصدی نمرات دانش آموزان در هدایت تحصیلی

مرتضوی با بیان این مطلب که یک فرم نظرخواهی هم از مدیران و دبیران گرفته می‌شود که شامل ۱۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز هدایت تحصیلی می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این نظر والدین هم گرفته می‌شود که دارای پنج امتیاز از مجموعه امتیازات هدایت تحصیلی را شامل می‌شود. همچنین مشاوره ۱۰ امتیاز دارد که مشاور نظر خود را بر اساس نظر والدین، دانش آموز، مدیران و دبیران، آزمون رغبت و توانایی ارائه می‌کند که مجموع اینها ۶۵ درصد می‌شود و البته ۳۵ درصد هم عملکرد تحصیلی تراز شده است به این معنا که نمرات دانش آموزان ملاک است و در هدایت تحصیلی وی تأثیر گذار است.

وی با تاکید بر اینکه والدین نسبت به امتیازات این فرم تمکین کنند، افزود: دانش آموز بر اساس نگاه و نظر اطرافیان خود یک رشته را انتخاب می‌کند و نسبت به آینده خود خیلی توجه نمی‌کند اما این تفکر اشتباه است. دانش‌آموز از الان باید رشته‌ای را انتخاب کند که مورد علاقه وی است چرا که باید فردا یک شغل را انتخاب می‌کند صرفاً یک شغل نباشد بلکه یک حرفه‌ای باشد که علاقه وی نیز در آن لحاظ شده باشد و موجب پایین آمدن فرسودگی شغلی می‌شود و رضایتمندی شغلی را بالا می‌برد.

مرتضوی با بیان این مطلب که سامانه هدایت تحصیلی بسیار دقیق و پویا عمل می‌کند، اظهار کرد: این سامانه بر اساس بررسی ظرفیت‌های دانش آموزان اولویت‌ها را مشخص می‌کند اما گاهاً پیش می‌آید که والدین خلاف این نظر را دارا هستند و اصرار به رشته خاصی را دارند.

والدین تصمیم گیری را به دانش آموزان واگذار کنند

وی با اشاره به اینکه در فرم شماره ۷ دانش آموزان که پس از امتحانات خرداد ماه صادر می‌شود، نمرات باید وارد سامانه شود تا بر اساس آن هدایت تحصیلی تکمیل شود، اظهار داشت: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، آزمون‌های پایان سال پایه نهم، متوسطه اول و دوم باید به صورت حضوری برگزار شود که توصیه می‌شود دانش آموزان در خرداد ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حضور پیدا کرده و امتحان بدهند که بر اساس این فرآیند فرم هدایت تحصیلی دانش آموز صادر می‌شود.

مرتضوی با بیان این مطلب که والدین به شکل مجازی از طریق سامانه همگام فرم هدایت تحصیلی را دریافت کنند، عنوان کرد: چنانچه دانش‌آموزان در امتحانات خرداد ماه به شکل حضوری شرکت نکنند، هدایت تحصیلی آنها در شهریور ماه صادر خواهد شد لذا فعلاً سیاست بر این است که آزمون‌ها به صورت حضوری برگزار شود و دانش آموز پس از دریافت نمرات خود، ۳۵ درصدی که ذکر شد برای وی لحاظ می‌شود و تأثیر می‌گذارد که اولویت «الف» و «ب» مشخص شود که به کدام رشته هدایت پیدا کنند.

وی با بیان این مطلب که طی تحقیقی که انجام شده قرار بود دنیا در سال ۲۰۵۰ آزمون‌ها را به شکل مجازی برگزار کند اما ویروس کرونا باعث شد که این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رقم بخورد، ابراز داشت: اگر چه در مرحله گذار هستیم و ممکن است که یک سری نواقص هم وجود داشته باشد از طرف دیگر والدین می‌توانند با مراجعه به سایت هدایت تحصیلی www.ht.medu.ir وضعیت تحصیلی فرزندانشان را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه والدین نباید نسبت به یک رشته خاص به فرزندان خود اصرار کنند، بیان داشت: انتخاب رشته را به خود دانش آموز واگذار کنند چرا که انتخاب رشته یک تصمیم جمعی است و مسئولیت آن را به خود دانش آموز واگذار کنند.

کد خبر 4935112

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش کرمان هدایت تحصیلی انتخاب رشته ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا روز جهانی قدس قزوین نماز عید سعید فطر روابط عمومی بیرجند راهپیمایی روز قدس آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش آموزان انتخاب رشته دانش آموز پایه نهم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت بیش از پنج هزار دانش‌آموز فلسطینی از ابتدای جنگ

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرد که از 7 اکتبر 2023 تاکنون 5 هزار و 881 دانش آموز در غزه و کرانه باختری اشغالی به شهادت رسیده و 9 هزار و 899 دانش‌آموز دیگر مجروح شده‌اند.
 
این وزارتخانه افزود: «5 هزار و 826 دانش‌آموز در غزه به شهادت رسیده و 9 هزار و 572 نفر دیگر زخمی شده‌اند، در حالی که در کرانه باختری اشغالی 55 دانش‌آموز شهید و 329 نفر زخمی شده‌اند. 103 نفر دیگر نیز در کرانه باختری بازداشت شدند.»
 
وزارت آموزش و پرورش فلسطین همچنین گفت که 264 معلم و مدیر در غزه شهید و 960 نفر مجروح شده‌اند. شش نفر دیگر نیز زخمی و بیش از 73 نفر در کرانه باختری اشغالی دستگیر شده‌اند.
 
در همین حال وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 34 هزار و 414 شهید و 74 هزار و 787 مجروح رسیده است.
 

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • اشتیاق هانسی فلیک برای هدایت بارسلونا؛ از مشورت با گواردیولا تا تحقیقات گسترده میدانی!
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • شهادت بیش از پنج هزار دانش‌آموز فلسطینی از ابتدای جنگ
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • هیچ دانش آموز کمیته امداد از خدمات پشتیبان تحصیلی بی نصیب نیست
  • شعر یک معلم برای دانش‌آموز بیمارش در حضور رهبر انقلاب + فیلم
  • شعرخوانی برای دانش آموز سرطانی در حضور رهبر انقلاب