Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش رکنا، چند دقیقه‌ای چشمش به گوشی تلفن همراهش بود، اما فکر و خیالش حوالی کوچه و خانه شان در مشهد سیر می‌کرد. یاد درخت اقاقیای محله شان افتاد با گل‌های خوشبویی که بهار را به محل شان می‌آورد. صدای زنگ پیامی در تلگرام او را از خلسه خاطرات گذشته بیرون کشید و به یادش آورد که یک دانشجوی ایرانی در کشوری غریب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام از دوست مجازی اش بود، همان که زندگی در غربت را برایش آسان‌تر کرده بود. دوستی که او را هیچ وقت ندیده بود و تمام شناخت شان از یکدیگر به فضای مجازی خلاصه می‌شد. کمی با هم چت کردند و از همه جا نوشتند، دوست مجازی اش از ایران می‌گفت و او از فرنگ. دوست ایرانی اش به او پیشنهاد داد که با هم چت تصویری تلگرامی داشته باشند، اما او نمی‌دانست چطور می‌تواند این کار را انجام دهد. با توضیحات فوق تخصصی دوستش متوجه شد که پیامی حاوی یک کد برای او پیامک می‌شود که باید آن را در اختیار رفیق ندیده اش بگذارد. همین کار را هم کرد، ولی این کد نه تنها ارتباط تصویری آن‌ها را برقرار نکرد بلکه بعد‌ها موجب قطع کامل این رابطه شد.

کلاهبردار میلیونی در دام پلیس مشهد / این جوان خیاط حرفه ای بود

افسر پرونده پس از مطالعه آنچه مرد میان‌سال در برگه شکایتش نوشته بود، اولین سؤالش این بود که چرا زودتر برای شکایت نیامده‌اند. شاکی اعلام کرد که مشکلات برای پسرش در خارج از کشور ایجاد شده، او دانشجو است و امکان آمدن به کشور و پیگیری پرونده‌اش را ندارد.پرسش و پاسخ کارشناس پلیس فتای خراسان‌رضوی با پدر شاکی نشان داد که فردی با سوءاستفاده از اکانت پسرش در شبکه اجتماعی تلگرام، از دوستان او خواسته تا به حسابش پول واریز کنند و آن‌ها هم که می‌دانسته‌اند او در خارج از کشور است، برای کمک به رفع مشکلش بدون تحقیق وجوهی را به یک حساب ناشناس واریز کرده‌اند.

هک شدن شبکه اجتماعی ترفندی برای کلاهبرداری جوان مشهدی

بررسی محتویات پرونده نشان از کلاهبرداری در فضای مجازی داشت. موضوع زمانی حساس شد که یک شاکی دیگر نیز به پلیس فتای خراسان‌رضوی مراجعه و شکایت مشابهی را مطرح کرد. تیم کارشناسی پلیس فتا پس از ارتباط گرفتن با شکات اصلی متوجه شدند که این افراد از چندی پیش با فردی ناشناس با دو مشخصات متفاوت آشنا شده‌اند و برای رفع دلتنگی و خلأ عاطفی که با آن دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند، با این فرد ناشناس رفیق شده‌اند. بعد از مدتی دوست مجازی‌شان به بهانه چت تصویری تلگرامی، از آن‌ها می‌خواهد تا کدی که برایشان می‌آید را برایش ارسال کنند تا اقدام به برقراری چت تصویری کند.

کارشناسان متوجه شدند که همین حرکت اشتباه موجب شده تا شبکه اجتماعی شاکیان هک شود و فردی دیگر مدیریت آن را به دست بگیرد. این فرد ناشناس پس از آن اقدام به ارتباط گرفتن با مخاطبان شاکیان در فضای مجازی کرده و به بهانه‌های مختلفی همچون بی‌پولی در کشور غریب و... این افراد را تلکه کرده است.

دستگیری خیاط ۲۱ ساله به جرم کلاهبرداری در مشهد

سرنخ‌هایی که شاکیان در اختیار تیم کارشناسی پلیس فتای خراسان‌رضوی قرار داده بود، موجب شد تا با اقدامات و رصد‌های خود در فضای سایبر، متهم اصلی را شناسایی و پس از هماهنگی با سرهنگ جوادجهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی و دریافت دستور قضایی این فرد را در مشهد دستگیر کنند.

متهم متولد ۱۳۷۸ و خیاط بود. او در برابر اتهاماتی که با آن روبه‌رو شده بود و شواهدی که همه حکایت از دست داشتنش در کلاهبرداری‌ها داشت، نتوانست مقاومت کند و به جرمش اعتراف کرد.

او انگیزه‌اش از کلاهبرداری‌ها را مالی دانست و اعلام کرد: «من خیاطم، ولی مشتری ندارم و درآمدم کفاف مخارجم را نمی‌دهد و مجبور شدم این کار را انجام دهم.»

متهم درباره شگرد به کارگرفته شده در کلاهبرداری اعلام کرد: «با استفاده از قابلیت‌های تلگرام، ایرانی‌هایی که در خارج از کشور بودند را شناسایی می‌کردم. بعد با آن‌ها در فضایی صمیمانه شروع به چت می‌کردم، در مراحل بعدی با این افراد طرح رفاقت می‌ریختم و به نوعی آن‌ها که دارای خلأ‌های عاطفی بودند را به خودم جذب می‌کردم. بعد از اینکه طعمه‌ام حسابی به من وابسته می‌شد، به بهانه چت تصویری از آن‌ها می‌خواستم کد ارسالی تلگرام را برایم بفرستند. با به دست آوردن این کد که در واقع کد ورود به حساب کاربری‌شان بود، تلگرامشان را مدیریت می‌کردم و از دوستان و آشنایان این افراد می‌خواستم وجوهی را به حسابم واریز کنند.»

این خیاط بیست‌ویک ساله که تاکنون به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری اعتراف کرده است، در پاسخ به اینکه چطور افراد به او مظنون نمی‌شدند و از دوستشان هم هیچ سؤالی نمی‌پرسیدند؟ گفت: «فضا را طوری پیش می‌بردم که این افراد فکر می‌کردند، دوستشان الان گرفتار شده و، چون طعمه‌ام خارج از کشور بود برای پیشگیری از هزینه بالای تماس، به او زنگ نمی‌زدند.»

چگونه جلوی نفوذ به شبکه اجتماعی‌مان را بگیریم؟

همیشه یک سؤال جدی و مهم درباره نحوه پیشگیری از نفوذ هکر‌ها به شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام مطرح می‌شود، که رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه نباید هیچ‌گاه به افراد ناشناس در فضای مجازی اعتماد کرد، گفت: استفاده از عضویت دومرحله‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جلوی نفوذ افراد را بگیرد، با فعال کردن گذرواژه دوم اگر چنانچه هکر‌ها به کد اول دست پیدا کنند، نمی‌توانند گذرواژه دوم را به راحتی کشف کنند.

سرهنگ جوادجهانشیری از ادامه تحقیقات در این پرونده برای مشخص شدن تعداد دقیق مال‌باختگان و دیگر همدستان احتمالی متهم خبر داد و از افرادی که با این شگرد فریب خورده‌اند خواست تا برای شکایت به پلیس فتا مراجعه کنند.

منبع: رکنا

کلیدواژه: یارانه دلار کرونا کرونا در جهان تلگرام فضای مجازی پلیس کلاهبرداری پلیس فتا کلاهبرداری اخبار حوادث مشهد کلاهبرداری زندگی هکر حوادث مشهد خارج از کشور اخبار خراسان رضوی عکس قتل فیلم دختر پدر رومینا اشرفی جوان ایران فضای مجازی اخبار گیلان پلیس فتای خراسان رضوی خارج از کشور شبکه اجتماعی چت تصویری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تکان‌دهنده از پروژه «سرویسِ اسکورت»

سخنگوی فراجا جزئیات تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح برخی از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهم‌ترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیت زیر پوست شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقا امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود، افزود: در یکی از این جرایم بین بخشی که به شکل نیمه آشکار و نیمه پنهان بود و به پروژه «سرویسِ اسکورت» معروف بود، شاخه خارجی یک باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور کرده بودند، مورد شناسایی قرار گرفت و منهدم شد، در فاز اول رسیدگی به این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.

سخنگوی پلیس با اشاره به پروژه دیگری که به پروژه «کینگ» مشهور است، گفت: در این پروژه شبکه‌ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان فعال بود، ارتباطات اعضای این باند با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقی خارج از کشور مشخص بود و در نهایت نیز اعضای اصلی آن در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

منتظرالمهدی با اشاره به پرونده دیگری موسوم به «چَتِر بِیت» گفت: اعضای این باند اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیراخلاقی کرده بودند، برخی از دختران کم سن و سال و جوان که بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن داشتند در دام سرکرده شبکه چَتِربِیت که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه تبلیغ کرده بود، گرفتار شده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی و انگلیسی کرده بودند.

وی با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» تصریح کرد: اعضای این شبکه با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سر شبکه اصلی، پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطرنشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

منتظرالمهدی درباره پرونده دیگری به نام «لِوِل آپ دنس» و گفت: در این پرونده گردانندگان به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء کرده بودند، پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده سایه یا همان خانه فساد واقع در یکی از مناطق مرفه تهران که زیر شاخه‌های متعددی داشت نیز ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت گرفته در فاز یک این پرونده هشت زن و دو مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشاء شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته اما تمرکز و عمده فعالیت‌ها در تهران بود نیز پنج زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

کد خبر 747452

دیگر خبرها

  • جزئیات تکان‌دهنده از پروژه «سرویسِ اسکورت»
  • پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد | قاچاق دختران به خارج ا پروژه‌های کینگ، چتربیت و رافائل چه بودند؟
  • جزییات پرونده‌های قاچاق دختران/ ماجرای پروژه کینگ چیست؟
  • جزئیات پرونده قاچاق دختران؛ ۸تصویربردار بازداشت شدند
  • خاطره گویی در جمع دوستان اسرار جنایت یک ساله را فاش کرد | وقتی قاتل خودش را لو داد
  • ماجرای خطر یک کلاهبرداری بزرگ از قربانیان جنگ تحمیلی
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور؛ دستگیری ۳ متهم اصلی
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور
  • هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها